Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2369 ggr
JohannaEkroth
0

Concerta eller någonting annat?

Hej!

Nu behöver jag er hjälp…

Det är såhär att nu när min årliga vinterdeppresion har gått över så har jag fortfarande humörsvängningar och särskilt på kvällen får jag en massa "downs" och jobbiga djupa tankar om livet, paranoida tankar och tror det värsta om allt. Jag blir även otroligt rastlös på kvällstimmarna, sådär vid 19-19:30 tiden och håler på att krypa ur skinnet då. Hotar med att göra dumma saker och just då känns det väldigt skönt att få vräka ur sig allt skit, men stackars min omgivning. Och jag vill ju ha det stabilt.

Jag har AS och drag av AD(H)D men huvuddiagnosen är AS.

Jag har ätit Edronax (den enda antidepp som jag kan äta tillsammans med Omeprazol och som funkar på mig) men den ger mig biverkningar i form av så lågt blodtryck att jag svimmar. Nu trappade jag ner dosen till halva på läkarens ordination och nu känner jag verkligen att jag är ostabilare i mitt humör än vad jag varit annars.

Då jag inte längre lider av en depression i den utsträckningen som jag gjorde i vintras (och alla tidigare vintrar) tyckte min läkare att jag skulle överväga att prova Concerta då jag berättat om mina humörsvängningar.

Är Concerta den rätta medicinen för mig?

Hur fungerar den?

Finns det något annat alternativ?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

vildvild
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är ingen läkare, men concertan hjälper mig att har bli lite lugnare i kroppen men klarare i knoppen. Och när jag tar den känner jag lugnare och klarare och tankarna som jag är oftast mer strukturerade än vad jag e van vid. Detta gör att jag inte tänkre dem tunga tankarna utan ser en härlig vardag framför mig där jag orkar att ta tag i saker och ting. Dock på eftermiddag/kväll när dem medisinerna går ur kroppen så blir jag välldifgt deppig och orolig igen. Men det är en inställnings fråga som jag och dokrotn håller på med ju nu utav medisinen.

Strattera är väl ett sk lyckopiller annars som kanske kan hjälpa dig mot ADHD och ångest??

hur som lycka till nu!!!

JohannaEkroth
0

Tack vildvild för ditt svar. Då kanske det är värt att prova Concerta. Glad

Att Stratthera är ett lyckopiller hade jag ingen aning om… Kanske värt att ta upp det också… ObestämdFörvånad

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

vildvild
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Aa tycker du skall testa Concerta i alla fall BusHanna Glad men tänk på att den inte passar alla och kan ge lite biverkningar. Men det är väl nått du och din doktor få gå igenom.Flört

totaltnaken
0

äter en combo av Concerta och stattera .för mig funkar det mkt mkt bra.tycker du ska våga prova dig fram.concerta kan hjälpa oerhört.kram

Det är ingen ordning på allting...delar man nån form av släktskap med pippi och papphammar så gör man...

Freke
0

Tegretol är rätt bra, när det gäller att stabilicera humöret, man hamnar liksom lite mer i hanterabara områden, det blir inte så många toppar åt något håll..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus