OT: Hjälp, vad ska jag bli..?
Jag behöver hjälp och råd om framtiden..
Jag har ingen som helst aning om vad jag vill göra med mitt liv. Och jag är 24 år, dags att fundera ut det snart.
Jag är sjukskriven nu, går i dagverksamhet och i nuläget så känns det som att jag behöver fortsätta med det även till hösten. Får svackor ofta, och klarar inte av att gå för snabbt fram då jag fallit ned i depressionsträsket igen pga. det flera gånger.
Men just nu känner jag att jag skulle behöva ett mål, fundera ut vad jag vill och hur jag ska nå dit.
Ett yrke är bra att ha, en utbildning också. Men vad vill jag, och vad har jag förmågan till?
Kan försöka beskriva lite och se om någon kan komma på yrken som skulle passa mig..
Jag gillar att förändra saker, förbättra saker på alla möjliga sätt. Jag är bra på att komma på nya idéer in i det oändliga, idéer för att effektivisera eller göra saker lite lättare.
Jag är inget fan av människor egentligen, jag förstår mig inte på dom så bra och är feg att prata med folk. Men när jag väl brinner för något och vet vad jag vill så glömmer jag allt och fokuserar stenhårt på det och vågar prata med folk.
Jag är bra på att starta upp saker, så fort jag hamnar på ett nytt ställe eller ett nytt sammanhang så ser jag direkt vad som kan förändras till den bättre och drar igång det. När jag väl lyckatsmed det så är jag redan inne i nästa projekt. Kan inte slutföra saker alltså..
Jag gillar att ta reda på saker, leta information, luska fram saker. Jag och en nära vän kan sitta och luska fram saker om folk via internet väldigt länge. Men också om saker och händelser kan vi vara helt inne på att ta reda på saker om. Driften är nyfikenhet.
Jag är intellektuell av mig, i den mening att jag tänker en massa och funderar alltid över allt och kan vrida och vända på saker en massa. Hitta en massa lösningar, men inte så bra på att omsätta dom i praktiken,
Den informationen känns för tillfället mest relevant för att ta reda på vad jag kan bli, vad jag vill bli..
Kan väl också tillägga de mindre bra sidorna jag har: Jag har ADHD, med stort H även om det är mindre med medicinering, jag får lätt ångest över saker och klarar inte av stress. Pallar inte stressiga miljöer eller mycket ljud och folk.. Och som jag skrev ovan, jag är kass på att prata med folk och förstå dom, men jag kan lätt fundera ut hur folk ska förändra sina liv.
Behöver verkligen hjälp, vore så snällt om någon kunde tipsa om något yrke som jag kunde titta mer på, mför just nu har jag ingen aning..
Vad jobbar ni andra ADHD'are med?
Jag har inga konkreta förslag, men på en del jobbsajter finns det personlighetstest som visar vilket yrke man passar inom. Jag tror arbetsförmedlingen har ett sånt, och zafari.
Ska bli intressant att höra vad det blir för förslag. Jag känner mig själv väldigt handikappad av att jag har så svårt att arbeta igenom projekt hela vägen. Fast mycket bättre har det blivit med åren!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag är 30 och vet inte heller vad jag vill bli… : (

# Zaphix
det känns till stor del som om jag skulle kunnat vara jag som skrivit ditt inlägg.
jag är 36 år och har ingen aning om vad jag skulle kunna jobba med.ännu mindre nu efter jag fått utredning/diganos.jag blev ju brutalt medveten om varför jag inte klarat av mina jobb.jag blev både lättad av den kunskapen om mig självoch väldigt väldigt ledsen och frustrerad.för VAD och VAR ska jag kunna jobba med då?
jag är oxå en som hittar allt och lite till.en som har lösningar och ideer.en som fokuserar mig så oerhört mycket för mycket många gånger.
jag är superkass på relationer,det funkar ej i längden med sk jobbkamrater.jag kan INTE slutföra saker och ting.
alltså,jag är en ide-spruta,en riktig sakletare på alla sätt & vis.jag är en som startar men inte en som kan slutföra.
jag tycker själv att det borde vara så att samhället ska se till alla människor som dom unika individer vi är och se till att alla har ett värde även i jobb-samhället.kanske inte minst i jobb-samhället.vi skulle kunna vara hyperfokuserade sakletare,ide-lösnings-människor på nått sätt.infon vi hittat,ideerna vi fått lämnas vidare till nästa människa för att utveckla,och slutföra.att använda oss till det vi kan är väl inte fel,eller?
frågan är väl mer … vilket företag är det? vem vågar i sverige utveckla ett sånt företag? ….
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Orkar nästan inte svara. Och du ställde ju din fråga till dina med-ADHD:are. Och som AS:are, har jag intet där att skaffa.
Men jag tror att jag skulle kunna förmedla en del visdomar till dig ändå. Inte bara till dig, förrextens, utan till ett flertal andra ävenledes. Men då måste vederbörande känna sig motiverade och höra av sig särskilt…

#3: Konsultfirmor kanske.. I olika form. Eller entrepenörer, starta företag men sedan sälja dom kanske..?
#4: Inte sant, ställde bara sista frågan till ADHD'arna, alltså vad de har för yrke. Resterande av frågeställningen var allmän. :)
Jag skulle gärna få visdomsord från dig, det är väl lite av din specaialitet för övrigt. ;)
Men vadå höra av sig särskilt?
Tja, vet inte riktigt vad jag menade där, faktiskt. Men känner, att jag själv har gått igenom den där askeluten som du nu beskriver. Och därför skulle kunna ge ett och annat visdomsord. Men sånt blir lätt att "skriva folk på näsan". Och det vill de inte; ej heller jag (göra). Så det var väl förmodligen det jag menade, att vederbörande måste vilja "mjölka" mig på "visdomar" - annars går det inte alls!

#6: Äh, seså, ut med orden nu. Jag tar inte nåt som folk kallar "skriva på näsan" som negativt, kanske.. Konstruktivt?
Jag vill ha dina visdomar, dom är alltid så.. Visa?
#7 Tja… oki doki, då. Jag placerar mig i orakel-soffan. Vad vill du veta?
Först skulle jag vilja säga en sak, och det är, att du Zaphix egentligen inte skulle behöva utsätta dig för den förnedring som det innebär, att mer eller mindre offentligt tvingas analysera fram, vad du "skulle vilja bli när du blir stor". Du är redan en stark och färdig individ. Och man borde i ditt fall vända på alltihop genom att ställa frågan: "Vad kan vi använda denna dugliga människa till, på bästa sätt?"
Problemet kanske är, att få inser vad jag nyss sa. Jag inser det, men vilka andra? Rättså få, förmodligen. Vilket är synd. Mycket synd.
Kanske du skulle behöva bege dig till Stockholm eller någon annan storstad ute i världen, för att pröva lyckan? Där finns förmodligen bättre förutsättningar för dig än i den avkrok, du nu befinner dig i.
#8: PM'ar, då slipper jag bli förnedrad?