Rorschachtest och utvärdering
Hejsan alla,
Jag brukar titta in här och läsa lite ibland. Nu har jag en fråga.
Jag har påbörjat en utredning om ADHD/AS och fick göra ett plump-test. Är det någon annan som fått göra det? Jag trodde att man inte gjorde sånt längre.
Sen undrar jag om utvärderingen av ett sånt test. Hur bedömer de mina svar? Jag tyckte att alla bilder var trevliga och det var många vänliga djur.
Har sett på andra sidor att folk sett sönderslitna kroppar och inälvor som ramlar ut och massa sex-grejer. Men det såg inte jag. Bra eller dåligt?
Mitt humör den dagen måste ju påverka mina svar och den som gör testet måste ju också kunna tolka beroende på sitt humör och vad den personen tycker om mig osv.
Är detta verkligen tillförlitligt. Jag tycker det känns läskigt och är rädd för hur mina svar kommer att tolkas. Sen är man ju stämplad för alltid.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror kanske inte att just plumpar kan ge så värst mycket till resultat, men det intressanta i sammanhanget är förmodligen kopplingen
perception --> tolkning/slutsats/alstrad känsla/driftuppvaknande
Ungefär så, som när man påstår att tjurar blir ilskna av att se ett rött skynke. Eller att vissa män blir attraherade av att se vissa kvinnor. Eller när en AIK:are ser en fiende i en Djurgårdare som han möter på stan. Eller en affärsman som läser in en lönande affär (ser "pengar") i någon viss vara han råkar få syn på. Eller att mörker och en knirrande dörr kan framkalla tro på spöken hos en del människor. Eller att moln som tornar upp sig på himlen gör att vissa människor tolkar det, som att det snart blir regn. Eller att en viss melodi kan framkalla glädje. Etc.