Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettdiverse-npf
Läst 2990 ggr
ekorren
0

Dygnsrytm och sömnmönster?

Här sitter jag…nästan två på natten…och funderar…

Hur har ni det med sömnen och dygnsrytmen?

Nattugglor som jag eller lärkor?

Kan knäppa sömnrytmer och eller sömnproblem ha med NPF att göra?

(Jag själv är en trolig men ej diagnostiserad addare)

JohannaEkroth
0

Har AS och har svårt att varva ner på kvällen. Behöver extra lång tid och kommer oftast inte i säng förrän vid 2-5 på natten.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

HannaM
0

Nattaktiv… men med ett enormt sömnbehov. Är egentligen inte pigg nattetid bara mindre dödstrött och sen har jag svårt att varva ner och ta mig i sängen också.

Freke
0

Är en kombo, både nattuggla och morgon pigg,

Vet att jag sover på tok för lite för att må riktigt bra.
Men om jag lägger mig i tid, vid 24 så vaknar jag vid 2, 4, 5, 6 går upp vid 8

lägger jag mig vid 3 vaknar jag vid 5 och är tok pigg kl 6

så sover väl 4 timmar per dygn totalt, ibland men inte allt för ofta får jag 6-8timmar men aldrig sammanhängande sömn

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

ekorren
0

Aj då, ja det låter som om man inte är ensam…tyvärr. Rynkar på näsan

#1,2 Har också grymt svårt att varva ner…ibland känns det som om nedvarvningstiden är mer nödvändig än sömnen….men ändå är sömnen viktigare…verkligen ett moment 22 när man jobbat kväll och ska jobba morgon nästa dag.

#3 Känner en adhare som har liknande problem som du. Behöver sömnen så väl men får den inte. Tupplurar går inte heller, blir ju rastlös! Jätte frustrerande.

ekorren
0

Går jag och lägger mig som jag brukar och trivs bäst med, dvs kanske 3-5 tiden så sover jag hyggligt en 6-7 timmar.

Men lyckas jag somna "tidigt" runt 23-24 tiden för att jag verkligen är supertrött någon dag…så vaknar jag vid 1-2 tiden och har sovit klart för natten.

Knasigt.

Ni som har svårt att varva ner…om ni väl lyckas göra det tidigt, sover ni gott i alla fall? Om ni nu sover gott i vanliga fall vill säga…

[Tassy]
0

Ho hooo Flört (nattuggla)

HannaM
0

Sover ofta som en stock när jag somnat. Blir dock aldrig utvilad.

Svea-
0

hysteriskt störd sömn har jag.så idiotiskt trött på att ej somna,sova som sig bör eller vakna i tid…någonsin

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

ekorren
0

#6 Ho hoo på dig också Tassy Skrattande

ekorren
0

#7,8 Jobbigt. Har ni alltid haft så?

Tycker för min del att det blir sämre och sämre för varje år även om problem funnits så länge jag minns….

snuz
0

Har jättesvårt att komma till ro på natten och somnar ofta alldeles för sent, även om jag är dödstrött på kvällen.

Men när jag väl har somnat sover jag som en klubbad säl, iaf nuför tiden, när jag var yngre var jag lättväkt som tusan!

Men nu sover jag alltså som bara den, har därför superstora problem med att komma upp på morgonen, och inte känner jag mig utvilad heller.

Inna74
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är trött på kvällen o somnar bra, men vaknar flera gånger varje natt så jag är sällan utvilad. Men man vänjer sig- har ju alltid varit likadan!;) Har perioder då det bara inte går att sova- man vaknar av minsta lilla ljud eller av ingenting.

Make things happen

Mysan59
0

Känner precis som du Svea (#8) Alltid haft problem med sömnen och att vakna. Skrikandes

När jag var yngre (20-30 ca) sa alla alltid; att när du blir äldre så ändrar det sig eller att jag skulle vänja mig med tiden…

När jag började med Concertan blev det bättre, ett tag iaf, men nu håller det på att bli som vanligt.

Ska träffa läkaren nästa vecka och hoppas jag får höja dosen då (är på 54 mg nu) för det var så skönt att bli lite trött i normal tid och kunna vakna utan att känna mig medvetslös.

Spacegirl31
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nattuggla med AS, svårt att varva ner/tar lång tid.

Sover med hjälp av medicin, har ett stort sömnbehov.

* ~* Ha en bra dag *~*

Zaphix
0

Väldigt svårt att sova i perioder, och i andra perioder bara svårt att sova..

Inget stort sömnbehov heller längre, blivit bättre nu, men innan sov jag i snitt fem timmar om dygnet. Nu är det 6-7 iaf.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Svea-
0

Har ej vart så som mkt liten… dödstrött som tonåring..sen fick jag barn,,,och då vart det ingen sömn … sen har det lixom ej funkat.. concertan m.m hjälper mig inget i den bemärkelsen,,,tyvärr…

lider av detta… på många sätt och vis..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.