Protein i hjärnan?
Senaste läsningen i afoonbladet om vad som kan vara orsaken till autism. Enjoy http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article12767538.ab
De är också begränsade vad gäller fantasi, beteenden och intressen.
Och jag som alltid trott att rejält autistiska barn lever i en fantasivärld, att de ser världen på ett annat sätt än vårat, att de fantiserar ihop en egen verklighet..
Begränsade vad gäller beteenden? Va? Har de inte lika många olika sätt att bete sig på som oss, eller har de helt enkelt bara andra beteenden..?
Och intressen har de väl, men starkare och kanske snnorlunda än andra, men likväl intressen. Inte begränsade kan jag känna..
Hakade bara upp mig på den meningen. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En i det stora hela bra artikel, även om det där genetiska resonemanget inte bör tas för något annat än en våldsam spekulation. Och huruvida "autism" ska ses som en "defekt" eller inte, därom tvista inte bara de lärde, utan även politiker, humanister, socialarbetare och vanligt folk.
För att gå vidare, så stod det såhär i en "faktaruta" i anslutning till artikeln:
"Autism är en neurologisk, livslång mental störning. Drabbade personer har begränsad förmåga till kontakt med andra människor och svårt att kommunicera med omgivningen. De är också begränsade vad gäller fantasi, beteenden och intressen. De kan ha god förmåga inom vissa områden, men har mycket svårt att samordna information till en helhet.Ett till två barn per tusen antas ha störningen. Vissa drabbas mycket hårt medan andra bara har en mild variant."
Till att börja med, så är autism inte "en mental störning" utan ett syndrom; kontentan av beteendeiakttagelser utifrån NT:s perspektiv. Ungefär på samma sätt som, om man gjorde studier på en färgad befolkningspopulation i säg Harlem i New York: "Neger är en livslång störning, som renderar den som före födseln drabbats av det, ett liv i fattigdom. Aldrig kan dessa individer klara av sin egen försörjning." Vi vet ju vid det här laget, att sådana resonemang leder fel, väldigt fel. Men tyvärr omfattas den typen av åsikter av en stor del av den mera inskränkta delen av NT-populationen. Och tyvärr karaktäriseras NT redan i portgången av just inskränkthet, begränsat tänkande, som huvudkaraktäristik. Men sekundärt finns givetvis undantag åt olika håll. Beklagansvärt dock, att Aftonbladet (av alla tidningar) rider på sina mera inskränkta NT-kamraters bristande omdöme och lättköpthet i ett utnyttjandesyfte, där målet är att vinna anhängare. Men till vad, blir en berättigad undran. Till en avgrundsframtid, förmodligen, där de enda förlorarna på sikt är de, som satte split.
Jag avstår från att kommentera det övriga - med ett undantag. Det där med "helhet" tycks de ha fått på hjärnan, NT. Jag har då inget problem med helhetsuppfattning, så autist jag är. Snarast tvärt om. Är det något som min perception och kognition klarar av, så är det nog helhetsuppfattning. Men jag upplever samtidigt NT i regel som mera "nischade" därmed inskränkta. Rätta mig gärna om jag har fel.