Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettmedia
Läst 2129 ggr
[aspie]
0

Temple Grandin

Om min informatör har rätt så kommer ett program men Temple Grandin på Svt Lördag klockan 21

Så håll koll på det! Ska bli intressant att se

[Varulv]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Härligt!

Tack för tipset, aspie!

(Temple G är en av mina stora idoler och förebilder)

Glad

[aspie]
0

Vad bra att jag hittade tipset då Flört Temple är en människa jag beundrar mycket själv

Zaphix
0

Tittar på den nu, bra film!

Intressant, spännande att få se världen ur en autists synvinkel. Känner dock igen mig i hur det blir för henne när det är kaos och paniken är nära. Ofta den kaoskänslan för mig, att bara kommer emot en utan att man kan kontrollera den. Panikångesten kommer efteråt om det urartar i kaoset.

Fast jag inte är autistisk.

Älskar att hon är sig själv hela tiden, inte föreställer sig för andra utan kör på sitt race. Tänk om man var mer så..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
0

Tja. En bra film, men Temple framställs dock som ett ufo. Men förmodligen har filmskaparen lånat till sig hennes autentiska röst…?

Under vissa scener grät jag. Det händer inte för ofta! Men om man skulle fråga mig varför jag grät, så skulle jag inte kunna svara på det.

Zaphix
0

#4: Jag grät också.. Fast det brukar jag göra. :)

Jag grät för att det var så fint att hon hade så bra människor runt omkring sig, för att hon klarade sig bra i livet mot alla odds genom att vara stark och inte ge upp. Man lever sig in i hennes situation och blir rörd.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[aspie]
1

För er som missade filmen. Jag missade jag oxå Obestämd

http://svtplay.se/v/2380323/langfilm_i_svt/temple_grandin

[aspie]
0

Nu har jag sett filmen och grät massor och nickade igenkännande till många av hennes svårigeter

[Varulv]
0

#5 Bra beskrivet! Glad

LenaR
0

Underbar film, tack för tipset Aspie!

Jag såg den igår, och jag grät jag med. Det var ett fantastiskt slut, när hon reste sig upp och talade på autismkonventet och alla lyssnade. Och hennes mamma som blev så gripen… Det var stort!

Och jag är full av beundran för hennes kompromisslöshet. Att hon var sig själv hur den oförstående omgivningen än behandlade henne. Heja, Temple!

Förresten, var det någon som förstod varför mamman uttalade enstaviga ord som tvåstaviga när hon försökte lära sin dotter tala? "Do-og. Ca-at." Det är inget viktigt, men jag kommer inte på varför.

Jag rekommenderar verkligen att den som inte sett filmen än ser den medan den ligger kvar på svtplay!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Niklas
1

Jag tyckte mycket om filmen. Om ni vill se Temple Grandin på riktigt kan jag rekommendera hennes föreläsning på Ted.com (knappt 20 minuter):

Temple Grandin: The world needs all kinds of minds

Jag tycker att de lyckades ganska bra att efterlikna henne i filmen.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[aspie]
0

#9 Jag funderade oxå på varför mamman försökte lära henne ord genom att säga Do-og och Ca-at. Förstår det inte riktigtObestämd

#10 Tack för länken Niklas. Ska försöka hinna med och titta på den senare

MoaL
0

Jag såg också den filmen och jag älskade den. Skrattande Tyvärr såg jag den dock inte ända från början. :/ Så fort filmen var slut så satte jag mig vid datorn och letade upp fakta om henne, liksom videor för att se henne på riktigt. :) Jag hittade också den där föreläsningen som du Niklas länkade till, riktigt intressant!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor