Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 1999 ggr
coffee-girl
0

Ni som har en Handi! Tips tack!

Jag vet att det här har varit uppe förut, men jag ska eventuellt få en Handi som Hjälpmedel. Glad Jag har läst på

http://www.handitek.se/detta_ar_handi/&catName=0

och vet vad det är för nåt. Men jag undrar om en Handi kan saker som inte min smartphone (HTC Wildfire) redan borde kunna, och i så fall vad? Jag vet att det finns Handifon som är både en Handi och mobil, men Handifon får jag ingen, eftersom jag inte anses behöva telefon som hjälpmedel. Att bara använda Handi och lämna min egen smartphone hemma är inget alternativ, utan i så fall får jag ha båda två med mig på dagarna.

Jag vet att jag låter negativ till Handi, men det är jag inte. Jag vill bara veta från er som redan har den vad ni använder den till. Av det jag kunde läsa mig till, så behöver jag "bara" påminnelselarm för att få ett kom ihåg om jag ska nåt (t.ex. tvättstugetid eller ett läkarbesök), och som väckarklocka. Det är skönt att ställa larmet och kunna sluta oroa mig för att glömma nåt. Men sånt kan ju telefonen redan… Påminnelse för dagliga rutiner som äta behöver jag inte, och när jag gör inköpslista använder jag block och penna. Glad

snuz
0

Hej!

Jag hade en handi på prov men valde att lämna tillbaka den. Just pgr av det du själv säger, en smartphone kan det som handi kan, och då känndes det bara som en onödig extra grej att komma ihåg.

Men vet många som är nöjda med handi oxå, de flesta jag har träffat har dock ingen smartphone, och då är det klart att det blir större skillnad.

I övrigt kan man ju ladda ner många bra appar till smartphones, det ska finnas en sådan diskussion här någonstans om du vill kika vad andra tipsar om för appar. Sen ska man kunna söka på nätet efter appar som hjälpmedel och då få fram någon lista som typ sjukvården? tagit fram, typ arbetsterapeuter eller liknande.