Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: adhd-add
Läst 1501 ggr
vildvild
0

En fråga ang adhd beteckning

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jo jag har ju bla ADHD och det står ett c bakom betckningen är det att den e combinerad med Aspergers ?? står grav adhd-c + aspergerssyndrom. ngn som vet ?Obestämd

vildvild
0

Ytterligare en fråga bara för det. vad betydetr grav? eller stark som han säger (psykiatrien) finns det olika klasser? Han beskrev för mig att det var som om man var sockersjuk att vissa behövde insulin bla bla bla för sen tappade jag tyvärr bort vad han sa.. Tungan ute

Freke
0

Det jag fått förklarat för mig om ADHD-C är att den främst är genetisk till skillnad från ADHD-I som är omgivnings framkallad.

Då ADHD-I är en skada i frontloben av hjärnan och -C är mitt i hjärnan eller bakre delar av denna

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

vildvild
0

aha spänande Freke.. tack för svar det uppskattas :)Glad

vildvild
0

ops ja jag är aspie också.. kanske skulle skrivit det

ekorren
0

Nä jag tror adhd-i står för ADHD primary inattentive type, dvs ADD, uppmärksamhetsstörning utan hyperaktiviteten och impulsiviteten. Adhd-c är nog combined type, dvs har alla tre problemområdena.

Det är förvirrande…tror att det är amerikanska diagnos beteckningar.

Båda är lika genetiskt.

Hmm…ska leta på en föreläsning av Russel Barkley jag tyckte var informativ…ah här….jag tror det var den här, det var ett tag sen jag såg den…. i andra föreläsningen av Russel Barkley 2008-07.

http://www.ucdmc.ucdavis.edu/mindinstitute/videos/video_dls.html

Lång och på engelska…finns på youtube också…men kunde inte hitta den där.

vildvild
0

Oh tack ekorren !! Glad och ja det stämmer jag fick tag i min psykitare som sa precis som du skrev combined..

ekorren
0

Nice! Då fick jag det bekräftat också. Glad