Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 6204 ggr
Fornuddens
2011-05-06 18:14
0

Tester

Undrar hur många tester, och vilka tester ni fick göra för att få er Adhd/add utredning klar? Hur går datortestet till? Och hur många samtal ni fick?

Jag har nu varit på två samtal med hon som utreder + läkare. Hon säger att jag antagligen bara behöver göra ett test fast egentligen brukar det vara flera. Undrar hur hon funderar, om hon anser att jag inte har något "problem", eller att det är så tydligt att det bara behövs ett avgörande test.. Obestämd Och det blir något datortest..

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

snuz
2011-05-07 11:07
0

Min diagnos är ställd efter följande moment:

• Wender riktad ADHD symtom skala

• Wender Utah rating scale

• Brown ADD scales

• BAI (Becks ångestindex)

• BDI (Becks depressionsindex)

• Semistrukturerad intervju för screening vid neuropsykiatrisk utredning, vuxna

• Psykologsamtal

• Anhörigintervju

• WAIS II (Wechsler adult intelligence scale-third edition)

• Funktionsbedömning av arbetsterapeut

• Journalkopior från skolhälsojournalen.

Av allt detta är det bara WAIS som är ett TEST. Så jag gjorde bara ett test. Men det blev en hel del möten. Skulle göra det där datortestet, men sen plötsligt behövdes inte det. Inte alltid lätt att hänga med i svängarna. :)

Fornuddens
2011-05-07 13:47
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för svar!
Jag har gjort en hel del olika frågeformulär, ett på bara en sida där de räknar ut poäng från de gråa zoonerna eller vad man ska säga. Om testarna ser likadana ut överallt vill säga.
Ett annat, ett helt häfte om hur jag är nu i vuxen ålder, och ett liknande häfte fast hur jag var som barn. Även mina föräldrar har fyllt i det, och har träffat speciallistläkaren inom psyk, med mig. Psykologsamtal. Och nu test. Sist jag var där sa hon att jag visade symtomer på att ha diagnos men hon kunde inte säga nått klart.
Men att det sen sägs att jag bara behöver ett till fast man egentligen enligt henne ska göras fler får mig att undra om hon tror mina problem kan bero på annat än en diagnos

Det är väl bara vänta och se, men man blir ju undrande..

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

snuz
2011-05-07 21:17
0

Ja, det förstår jag! 

Han som ställde min diagnos sa oxå att det inte skulle behövas många tester, och jag fick ju ADHD diagnos, men man vet ju aldrig. Du får ta det som det kommer helt enkelt. Lycka till och hoppas du inte behöver vänta så länge innan du får nån klarhet i vad utredningen visat! :)

Zaphix
2011-05-07 22:41
0

Grejen är att en utredning kostar mycket pengar och tid då det iaf i mitt landsting är ett team som jobbar tillsammans. Alltså ett par personer som ska ha lön för det o.s.v.

Det i sin tur betyder att de inte gör utredning på personer de är i princip säkra på har en bokstavsdiagnos. Utredningarna är ju inte bara för att ställa en diagnos, utan även vilka insatser som behövs sättas in och sånt.

Det var vad läkaren som skickade remissen till mig sa iaf. Dock trodde inte jag på att jag hade ADHD, var en psykolog som var övertygad om att jag hade det eller AS och tyckte en utredning var på sin plats. Jag trodde först på det när jag fått resultaten på testerna och diagnosen ADHD satt.

Datortestet görs först under utredningen, och behöver man medicinering görs testet under tiden man bestämmer vilken dos som man ska ha. De ser alltsåm på testresultatet vilka förbättringar man gör och när dosen är den rätta. De går såklart också på patientens egan uppfattning, men testet ger ofta en bra hänvisning till det.

Det är faktiskt intressant att se att man faktiskt blir bättre av medicineringer, är inte alltid lätt att märka skillnbaderna själv i vardagen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg