rastlös osv
är rastlös sitter och hoppar nästan och har ont i huvet har knappt sovit på över en vecka sen idag sov jag iofs lite mer ändå men då blev det värsta skit dagen ändå.. började bra iaf…
nu kan jag inte sova och vet inte vart jag ska ta vägen vågar inte gå och lägga mig för känns som jag kommer bli tokig av att försöka ligga still och sova..
plus försöker undvika allt dumt som jag inte vill tänka på just nu som jag borde… :S
klockan e 4…. fast de blev lite bättre iaf.. fast kan ändå inte sova.
Har du inte fått några piller som gör att du kan sova? Ta ett snack med din läkare i så fall. Jag hade det precis som du innan jag fick Zopiklon och lite annant som jag inte minns namnet på nu
Hej knaprig. Har du testat avslappning, yoga, basal kroppskännedom. Har du testat kampsport eller något som tröttar ut dig totalt.
Är du inte trött i kroppen så går det ju inte att sova, jag lovar.
ja får melatonin men verkar inte funka super bra än så länge, har prövat mer eller mindre alla sömnmediciner av olika slag och påverkas inte alls. Som mest har jag kännt mig lite seg dagen efter jag tagit dom men hjälpte inte att somna eller sova. avslappning och sånt har jag prövat, inte kampsport just men andra sporter och ute och springa och sånt.
Före jul förra året hade jag äntligen börjat sova rätt ok, annars har jag mer eller mindre sovit dåligt hela livet. Sen blev det massa strul under jul och efteråt och även om det lugnade ner sig lite har jag varit stressad i kroppen sen dess osv mer än vanligt, och nu har det ökat på lite när mer saker händer runt i kring också…
har varit deprimerad halva livet också men det har börjat släppa och kan i det stora hela känna att det är ganska bra typ, men då är jag istället mycket mer hyper än förut… depp höll säkert nere överaktivitet känns det som..
plus det blir svårt hålla reda på ta rätt mediciner, äta rätt osv när jag inte kan sova bra och flamsar runt en massa.. Och då har man väl bara ännu mindre energi att kontrollera sig med.
finns inte tid och plats och ork för allt som ska göras
Det låter ju farligt att inte kunna sova ordentligt. Vet inga tips tyvärr, vill bara ge en kram.
Känner du dig trött? Hur många timmars sömn eller vila får kroppen? Att jag frågar detta beror ju på att behovet skiljer sig enormt mellan människor. Tror att det viktigaste är att du inte förstorar det och ser det som ett problem. Sömnen kommer när den ska. Du dricker inte kaffe eller coca cola försent?
nä men alltså jag kan känna mig trött men när jag går och lägger mig så kanske jag inte somnar på minst en timme ändå, om ens alls. Ibland blir jag bara slut i kroppen och huvet mer, men ibland är det sådär att det känns som att jag faktiskt både kan och vill sova.. men ändå inte säkert det går.
jag brukar inte dricka kaffe eller cola eller sånt för sent..
man brukar säga man ska sova mellan 6-8 timmar och ser man det så så behöver jag ju max 6 för att det ska räcka.. däremot så gör jag inte ens det.
somnade nån gång efter 5 tillslut men skulle upp 8 så…
sover inte på dagarna heller, eller sånt.jag ligger säkert 8 timmar för det mesta, brukar försöka ligga kvar. för att vila kroppen.. ibland går det inte men ibland går det.
och ja alltså om man tar idag som exempel, efter ett tag går kroppen igång typ och då känner jag mig pigg ett tag men typ nån timme sen helt körd sen kanske pigg nån timme sen helt körd. fast även i de pigga tillfällena så är jag rätt borta i huvet om jag sovit såhär ett tag.
men jag har alltid sovit dåligt.. inte alltid som i typ flera år utan hela livet, ända sen jag var liten. tydligen enligt min mor även som bebis var det lite annorlunda än det brukar va. sen hjälper ju inte att man sabbar till saker oc hblir deppad och får ångest massa år på det :p så ja.. som jag fattar det är den enda sömnmedicinen jag inte prövat ännu alltså typ rohypnol, den kallas nåt annat nu men är ungefär samma… kommmer inte på nya namnet bara.. så har prövat en del :p
när jag skulle bli sövd en gång så kommer jag ihåg när narkosläkarn sa gonatt och sprutade in det där va de nu e man somnar på… sen några sekunder senare så tittade jag bara på han, fast va lite seg, men han fick ge en till dos… min kropp e tydligen lite envis eller nåt..
även alltså prövat avslappningsmusik osv.. hur mycket som helst. läkarna hade slut ideer för ett tag sen.. då började jag sova lite bättre (går lite i perioder ibland) så det löste sig ändå
#4 Verkligen tråkigt att du inte kan sova och att inga sömnpiller hjälper dig. Har du testat insomningsmedz+ lugnande. Det fungerar oftast ganska bra på mig, dock inte alltid
jo jag har provat alla möjliga grejer, ångestdämpande och allt vad det nu kan vara för grejer. till och med fått pröva en del antipsykotiska grejer som tydligen hade vanlig biverkning sömnighet… fast inte jag då :p
har prövat varm mjölk och sånt också ;)
Jag funderar lite på din dygnsrytm. Om du inte ska upp dagen efter, och ingen klocka väcker dig, vilken tid vaknar du då? Säg att du somnat kl 5 på morgonen. Sover du i 8 timmar sedan då, med ovanstående förutsättningar (ingen klocka, inga tider att passa)?
Det finns en del människor (fler än vad många tror faktiskt) som har en sådan annorlunda dygnsrytm. Jag är en av dem, och jag har kontakt med flera andra.
Vissa kan justera sin dygnsrytm med just melatonin, som du tydligen provat, men för vissa av oss hjälper inte det. Det är nog bara att gilla läget. Jag kan dock hålla med Timmelin om att kampsport och avslappningsövningar med mera är bra. Kampsport är mer än bara fysisk Träning. Det är väldigt mycket mental Träning också, och påverkar signalsubstanserna i hjärnan.
Du kan också prova spikmatta, som även den påverkar kroppens kemi (oxytocin och endorfin), vilket i sin tur påverkar dygnsrytm och en massa annat.
jo, alltså oftast så vaknar jag väl kring 6-8 men är trött och kan ligga kvar ett tag ibland, och om jag varit vaken så där som typ somnat 5 på morgonen så kanske jag klarar sova till max 10-11 kanske. vet inte varför. en spikmatta har jag och sov inte bättre av den när jag använde den regelbundet, däremot var det rätt skönt ändå.