Hjälpmedel
Vad för hjälpmedel har jag rätt att få som har ADHD med autism liknelse?
Jag har även Fibromyalgi men trots det är 15 år sedan den värken började så har ingen läkare velat sätta det på papper dvs ge diagnos fast en läkare sa att jag har nästan alla 18 trigger punkter. De stirrar sig bara blind på min bredd, ngt jag är fullt medveten om och anser mig ej betala läkararvode för få veta att jag bör gå ner i vikt. Så ang Fibron där lär jag nog ej få nå hjälpmedel då det ej är diagnostiserat..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Du har väl rätt till det mesta som kan underlätta din vardag? Är int ealls insatt men så tycker jag det borde vara.
Min handi skulle jag inte klara mig utan.
#2 Jag har inte ens än fått se hur denna Handi ser ut, de på HAB glömmer bort hela tiden.. Jag köper inte glömmer bort längre.. Enligt deras Arbetsterap… så finns det väl inte så mkt hjälpmedel jag kan få, det lät så.. Var väl endast Handi..
Men få en tvättmaskin som hjälpmedel så jag slipper gå ner 4: a trappor samt sitta vakta kläderna för här snor de ens tvätt, samt så är det et hus här från A port - H port vi ska ala dela på 4: a tvättmaskiner, man kan vara glad att ens få en tvätt tid. Att ha gemensam tvätt stuga det funkar inte för mig.. Så här får man just nu ta all sin tvätt kommunalt till min mors bostad och tvätta i Märsta.. Ohållbart i längden.. Restid enkel väg ca 1½ timme för en resa på ca 5 mil enkel väg.
Bänkdiskmaskin ett måste annars funkar inte diskningen för mig men dessa kan man finna för billig peng på Blocket, dessa kan man även ta kommunalt hem till Rimbo.. Så detta sk hjälpmedel det har jag..
Men man får väl vara tacksam för det man har men jag vill att min vardag ska fungera utan kaos och utan mentalt kaos. Jag har idag en energi nivå på mycket mycket lågt.
Bilden visar hur det kan se ut då resorna till Märsta sker dit är det ej så mycket men hemvägen kan pirran vara fullastad..

Jag ska få bolltäcke men hur det fungerar med fibro har jag ingen aning om
#4 Jag vågar inte ha ett bolltäcke i o m jag har katter som sover i min 120 breda säng samt 3 hundar som ska ligga bredvid.. Tänk om min 10 månaders valp tuggar sönder täcket… Ja inte behöver jag ha nå rullskridskor på mig då golvet är fullt med bollar..

Fan Mymlan, du skulle bo här uppe, här är hab skitbra. Eller så skulle hab-personalen helt enkelt vara bra överallt…
Hur som helst, till saken… Vet inget om hjälpmedel men det kanske finns nån fond nånstans som kan gå in och betala för tex en tvättmaskin?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Och förresten, glömde - du håller väl koll på de här bortskänkes-grupperna på facebook? Där kan det ju dyka upp en del gratis. Här uppe skänktes en tvättmaskin bort för ett tag sen, hade lätt tagit den om jag haft ett lite större badrum :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#7 HAB här hjälper inte vuxna med att skriva fond ansökan de säger det är Godmans sak att göra. Den Godman jag hade sa rent ut du behöver inga hjälpmedel.. Ny söks, träffat en men antar det ej vart ngt då jag inte på 1½ månad varken fått ja eller nej..
#8 Hur ska jag få den på bussen..?
Måste ha en smal maskin..
Man ska aldrig säga aldrig - en del kör ju grejerna dit de ska, somliga gratis och somliga för bensinpeng, ofta är ju folk bara glada över att bli av med grejerna. Själv har jag tex fått nattduksbord körda ända fram helt gratis. Det skadar inte att fråga om det dyker upp nån :)
Det e inte lätt att få hjälpmedel. Jag och min man har gnällt på grannkommunen( som avser hjälpmedel) om en tidstock eller vad det heter till sonen med ADHD..Men det har hamnat mellan stolarna då inget vet vem som har hand om vad nu efter omorganiseringen..
Vad e en handi?? Missat det. Hoppas du får det du har rätt i. Hur svårt ska dte vara. Skatten e de snabba att dra av på lönen men när man behöver hjälp dröjer det om det ens blir av. Själv väntar jag på bedömingsamtal och jag känner att redan innan ev diagnos behöver någon annans minne oxå=)

#9 Du kan ju ansöka om ett personligt ombud (om du behöver mer hjälp än av en god man), dom kan också hjälpa till att skriva ansökningar, hjälpa till med myndighetskontaker osv.
* ~* Ha en bra dag *~*
#12 Ska se om HAB kan hjälpa mig söka en sådan..
Mymlan: Hab glömmer bort mig också. Störigt.
På vissa hab verkar det vara hur lätt som helst att få hjälpmedel, medan på vissa (som det jag tillhör) måste man ha stora svårigheter för att få något.
Jag ska på torsdag hämta en Handi få se om det är ngt för mig.. Skulle helst b´vilja ha alla funktioner i en telefon men jag har inte råd att köpa en bra sådan..

Du har rätt att vända dig till en arbetsterapeut och få hjälp där, vart går du med din ADHD? Psyk brukar det ofta vara och där har man kuratorer som i sin tur ska kunna hjälpa till att förmedla kontakten till arbetsterapeuterna.
När det gäller Fibro delen kan du kontakta a-terapeuten på din hälsocentral, och få hjälp där.
Det har jag gjort och fått hjälp med mkt.
Jag bor på tredje våningen utan hiss och tvättstuga i bortre ingångens källare, så nu var mina underbara föräldrar riktiga änglar och köpte mig en egen tvättmaskin och diskmaskin.
Arbetsteraputen på h-centralen kom med eldrivet resningsstöd till sängen, duschstol, tänger i olika modeller, greppförstorare, arbetsstol till köket, läsbricka att kunna läsa utan att trötta ut nacke och axlar. Dessutom övertalade hon hyresvärden att sätta in duschkabin istället för det jobbiga badkaret, kunde knappt kommi i och ur det.
Så hjälp finns, var inte rädd att göra dig hörd. Skriv och väsnas, ta hjälp av all sjukvårdspersonal, du har rätt till hjälpen.
Lycka till 
Hyresvärd sagt okej till duschkabin men jag får bekosta den själv samt förvara badkaret i mitt förråd samt ta ner det dit själv oxå.

Kolla med Arbetsterapeuten om inte hon/han kan hjälpa till med en ansökan om bostadsanpassning hos kommunen, det brukar inte vara så svårt. Får du det beviljat får du en kabin och hjälp med att ta ner badkaret.
Arbets terapeten på HAB där jag går för min bokstavsdiagnos?

Ja, där eller den som finns på din Hälsocentral. De ska ju båda kunna göra, båda är Landstingsanställda.
Annars ska då den du har på HAB kunna hjälpa dig till rätt person.
HAB ang Bokstavsdignos de kan ej ge hjälp ang hjälpmedlel för min Fibromyalgi

Ring din arbetsterapeut på Hälsocentralen, dit ska man inte behöva remiss.. iaf inte här uppe.
Jag ringde min och förklarade problemen, fick ett hembesök veckan efter och sen har det rullat på. Nu behöver jag bara ringa, så fixar hon och kommer hem med sakerna eller skickar reparatören. Kanonskönt