Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutanför-ämnet
Läst 3814 ggr
snuz
0

OT: Huskur mot hosta?

Snälla snälla låt någon av er vara vaken och ha något bra tips på hur man kan lindra hosta eller till och med bota den. 

Jag blir galen! Hostar tills jag kräks, svårt att andas och har hittils: Gurglat saltvatten som en dåre

druckit div hopkok med fruktansvärda smaker, ingefära, vitlök, citron, honung, timjan you name it. 
Provat att kokat upp lite mjölk med MYCKET kakao i.
Nån sprit har vi ej hemma så det kan strykas från tipslistan.

NÅGON? (ja det är desperation ni kan uttyda! )

Chansning som sagt på att någon av er har svårt att sova eller är nattugglor av andra anledningar :)

MoaL
0

Usch vad jobbigt! Jag är alltid nattuggla, men tyvärr kan jag ingen huskur mot hosta såhär på rak arm. :/ Jag har sällan hosta nämligen.

Jag snabbgooglade och hittade bland annat dessa råd:

"Skiva en gul lök och varva med socker i en burk med lock, pressa eventuellt i en eller två vitlöksklyftor och sätt på locket. Efter en stund har det vätskat sig och det är bara till att sleva i sig teskedsvis. Förvara i kylskåp._
Det luktar illa, smakar huggorm och du får en andedräkt som en hundraårig drake skulle bli avundsjuk på. Men det hjälper. Dock inte mot rökhosta._"

"Riven ingefära, koka i 5 minuter och sen ska det intas och där kommer det svåra. Ju mer koncentrerat det är desto svårare är det. Är du en luttrad snapsdrickare så går det nog bra. Rensar verkligen upp tycker jag. Annars späd med vatten och ha i honung och/eller citron för smakens och de välgörande egenskapernas skull. Citron tar bort slem och är bakteriedödande vilket också honungen är."

"1.Värm mjölk och ha i lite smör och honung. Sen kan du ta ex: kökshandduk eller ngt annat ,blöta den i kall vatten och ha den runt halsen.Det hjälper vid rethosta.

2. Ett bra huskur vid förkylning och hosta är att koka upp vatten och låta anis och fänkål dra i 5-10 minuter. Tillsätt honung och drick flera gånger
om dagen."

"För den som gillar rå lök så är det ett hett husmorstips när man fått en hostattack. Det är starkt och svider men funkar faktiskt. Det vidgar luftrören."

Sedan stod det ganska mycket om olika ångbad också, kolla gärna länkarna här nedan. Nu vet inte jag om du har testat ovanstående huskurer, men jag hoppoas att du hittar något som hjälper. :)

Källor:
Forum 1
Forum 2
Forum 3

Sedan finns det förstås säkert en miljon andra tips och huskurer runtom på google.

Lycka till och krya på dig. :) Jag håller tummarna att du blir av med eländet.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

snuz
0

oooh tack tack tack för att du svarade, har oxå googlat lite, men du fick fram lite nytt. Ska genast testas! Tusen tack igen!

Zaphix
0

Koskenkorva löser det mesta, drick en shot med 80%'ig kosken så försvinner hostan, tar du två så somnar du gott sedan.

Såg nu att du inte hade sprit hemma, men ja..

I övrigt är ett hett tips att göra saker som gör att du får fokus på annat än halsen och lungorna. För mig sitter hosta ofta mentalt och är egentligen inte så fysiskt illa som jag tror, utan bara jag lyckas fokusera på nåt annat kan jag glömma bort att hosta.

Göra nåt fysiskt, gå en promenad kanske.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[WX5]
0

Du skall undvika mjölkprodukter om du har slemhosta. Det blir bara mera slem av det och gör det ännu värre.

snuz
0

Tack så mycket hörrni. Planen nu är att stå ut idag o inatt och boka in en tid hos doktorn. Tyvärr funkar det inte speciellt bra att gå promenad då jag dels har feber och dels så blir hostan 10ggr värre när jag sen kommer in. Men det kan säkert funka ibland det med :)