Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: dyslexi-dyskalkyli
Läst 2182 ggr
SimsBrooke
0

Nekad dyskalkyli utredning i gym.

Hej jag har skrivit förut om att jag har haft svårigheter med matematiken. 

Jag gör ett arbete om Dyskalkyli och därför gick jag in på skolverkets hemsida där jag till min förtvivlan ser att det är rektorns skyldighet att göra en utredning på en elev om personen har svårigheter.
"Hur gör man för att få stöd i skolan?

Svar:Prata i första hand med läraren. Vid misstanke om att en elev har svårigheter i skolarbetet ska rektor se till att behovet utreds. Rektorn är ansvarig för att se till att rätt stöd ges. Behöver en elev stöd ska skolan ge detta och ett åtgärdsprogram ska skrivas."

Min rektor i gymnasiumet nekade mig en utredning. De gjorde en början av utredning på skolan dessa enkla saker som läs och skrivsvårigheter men mer än så gick dem inte. Jag gick sista året på gym plus sista terminen. Och oavsett om jag går första terminen eller sista terminen av skolan så har jag väl ändå en rättighet att få en utredning eller?

Vi pratade med lärarna i skolan men det enda dem sa "varför vill du ha ett möte" jag ville ha ett möte med alla lärare på skolan som jag hade men inte fick jag detta. Med det mötet ville jag berätta mina svårigheter och att jag inte är som alla andra. Jag minns fortfarande deras blickar och deras ord iaf ena "du måste hitta krokarna att hänga din kunskap på" Men VADÅ krokar. Jag hade inte några såna "krokar" att hänga upp min kunskap på. Min kunskap försvann och jag kunde inte lägga saker på minnet eftersom mitt närtidsminne inte är som alla andras.

Jag blir bara arg av att tänka tillbaka på deras ord och deras blickar. Speciellt när jag satt i klassrummet och skulle räkna i något ämne något med vardagsekonomi(gick handels) och skulle räkna från 100 och dra bort 24. Då tar jag fram min mobil och då säger min lärare att "men det där kan du räkna i huvudet" och jag sa ett bestämt "nej det kan jag inte" istället för att låta mig räkna på min mobil så säger hon svaret. När jag gick därifrån var jag riktigt arg och kränkt och hade fått stämpeln dum i huvudet. =(

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke