Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 4245 ggr
timmelin
0

ADHD kontra ADD

Hej har en fråga om ADHD kontra ADD. Själv har jag ju ADHD och funderar på om det inte är lättare med ADHD än med ADD. Men jag vet inte

Med ADD har man ju inte hyperaktiviteten och impulsiviteten, visst den ställer mig ibland i pinsamma situationer men den håller mig också uppe och tar mig ur depressionerna.

Kan ingen hjälpa mig att försöka förklara hur skillanden kan vara i verkliga livet och vad som är positivt med den ena diagnosen kontra den andra

[krufix]
0

För att inte skriva ett jätteinlägg kan jag säga att, personligen så har jag svårt att sitta helt still utan att göra något.
Så en brodering, anteckningsblock, ritpapper, bok, gameboy, ja någonting har jag alltid till hands, annars blir jag rastlös. (Dvs jag kan t.ex. inte se en film utan att pyssla med något samtidigt.)

Så lite hyper vill jag se mig som. (;

Jag tänker inte skriva om någon skillnad mellan diagnoserna, för det kommer alltid någon och ska anmärka, har man inte skrivit fel så är det stavningen. (;

timmelin
0

Hej. Tack för ditt svar :) och människor som klagar på andra är inte mycket värda.

PlusPlus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har ADD och önskar vissa gånger att jag hade hyperaktiviteten så jag iaf gör ngt som lyfter upp mig ur allt grått och deppigt. Fajtas med massa ångest som gör mig väldigt deppig och det är så svårt att ta sig ur. Hade jag varit en aningen överenergis ist för underenergisk så hade jag som sagt gjort något annat än att bara ligga hela dagarna och sjunka djupare och djupare. Så ja, det känns som om ADHA verkar lite lättare än ADD i vissa sammanhang.

PlusPlus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Och för att svara smått på din fråga som jag märkte att jag missade så är väl kanske det positva med ADHD just det att man håller sig sysselsatt men med ADD kanske man har lättare för att varva ned och slappna av lite.
Sen så är jag inte så väldigt påläst om de båda diagnoserna "/

Men det är det jag det lärt mig att skillnaden är; med ADHD så är man mer "uppe"
och med ADD är man mer "nere". Alltså överaktiv/underaktiv.

Hehe hoppas du förstod något av det jag skrev, inte säker på om jag gjorde det än gång Tungan uteOskyldig

[AlltIEtt]
0

PlusPlus "3 och 4,

Så känner jag oxå.

Cahira
0

håller med #3. Jag önskar jag hade hyperaktiviteten så jag fick nåt gjort för just nu sitter jag nästan bara på min röv och plötsligt har hela dagen gått och jag har inte fått mig själv ur startgropen. Jag har massvis med högar av saker som jag vet jag borde göra, men inte kommer igång med.

Jag har dessutom bipolär sjukdom, så de gånger jag har maniska perioder även om dom är korta får jag "smaka på" lite hyperaktivitet och även om jag inte får saker gjorda då heller eftersom jag hoppar runt mellan alla aktiviteter på samma gång så känns det ändå som att jag får mer gjort än om jag sitter inaktiv.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.