Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: utredningar-hur-var-när-varför
Läst 2675 ggr
ettlitetalias
0

Hur går man till väga?

Jag är rätt säker på att jag har ADD med inslag av AS. Även folk i min omgivning påpekar "egenheterna" jag har som kännetecknar folk med ADD/AS.

Men jag vet inte hur jag ska gå till väga för att få det på papper och eventuellt få terapi/medicin om hjälpmedel i min vardag. Jag bor inte i Sverige, utan i Skottland för tillfället (flyttar då och då när jag tröttnat, men är kvar här ett par år till om allt går enligt planerna), och det mesta går genom läkaren här. Dock så har jag varit i kontakt med läkaren otaliga gånger p.g.a. mitt psykiska mående, och jag har börjat otaliga terapier, som alla runnit ut i sanden då jag tappat tråden då jag tappat intresset/glömt bort tider osv. P.g.a. det så tror jag att de kommer vara ganska "anti" mig, då jag i deras ögon är en slöseri med resurser som aldrig fullföljer vad jag startar (måste erkänna att det gäller med mediciner med. Tar dem sällan mer än en vecka innan jag "ger upp"). Dessutom har jag hört att läkarkåren här anser att AD(H)D är en "barnsjukdom" som växer bort/inte existerar hos vuxna, och därför inte vill diagnostisera vuxna.

Att jag ev. har ADD/AS kan jag i sig leva med, men jag är nu i mitt första seriösa förhållande som jag verkligen tror på, och jag ser mina "egenheter" förstöra allt fint vi har, och jag vill faktiskt inte leva resten av livet med vetskapen om att jag kunde ha erbjudit en förklaring/hitta ett "botemedel" för att förhindra all skit vi går igenom pga mig. Vi har haft problem med polisen, jag har nästan blivit sparkad från jobbet osv, bara för att jag inte är "som alla andra", och INGEN verkar kunna förstå varför, och vägrar tro mig när jag delar mina teorier. Jag ser fruktansvärt normal ut på utsidan. Jag pratar väldigt normalt. Jag är jävligt smart. Och så brister allt emellanåt, och ingen förstår vad som tagit åt mig. Ingen förstår varför jag har så svårt med folk och sociala situationer, ingen förstår mina utbrott som jag inte minns något av, ingen förstår min logik i bråk och ingen förstår min känsla av totalt misslyckande.

Så hur går man till väga? Vad frågar man efter? Vem pratar man med? Kan man skicka en remiss på eget bevåg?

Mia_w
0

Att det kan vara problem att få diagnos kan jag hålla med om, mina barn har alla tre olika diagnoser och har fått dem sent. Dom var 22, 20 och 17 år då de var klart, och de har ADD/Autism/Bipoläritet/depressioner i olika kombinationer.

Men börja med att vända dig till den läkare du går hos, där ska man kunna remitera dig vidare till en passande läkare/psykolog.
Kan bara för allmän vetskap tala om, att enligt den psykolog min dotter går hos, ska diagnosen Aspergers syndrom plockas bort nästa år och kommer då att gå in under Autism.