Fråga om skärm test
Hej
Har idag gjort svartaskärmentest (sista testet) och får nu vänta till i slutet på februari på ev diagnos vilket känns skitjobbigt (är orolig för att dom ska säga att det inte är nåt fel på mig).
Frågade psykologen vad hon trodde så här långt och fick till svar att inget kan sägas förrän allt är summerat osv men att vissa saker hon noterat är typiska för add/adhd t ex att jag hela tiden glömde bort mig och började rabbla ord fast meningen var att jag sckulle vänta en stund.
Hon sa också att just det här skärmtestet går ut på att mäta impulskontroll mm.
Min undran är om nån vet hur man värderar resultatet på det här sista testet, alltså hur många x som anses normalt att missa (hoppas ni fattar hur jag menar).

Jag tror jag vet vilket test du menar men vad som är normalt och inte har jag ingen aning om. Det är väl bara en av flera test som ska bedömas ihop?
Jag har senaste tiden gjort endel såna för att få till rätt dos på medicineringen.
Kommer inte ihåg siffror på de olika resultaten, men testet mäter impulskontroll, uppmärksamhet och hyperaktivitet.
IVA heter testet iaf.
Impusiviteten värderas genom att se hur många felklick man har, alltså hur många gånger man klickat även fast det var en tvåa. Man klickar så fort man ser eller hör nåt utan att reflektera över vad för sffra det var.
Hyperaktiviteten mäts genom att se hur många dubbelklick man gör tror jag det var, och hur länge man håller inne knappen tror jag.
Även om man sitter still under tiden.
Uppmärksamheten mäts genom att se hur många siffror man missat och sånt, även när under testets gång man börjat missa, om man blivit bättre eller sämre under testets gång, om man återupptagit koncentrationen och sånt.
Det är alltså när man sitter vid en skärm och klickar för 1 men inte 2.
Jag hade urusla resultat första gångerna, dåligt även för att ha ADHD. Men sist när vi fått till medicineringen så hade jag nästan som en icke adhd'are. Minns inte siffror, men minns mest känslan av att vara närvarande vid senaste testet, dom andra testen så hade tankarna flygit iväg överallt. Var ju så tråkigt test,
Men missade ändå endel ändå, men det var nästan normalt att missa rätt mycket.
mmm tack för svar och jo visst är det väl så att dom gör en bedömning på alla olika test man gjort men fattade det som just det här visar problem som är typiska för add ADHD.
Har också fattat att även en på det här området "normalt" funtad människa missar en hel del.
Har alltid kännt att det är nåt fel o att jag inte funkar som andra, i hela mitt vuxna (var jättestrulig tonåren missbruk osv) liv bytt jobb då det blivit ohöllbart men har allttid lyckats hitta ett nytt likaså har jag flyttat, har skulder för att jag inte klarar av att bet räkningar i tid, över´huvud taget allt som andra gör utan att tänka (på rutin?)osv. För ett par år sen läste jag en artikelserie om vuxna kvinnor med ADHD och trodde inte det var sant; det fanns andra med samma problem som jag. Har en djupt rotad motvilja mot psykologer o psykiatri (tror det började när jag såg filmen Gökboet;0 ) även läkare men för nåt år sen kände jag att jag inte orkade för jag var/är så slut efter att ha tagit mig igenom en arbetsdag att jag inte orkar med något annat känns liksom meningslöst med allting, efter mycket om o men fick jag i alla fall göra utredning och väntar på att få veta vad dom kommer fram till
Morrmorr hur har det gått fått ngt svar ännu?? Hoppas att du mår bra.
Jo tack vildvild, fick prel diagnos i onsdags och det var ADHD, har tid för återgivning den 4 mars men höll på att bryta ihop så psykologen tyckte det var bäst att jag fick ett förhandsbesked, fick också en snabbgenomgång av testresultaten som visade att jag faktiskt inte alls är korkad men har riktiga djupdykningar på ffa impulskontroll arbetsminne o sånt.
Har även fått tid hos läkare ska prova medicin o sånt mycket som rör sej iskallen just nu har ju ändå kämpat som en gnu i hela mitt liv (är ju ändå 52 och mormor) för att klara av vardan jobb o sånt och sista åren har jag m el m tänkt att vad är det för vits att fortsätta. Men nu finns det hopp (har bestämt mig; det blir en häst till, en som jag kan rida på dessutom
)
Och till alla som funderar på att söka hjälp eller som har påbörjat utredning; Håll ut o Bamsekram
#5: En häst gör det värt att fortsätta. Definitivt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Underbar kul att höra morrmorr
att du e på väg in med mediciner mm. Ja du har då verkligen kämpat om du nu e 52 år inte gammalt iofs. Men tufft lång tid utan att veta om vissa svagehetr och varför du har dem. Hopppas att medicinering funkar gör den det??