Hur går ett bedömningssamtal till??
Hejsan. Jag ska in på ett bedömningssamtal på onsdag och funderar på hur det går till och vad de kan berätta efter det e avslutat?? Kan de säga om de misstänker eller om det e typ helt klart en diagnos. Och vad innehåller samtalet??
Hoppas nån orkar svara på mina frågor. Ha en bra dag. Min har varit topppen än så länge. Här går det undan

Till mig sa de inget efteråt.
Det var frågor om ordning och tidhållning. Inga jättepersonliga saker. Det var väldigt avspänt och lugnt och jag ansträngde ihjäl mig för att hänga med. Var helt slut efteråt.
Sen fick jag ingen utredning heller.
Fick inte ens veta namnet på Psykiatrikern som tog beslutet att jag inte behövde någon heller.
pEr
Oj..Men det lät ju inge vidare till samtal…
Här fick man svara på många frågor, fick även med mig en liten hemläxa med ännu fler frågor, ska tillbaka igen i slutet på veckan, han misstänkte till 98 % att jag hade diagnos men man var tvungen att genomgå ett flertal möten först innan det blir något bekräftat.
Lycka till på mötet.
#3 Ok. Tack för ditt svar. Lät lite mera som ett bra samtal..Hon sa att det inte skulle ta så lång tid allt..Hur lång tid va själva mötet?? Funderar på allt möjligt just nu. Tankarna far runt runt runt..Hmm. Va inte beredd att jag skulle få tid så fort
Joje80,
Jag tyckte att det var ett jättebra samtal, det beror nog mycket på hur psykologen är oxå. Mitt möte varade i ungefär 1.5 timme. Nästa gång skulle det bara vara en timme.
Förstår att tankarna far runt, det gör de på mig oxå
Skönt du fick tid så snabbt. vad ska du utredas för ?

Ska kanske klargöra att själva samtalet var väldigt trevligt men det var med en behandlingsassistent eller var det en samtalsterapeut? Minns inte nu. Sedan gjorde den namnlöse/a psykiatrikern sin bedömning efter anteckningarna.
Ska nog låna pengar och göra en privat förhandsbedömning.
pEr
Jag ska utredas( om det blir någon) för ADHD. Min sons( han har diagnos) kurator på bup tror att jag oxå har ADHD så hon skulle skicka en remiss.( det va hennes idè allt ihopa) De hade inte fått den idag men det rullade igång iallafall..Ibland har man tur. Ringde för att kolla hur det gick med remissen. Samtalet slutade ju med att det blev en vårdbegäran och sen ringde de upp igen 2tim senare för att ge mig en tid på ons..Hmm
#7,.
Så skönt att du fick en tid redan på onsdag, önskar dig lycka till, uppdatera gärna hur det har gått.
Det ska jag absolut göra. Jag frågade hon i luren om deft tar lång tid med utredning osv. Typ till sep men hon skrattade och sa att deft inte gjorde de..Nu va jag i ruliansen sa hon och då brukar det går ganska fort..hmmm
Bör jag tänka på nåt innan mötet? Ska man skriva ner nåt??
#9,
Du kan ju om du vill skriva ner punkter om vad som ska tas upp i ert samtal men jag tror din psykolog frågar dig en massa saker där. Jag hade ingenting med mig. Nu var min väldigt mjuk och omtänksam och det gjorde att jag blev lugnare i mig själv oxå så allt gick mycket bättre än förväntat.
jag fick göra ett bedömningssamtal långt före själva utredningen, då blev jag intervjuad i en timme om mina problematik samt så fick jag fylla i ett stort självskattningsformulär som påminde mycket om "aspie-quiz". Jag fick besked direkt på plats att jag skulle få en utredning och att det med all sannolikhet skulle bli diagnos, och det blev det också.
Intervjun var upplagd så att jag fick börja med att ta upp det mest uppenbara, men jag hade problem (fick hjärnsläpp) så då tog bedömaren över och ställde frågor. Då gick det mycket bättre.
Jag gjorde precis ett aspie-quiz som länkat från detta forum och jag fick 152/200. Vilket va stor sannolikhet för aspie. Måste säga att mina ADHD symtom går lite ihop med aspie symtomen. kan det vara så?? Och utreder dom för aspie oxå om de ändå utreder eller man ska säga att man gjorde ett test på internet(som säkert e i läkarens ögon humbug) ??
E rädd att de missar nåt om det nu skulle vara så att man har flera. Vill bara ha mitt liv utrett om varför det e som det e och jag reagerar som jag gör. tex hatar jag att ta i hand. Hatar kroppskontakt och en hel del annat..
#12,
Jag vet faktiskt inte om dom kan gå ihop så men fråga din psykolog när du ska dit, vet heller inte hur dom ser på internets tester, dom har ju egna dom följer efter som man får göra ändå. Du kan ju nämna att du är orolig över att dom ska missa något, det viktigaste är att du svarar ärligt på deras frågor och berätta hur du är från punkt och pricka.
Tack för ditt svar. =)

Hej på dig jag hoppas du får ett betydligt bättre bedömnings samtal som jag fick.
Mitt bedömnings samtal skedde hos landstingets Psyk avd.
Min hus läkare hade remiterat mig dit och jag fick besöka överläkaren på avd för samtal.
Det första jag fick höra var hur oduglig min husläkare var som remiterat mig för en ADHD utredning och jag som då var 47 år inte behövdes utredas för hade jag klarat mig dessa år så kunde jag klara mig i fortsättningen också hon var riktigt riktigt otrevlig under vårt samtal.
Sedan så började hon intrevjua mig om min barndom tonårs tid hur jag skötte skolan och mitt yrkes liv.
Jag berättade om min skolgång som jag klarade med medelbetyg men där jag ställde till en hel del ofog och en högstadie tid där det inte var ovanligt att man var onykter under lektionerna.
och lite polisingripanden under tonårs perioden
Hon frågade om när jag började dricka alkohol och jag sa som det var 12 år och så blev hon otrevlig om detta också och sa att det var inte konstigt om jag hade problem när jag redan så ung fördärvat min hjärna med alkohol.
Så det var inga ADHD problem enligt henne utan alkoholskador o så gick hon på.
Jag var så förbannad så jag var flera gånger på väg att lämna detta samtal.
Samtalet avslutades med att hon gjjorde bedömningen om att ingen ADHD utredning behövdes göras men att hon inte ensam bedömde detta utan hela avd gruppen bedömde det som kommit fram under samtalet.
Efter ca 3 månader fick jag ett brev att samtliga i ADHD/gruppen gjort bedömningen om vidare ADHD utredning.
Fick då ett återbesök hos samma jävliga läkare men denna gången helt annorlunda och mycket trevlig detta tillfälle enda var att hon krävde att jag tog anatbus och drog testades vilket jag tyckte var helt onödigt hade inte missbrukat på över 20 år ju.
Men det var kravet för att dom skulle göra utredningen.
Så började utredningen på allvar och jag fick fylla i olika skattnings skalor sedan ytterligare beök med psykolog.
Saman lagt mellan olika utredningar och skickandes fram och tillbaka så tog det 3 år innan jag ytterligare remiterades till en privat psyk klinik som gjorde utredningen på 2 veckor.
Lasse
Fick inget besked men vet på tisdag efter deras möte. mötet gick bra men ledsen för att jag inte fick
#16,
Ledsen för att du ej fick besked menar du ? Det tar nog mer än ett möte för att få bekräftat . Tyckte du hon/han var bra för övrigt då ?
Jag fick inget besked om det blir en utredning eller inte förrän på tisdag.
Hon va bra annars
Okej, det var ju märkligt, hoppas du får något besked på tisdag om det blir utredning eller ej, håller tummarna för dig Joje.

Det var snabba besked ju bara en vecka. För mig tog det 3 månader innan jag fick besked om att utredningen skulle göras. Sedan tog det 3 år innan utredningen var klar o jag fick diagnosen ADHD. Lasse
"20,
3 månader ? Varför tog det sån tid ? Jag var på möte förra veckan och redan då fick jag besked om att det skulle bli utredning och ska dit igen på fredag.
Det känns som om jag har gjort mitt vilket e en slags lättnad så nu e det bara att vänta. Kan liksom inte göra nåt mer. Koncentrerar mi nu på att ta tag i vikten. Börjat tröst äta kakor av nån anledning..Aldrig bra

#21 Det kan man ju fråga sig men så är det här i denna stad.
Min egen tro är ju detta att vi har en vårdgaranti där landstinget ska kunna ge en tid inom 3 månader.
När väl första besöket är gjort är en så kallad behandling påbörjad så då behöver man inte ha så bråttom för det finns inga garantier hur lång tid en behandling ska ta.Sedan så remiterades jag vidare till en privat klinik eftersom det inte hände ngt inom landstinget på grund av dom långa köerna.
För först skulle jag på detta bedömmnings samtal sedan tog det 3 månader till ett beslut om att en utredning skulle göras sedan ca 3 månader till jag fick komma tillbaka till samma läkare och fylla i skattnings skalor.
Så skulle det även vara ett utalande av en psykolog tog ca 3 månader till innan jag kom dit. Sedan ny genomgång av deras resultat där jag fick reda på att dom ansåg att jag hade ADHD och ett ytterligare beslut om fortsatt utredning.
Efter detta så remiss till Neuropsykiatriska kliniken för en ADHD utredning tog också tid innan dom hörde av sig och skrev att jag bedömdes vara i behov av utredning och hjälp för ADHD och att dom hade en kö på ca 2 år.
När jag stått i kö i nästan 2 år fick jag ett brev att jag nu var skriven i ett annat vård distrikt så det krävdes en ny remiss.
Jag hade inte flyttat utan landstinget hade gjort om vårddistrikten inom komunen och då hamnade jag i ett annat vård distrikt.
Då hade det nästan tagit 3 år från att min husläkare skrivit en remiss om en utredning.
Då tröttnade min läkare och jag blev remiterad till en privat klinik i stället.
Och från första besöket hos denna privata klinik till utredning och en diagnos så tog det 2 veckor.
Så tack och lov att det finns privata kliniker där man är effektiva och denna privata klinik kostade inte mer en vad ett läkar besök hos landstinget eftersom den privata kliniken gick under försäkringskassan.
Så går det till i Malmöhus Landsting.
Lasse
Så bra att det gick till slut. Bpr i lilla Blekinge så det har väl sin gång helt enkelt. Har 12 mil till Malmö så jag känner inte för att köra och jag tror inte vi har några privata här
"23,
Fy böveln att det ska gå till så, det måste varit väldigt jobbigt. även om det ej hjälper att blir ursinnig så är det ju fruktansvärt tröttsamt. Skönt att det äntligen är klart i alla fall,
"24, Kanske kan du googla på privata där du bor ?
Hittade en här som du kan ringa och fråga
Kolla där inne efter privata, tror jag fann en.
Om du menar den i karlskrona så går det numret till växeln till sjukhuset och karlshamn( där jag e nu) samarbetar med karlskrona så de e ett team så det hjälper inte. Får se hur det blir på tisdag sen får jag väl ta ställning. Tack för hjälpen
Vill bara applådera Lasses inlägg.. vilken kämpa insat det verkar som från ding sida :)
#27,
Det var ju synd.
Hejsan
Fick samtalet i tisadags och det blir en utredning. När vet jag inte men finns nu på listan. Jag ska få besök av en Arbetsterapeut den 25/3 och äve en Samtalsterapeut..Skönt..