Antidepressivum: Mirtazapin
Jag har nog testat uppåt en nio-tio olika antidepressiva preparat genom åren, utan resultat. Hade för länge sedan gett upp hoppet om att jag någonsin skulle finna en medicin som gav effekt på mig, men så sent som för 2,5 månader sedan beslutade min psykiater för att låta mig testa Mirtazapin (även kallad Remeron) - och den hjälper(!). Det känns som att ha fått livet tillbaka. ^^
Jag har läst så mkt negativt om denna medicin och alla dess biverkningar och tänkte därför att jag kunde bidra med mina positiva erfarenheter. Jag tror att mga avhåller sig från att testa denna medicin p g a att de skräms av biverkningar såsom enorm viktuppgång. Detta är dock ingenting jag har märkt ngt av; jag ligger snarare på tok för lågt rent viktmässigt just nu och skulle faktiskt behöva en viktuppgång om 10 kg för att komma upp i ett normalt BMI.
Mao: Det är väldigt individuellt hur vi reagerar på mediciner. Om du inte vågar testa Mirtazapin p g a biverkningarna, tycker jag därför att du bör överväga det ännu en gång. Det kan vara värt det.

Jag blev erbjuden antideppmedicin, läkaren pratade om Voxra "eller nåt liknande" som han sa… Jag skulle få den eftersom Ritalin inte funkade på mig. Antidepp var kanon på ADHD Men jag är skeptisk, för Ritalöin var oxå "kanonmedicin" innan jag hade testat den…
Kanske jag ska säga att jag vill testa, trots allt? Jag har ju visserligen aldrig haft problem med depressioner, men hjälper den mot ADHD så är det förstås bra… Nån som vetur man reagerar om man "bara" har just ADHD? Som sagt, jag har hört jäkligt mycket om biverkningarna…
#1: Har ätit Voxra i över ett och ett halvt år nu, i början märkte jag förändring. Numera vet jag inte då jag fortfarande inte mår bra, men jag tror att den hjälper mot nedstämdhet.
Var min neuropsykiatriker som ordinerade den just för att den fungerar bra på ADHD-patienter. Men att den skulle hjälpa mot ADHD-symptomen känenr jag mig tveksam till, den gör inte det för mig iaf.
#1 Att antidepressiv medicinering skulle ge ngn effekt på ADHD-symptom, har jag väldigt svårt att tänka mig.
Jag borde naturligtvis ha förtydligat att jag uppfyllde kriterierna för en djup klinisk depression - vilket var anledningen till den påbörjade antidepressiva medicineringen. Tog upp det i en tråd här eftersom mga som har NPF även har tilläggsproblematik, ofta i form av depressioner.
Äter både Ritalin + antidepressiv nu.

Tack för era svar, ni verkar ha samma åsikt om antidepp som jag!
Visst har man ofta dessutom andra bekymmer i kombination med ADHD, och det har jag haft, t.ex. depression. Just nu är det dock inte så farligt.
I mitt fall skulle antidepp enligt läkaren hjälpa just mot ADHD-problematiken. Jag avstod eftersom jag inte har den problematik som antidepp (enl. FASS och mina kompisar) brukar sättas in mot.
Antagligen är det min ADHD som gör mig omöjlig och envis när jag verkligen sätter igång (eller sätter jag mig ner o gråter istället), och jag tar reda på det jag behöver genom alternativa vägar. Som man måste göra för att få veta nåt.
Men härligt att ni får hjälp av den sortens preparat! :)
Kram på er!
#4 Jag tänker ta upp denna fråga med min psykiater nästa gång jag har ett möte inbokat med honom. Det ligger några veckor framåt i tiden, men jag lovar att återkomma med svar till dig när jag varit där. Han är en veteran inom området NPF, kommer alltid med ingående förklaringar när jag frågar om saker och är - tvivellöst och utan konkurrens(!) - den absolut bäste läkare jag någonsin har kommit i kontakt med.
Jag blir nästan lite sur när jag hör vilka klåpare mga av er andra råkar ut för. Jag önskar att jag kunde dela med mig!
Kram!

#5 Gärna!
Visserligen sa läkaren att det är olämpligt att diskutera medicin med "internetkompisarna", men det är ju internetkompisarna jag får vettiga svar av! Och läkaren behöver ju inte veta var jag hämtar min info! 
Det är guld värt att ha nätvänner som tipsar om saker som vården inte vet nåt alls om (eller inte bryr sig…)! Jag skulle kunna berätta hårresande stories om att de inte bara har varit klåpare, utan att det ibland har handlat om vanvård bokastavligt talat, eller t.o.m. övergrepp… Men det här är en medicintråd, så jag ska inte gå O.T.
Kram tillbax!