Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1764 ggr
vildvild
0

adhd "dum" affär? köpt en bil/hus annat?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo jag e ju mästare på att köpa saker utan att tänka vet inte vad det är som spelar in i mina diagnoser men ex kommer härö:

1' jag har köpt tre bilar i livet alla har jag bara kollat på en gång sen köpt aldrig prutat eller liknande bara "jag skall ha den BILEN tänkande" köpt för att jag tyckt det var rätt och kanske hyperfokuserat på den.

2`jag har köpt två bostadare i mitt liv en lägenhet jag såg den bara på annons och sa ett pris att den skall jag ha jag köpte pang bom- samma sak tre år senare pang bom köpt ett radhus flera miljoner utan att titta på det.. bara "jag skall ha det "HUSET" kaaabooom!

3´jag bryr mig om pengar men jag kan inte riktigt se värdet i det e jag ensam? -- 20kr 500kr so what?? siffror ngn som känner igen sig i detta??

vildvild
0

ps som vanligt.. nästan är jag den som svara först på min frråga.

men nu tog jag själv bara upp stora i alla fall för mig stora affärer idenna fråga. Ta gärna upp anntat också..

jag har tex köpt hundar. katter marsving hamstar fast jag e allargisk..

[YlvaP]
0

Ja jag kan också köpa en massa "onödiga" saker och jag tänker oftast inte på konsekvenserna av mitt handlade.

Sen tröttnar jag fort på sakerna och säljer sakerna för att köpa nya.

vildvild
0

aa YlvaP jag i ett nötskal :) -. blir själv otroligt avis iblanfd på mina syrror NT som kan hålla på att vela i flera dagar timmar minuter för att köpa en ny tapet… arrrr jag blir galen… Tungan ute

[YlvaP]
0

Fast jag är en velare jag med. Ibland alltså. Kan hålla på och vela fram och tillbaka i evigheter och sen tror jag mig ha valt något men när den sen kommer så börjar jag ångra mig och "tänk om" den andra var bättre. Så säljs den för att köpa den andra varan. Hahah!

Zaphix
0

Jag köpte min häst i somras, hade kunnat köpt honom över telefonen utan att ens träffat honom innan.

Tur att jag hade pappa och en kompis som sa att provrida och veterinärbesikta är en bra grej.

Men oavsett om han gått igenom besiktningen eller inte hade jag köpt honom, dumt nog. Visste redan innan att jag skulle ha just den hästen, och det blev så.

Som tur var blev det ett väldigt bra köp, men hade kunnat blivit helt fel.

Spontanköpte en sadel på eBay för 3k i höstas, blev som tur var bra, men även det kunde varit rätt dumt.

Annars är jag väl relativt klok med inköp, även om jag lite väl ofta har attityden "Äh, det ordnar sig nog." när det gäller pengar.. Fast det inte ordnar sig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[YlvaP]
0

Ja så tänker jag med. Det ordnar sig.

[YlvaP]
0

#0 Apropå bilar så kan jag tala om att jag och min man har ägt mer än 30 bilar tillsammans eller var för sig. Och det på snart 11 år. Flört

Den kortaste tiden jag ägt en bil var 4 dagar. Obestämd

Inna74
0

Man behöver nog ingen diagnos för att kunna göra "Bad buisness" ;)) Har en mycket god vän som inte kan se pengars värde någonstans alls.  Han bara köper. Men ok, självklart verkar din diagnos spela in och kanske en aning oansvarlighet? hehe, hoppas du har en fru som kan "dra i bromsen" när du drar iväg…:) Jag skulle förmodligen bara shoppa på om jag inte vore för mitt enorma kontrollbehov och min man som bromsar…Glad

Make things happen

[Joje80]
0

Hade det inte varit för att min man agerar bromskloss hade jag haft zoo här hemma. Älskar djur men har bara 2 katter och en chinchilla..Annat hade varit om jag hade bott själv haha. Jag köper grejer på impuls men dock inga dyra grejer. Köper garn,nagellack,böcker..osv. Som jag sen inte använder =) Visst till slut gör jag det men jag köpe rinte för att jag behöver det just då. inte heller för att det e billigt utan för att det blev så..Snart tänkte jag impuls" köpa mig en ny soffa. Så jävla trött på den gamla sletna skinnsoffan v i har..I beige,,varför vill man ha en sån?? Hur praktiskt e det med 3 barn??? jag ville ha en ljus soffa helt enkelt..Blää för hur många ggr jag har tvättat den.

vildvild
0

#4 herregud vad många bilar. jag har haft ett tiotal på 16 år och tycker att det e ganska mycket…

#8 aa min fru försöker hålla tillbaks mig , dock gör jag oftast mina handlingar utan att hon får veta efteråt. Inte radhuset och lägenheten dock då var hon med. Glad

#9 känner igen mig i dig.. mycket böcker som jag sen inte läser tex. och jag har skitsvårt för att kasta saker, jag tror alltid att det kommer till användning ngn gång. Därför är det bra när vi flyttar det blir rena rensar kalaset.. Tungan ute

#5 aa så e det md mig osså "eh pengar det fixar sig" sen går det månader när jag får äta makaraner ungefär-..- kul att du köpte hästen..Glad

[Joje80]
0

Bilar…Jag har svårt att släppa dom. Jag e inne på min 3:e på 13år..2 har jag fortfarande kvar. Alltså har jag bara sålt en och min man sålde en men den va inte min. Volvon har jag haft i 10år och Chrystlern har jag haft i 5år.Jag byter inte ut mina grejer förrän de inte går att laga mera haha..Kommer troligtvis att bo i huset tills jag kastar in handduken. Mina föräldrar e typ nomader så jag har bott i typ 20 olika hus/lägenheter. Nu har jag bott i detta hus i 6,5år och här tänkte jag stanna..Fäster mig så lätt vid döda saker.

Mitt svarta stora skåp som ingick i huset lär få stanna här..

vildvild
0

Oj Joje80 du fastnar verkligen för dina saker :)

jag har aldrig i hela mitt liv bott på ett och samma ställer mer än 3 år som mest ..

Haha det svarta skåpet… ja låt det stanna :P

Ladydragon
0

ursäkta för min ärlighet men du verkar då bada i pengar Skrikandes

citerar: 20 kr 500 kr sowhat?

ööh för mig är 20 kr en brödlimpa 500 kr är oerhöert mycket pengar för mig ungefär så mycket som jag har kvar när hyran och räkningar och storhandlingen är kvar och det ska räcka ungefär 3 veckor och dom går alltid till mat och kanske nåt akut som måste köpas som nya skor till sonen

jag har levt på socialbidrag i nästan 10 år och nu har jag sjukersättning och löneutmätning och det är precis på gränsen alltså

kanske är det oxå bra för man inser att man kan inte bara slösa hej vilt utan man måste ta ansvar annars så har man varken mat eller nånstans att bo

visst nångång kan jag oxå göra korkade köp men eftersom ekonomin är så himla tajt så handlar det mest om att köpa en chipspåse när jag egentligen borde köpa frukt Obestämd

vildvild
0

#13 aa det e sant jag var höginkomst tagare i många år ca 700 000 kr om året .. sen förstpd min arbetsgivare att jag tyvcärr inte gjorde ngt kanon jobb.. :( .. jag trodde jag var grym.. 

frukt e gott… kämpa.. Glad