Irriterad!
Jag blir så less på vården här i kommun. Den SUGER! -.-
Jag har fått stått och trampat på samma fläck länge nu, som det känns iaf, visst det har hänt ngt men det med myrsteg!
Min psykolog ska tydligen sluta -.- Han ska prova ngt nytt elr nå sån skit! Har har tydligen hoppat arbete ofta -.-
Jag fick diagnosen ADD satt utav honom och min läkare. Sen har dom spekulerat i AS och Bipolär fast med endast hypomani och nedgångar, alltså inge maniska perioder. JAHA!? Sen då!? Låt mig fylla i ngt j*kla papper med ngt test och skicka remiss på utredning för f*n!
Nej dom tycker inte det behövs någon utredning! NEHE?! Om JAG vill ha en utredning då!? Känns som om de väntar på att jag ska fylla 20 så jag måste börja betala! Förbannade landsting och förbannade kommun -.-! De har rykte om sig att hålla på så här.
Iaf, jag bad om en utredning, typ på skarpen nu sist jag var hos psykologen. Han skulle säga till min läkare att skicka en men vet inte om han gjorde de "/ Men han sade att jag var prioriterad åldersgrupp så det skulle "BARA" ta 1-2 ÅR! innan de ens började med någon utredning. SKITSNACK! F*N HELLER!
Jag frågade även om det fanns möjlighet till KBT terapi men psykologen sa att det enda som hjälper mot depperision är medicinering för att han själv inte tror på KBT! -.- Om JAG vill prova det då?
Då gjorde han klart för mig att dom inte kan bota depperisionen utan det är endast min vilja som kan! NEHE! Menar han inte!? Suck -.- Förklarat gång på gång på gång att jag vill ha STÖD! till att klara mig igenom det här! Fattar ju för f*n att dom inte kan bota det på det sättet! -.-'
Sen så har jag läst härinne om folk som får hjälpmedel, tips, arbetsterapefter och massa hjälp. INGET av det där har dom ens nämn för mig! Funderar allvarligt talat på att hota med att gå ut i tidiningen om dom inte börja följa de j*kla regler som finns! Usch! Förbannad så det kokar!
Vi har kontaktat en inom socialstyrelsen som har hand om personer med funktionsnedsättningar, dock bara via bup, alltså de under 18. Men hon har börjat hjälpa oss genom att berätta vad som egentligen faktiskt gäller!
Sen så går det inte att få tag på min läkare när jag vill heller!? för han är i Ungern mestadels av tiden. Han är i kommun 1 halv vecka i månaden och har då upp över öronen med möten, patienter osv.
Alltså till att klara av allt det här är så j*kla utmattande! Jag springer på möten, bollas hit och dit och hit och dit igen! Jag kämpar som en GNU men får ta så mycket skit för det ändå, skit från samhället. Nätt och jämt att jag klarar av skolan! Det är preeeeecis så det går.
Men jag mår dåligt, psykiskt och även fysiskt av utmattningen! Stressad, magen lever som den själv vill. Ont i rygg, nacke, armar, ibland hela j*kla kroppen men jag har bestämt mig! Jag vill inte ge upp! Vill verkligen inte det! Men det är så nära. Det är precis på bristningsgränsen. Men just DET vågar jag inte säga till de på psyk! Rädd för vad som händer, eller snarare, vad som inte händer. Pojkvännen har det jätte kämpigt som får tampas med mig men han hänger nätt och jämt kvar vilket jag är överlycklig över! Skulle inte klara allt det här utan honom. Men många gånger är jag orolig över det faktum att han kanske egentligen inte vill stanna men är rädd för att jag ska sluta kämpa, bli ngn soffpotatis eller liknande, tyna bort.
Mamma har precis börjar engagera sig. Först nu! Men hon har egna problem att tampas med. Hon vill flytta hem till våran hemkommun, 17 mil härifrån men gör det inte pga mig. Jag hämmar henne också med alla jäkla problem! Är så trött…..
Vad gör man? :S
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan tillägga att jag i höst fyller 20 år. Att jag under nästan hela min uppväxt haft kontakt med BUP men dom märkte iiiiiingenting.
Min syster fick en läkare som misstänkte smått att hon hade något och utredning drog igång PÅ EN GÅNG men det via skolan.
För just ADD plus Dyskalkyli. Vilket även jag visar tecken på.
Dom säger heeela tiden till mig på psyk att dom itne vill arbeta alldeles för fort, de ska skynda långsamt tycker de! VARFÖR!?
Jag klarar det, jag kan ta att det går fort undan om det finns möjlighet till det. Jag VILL att det ska gå undan -.-
Alltså vad gör man? Någon?
Hur lång väntetid för utredning fick just DU som läser detta nu och hur lång tid tog utredningen?
Vilket landsting och kommun?
Snälla, svara den som vill och kan. (Och menar inte exakt just nu utan så snart som möjligt) Börjar bli desperat. :(

Jag väntade ett och ett halvt år på min utredning och den hade tagit längre tid om jag inte via personligt ombud hetsat på dom.
Har inte fått någon hjälp eller något stöd i hantering av min ADHD. Ett kedjetäcke har jag efter ett par år lyckats tigga till mig.
Stockholms kommun och landsting.
Fliytta till mitt landsting, jag väntade en månad innan jag fick tid för utredning om ADHD. Fick skjuta på det ett par veckor dock då jag dagen innan bröt benet och fick operera mig, man ger inte så tillförlitliga resultat med massa morfin i kroppen.. :)
Nu senaste tiden har mottagningen krånglat då de inte haft någon ordinarie läkare, men nu har jag fått en toppenläkaren igen som förstår mig precis.
Jag bad inte om någon utredning, hade inte en tanke på att det var ADHD jag hade, utan en psyolog bedömde att jag skulle ha utredning, fick träffa en läkare strax efteråt som sedan skickade en remiss.
Jag fick dock gå före i kön lite sa de av olika orsaker.

Jag fick gå bakåt i kön.. eller snarare andra prioriterades framför.
Alltså, jag åker PRECIS VARTSOM HELST I SVERIGE för att få den hjälp som behövs! Jag är så less på det här! Jag fattar inte att dom kommer undan med att göra så här! Det är ju för f*n inte acceptabelt! inte för fem öre!
Någon mer här i värmland som haft problem med vården, allra helst psykiatriska vården??
Såg en artikel i någon tidning om en som skrev att visst, dom har börjat få fram ordentligt nu att det kan bero på infammationer i hjärnan ngnstans som gör en deppig och ger självmordstankar men det kvittar så länge folk nekas vård! -.-
Det kostar samhället hur mycket pengar som helst. Iom med att det verkar vara det enda som spelar roll, varför i h*lvete fattar dom inte att dom tjänar på att motverka sådana här sjukdomar osv!?
Ska dom BARA tänka ekonomiskt så kan dom väl för f*n tänka smart!
Den här skitkommun blev anmäld till lyxfällan eftersom ekonomin är PISS! Dom bara kastar pengar på skit där det egentligen inte behövs, iaf inte före andra viktigare saker. De prioriterar pissigt dåligt!
MEN! kommunen tackade nej -.- De hade ju kunnat få hjälp!
De är nyligen en massa pengar bortkastade på en ny skola här! De vill att fler flyttar hit och studerar här så de stänger alla grunskolor för att slå ihop dem med gymnasieskolan som redan är trång och brist på plats, lärarare osv. för att bygga en MINDRE skolan än den gymnasieskola som redan fanns! Nu är det från förskolan eller första klass till nian plus gymnasie, komvux och SFI! Dessutom river dom lägenheterna för att bygga parkeringsplatser vilket är sååååå nödvändigt när det inte finns någonstans att varken bo, jobba eller studera! Den nya skolan tog desstuom mycket längre tid att bygga, dom glömde bort att bygga klassrum med kök för HR linjen så den fick de ta bort! Skolan läckte in massa vatten nu när snön smälte (FAST DEN ÄR NYBYGGD) och för ett tag sedan serverade dom skolmaten FAST det läckt vatten ur en ventiltrumma ned i maten så den var blaskigare än vanligt! Jag, när jag gick där (innan ombyggnadtionerna och nybygget) blev dålig av maten…
Det jag vill komma till iaf är att det är HEMSKT! att det får vara såhär! Jag är så less på det och kunde jag så skulle jag starta "krig" mot den här kommunen och alla liknandande!
HAde det funnits bättre mat i skolorna skulle de i sig kunna motverka en del av alla psykiska sjukdomar. Inte stor del men det skulle vara en början!
Skulle dom faktiskt börja tänka på sitt folk så skulle de i sig hjälpa en massa! Sen så drar de ner på vården för att spara pengar! F*n dra ned på lönerna för all jäkla politiker och andra uppsatta grisar! Reinfeldt tjänar med än rysslands jäkla ledare!
Få bort de här jäkla moderaterna eller banka in vett i skallen på dem åtminstonde! Tycker så synd om alla utförsäkrade!
SVERIGE LIKNAR MER OCH MER ETT DIKTATYRT STYRT LAND!
Åh! Och ja jag förstår att allt det här är inte möjligt men gud så skönt om det åtminstonde kunde hålla sig till sina egna j*kla regler! Jag håller på att gå under! Jag har löst att socialt runt om mig! Just nu är det SAMHÄLLET som sänker mig! För de, så hatar jag dem!
Och framför allt! BÖRJA UTBILDA FOLK OM ALLT DET HÄR! Det finns så mycket okunskap i ämnet så det är f*n pinsamt!! Allra helst här, allra helst här bland lärarna! Fy F*N!

Det kan ses som helt hopplöst ibland.
Nu har jag själv turen att bo i en kommun som är rätt långt fram i diagnostiseringen av patienter, så för er som har stora problem med era kommuner, varför söker ni inte till en annan? Och åberopar vårdgarantin, för den finns.
Kan vara lite jobbigt att trassla sig för bi men det är värt det, jag lovar..
Här nere på gotland gick jag in på dubbelförtur och får min femte utredning sen jag var 5år.. Är 46 idag..
Men jag är aldrig fälld för något brottsligt men dom är livrädda att jag ska återuppta tidigare.. (missbruk, brott och annat skit man gjort)
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#5: Fast blanda inte ihop kommuner och landsting nu, de har olika budgetar och olika partier som bestämmer över dom. Byggnaden av en skola har inget med din brist på utredning att göra, även om de inte byggt skolan skulle inte landstinget haft mer pengar.
Att de bygger en skola har heller inget att göra med att de bygger parkerinbgsplatser, olika nämnder som har hand om det. Så det är pengar ur olika kassor. Inte så enkelt att man kan ta pengar från en nämn och stoppa in i en annan.
Och om politikers löner.. Visst, i många fall så är lönerna höga, men med tanke på vilket ansvar som politiker har och i vilken situation de sitter i så är de inte så höga. FRamför allt stadsministern är alltid i rampljuset, han kan inte gör vad han vill privat utan media har alltid koll på honom. Dessutom så har han ett stort ansvar över att saker och ting fungerar som de ska.
o.s.v..
Jag tycker att du klagar lite väl mycket utan att fundera över varför saker är som de är, vilka grunder som ligger bakom besluten som kommunen och landstingen gör. De gör ju saker av en anledning, och tycker man att det är så illa så bör man nog ta reda på vad som ligger till grund för besluten, och vilken budget kommunen egentligen har att röra sig med.
Sverige är inte en diktatur, det liknar inte ens en diktatur. Skillnaden mellan en diktatur och en demokrati är att du kan påverka. Man kan inte påverka bara genom att rösta, utan även genom att engagera sig i politiken. Vem som helst kan bli invald i kommunfullmäktige, landstinget, riksdagen o.s.v. Bara man engagerar sig och verkligen vill påverka.
DU är samhället, just DU kan påverka besluten som fattas. Man kan inte bara sitta och klaga på alla beslut som fattas utan att fundera över vad du kan göra för attg påverka besluten. Att klaga på vad folk som faktiskt är så ambitiösa att de engagerar sig i politiken utan att göra något själv, det är väl inte det vettigaste.
Mitt landting var uppe i media via Uppdrag Granskning förra året, om jag inte minns fel på år, då de hade hyrt i ett bemanningsföretag som bara kostat pengar utan att göra något vettigt. Och en massa hände efteråt, sjukt mycket strul med uppsägningar, avgångar från landstingsstyrelsen och en massa sånt.
Och visst blev jag frustrerad och förbannad pga. alla som blivit lidande av bortkastandet av pengar och vilket missbruk av förtroendet det egentligen var. Men jag inser att även politiker är människor, och de fattar inte knepiga beslut för att jäklas med folk, utan de gör det för att de tror att de gör det rätta, och såklart av okunskap.
Jag blir så frustrerad på folk som skiljer på begreppen "jag" och "samhället", inse att du är en del av samhället och att du kan förändra det.
#8 Det var mer allmän frusation :) Inge som jag har nå källor för. Frustation över hur kommunen hjälper/inte hjälper och hur landstinget planerar angående besparingar. Förstår självklart att de med skolan osv. inte har med min utredning att göra, eller snarare påverkar elr vad man ska kalla det. Ber om ursäkt för ett lite för flummigt inlägg Zaphix :)
Frustationen för samhället grundar sig i att i denna kommun blir man sedd som så mycket mindre värd, ett slödder, för att man har någon bokstav eller ngt problem alls för den delen. Det även fast läkaren jag har, från ungern, är så tagen av att stor del i just denna kommun har mycket olika bokstäver osv. Så pass mycket så han funderar på att börja på halvtid här och dra ned på sin egen mottagning i ungern för att forska här i kommun om just invånarna. MEn som sagt, ett inlägg som kanske inte borde tolkas ordagrant då det är ren frustation. Ber om ursäkt för att jag inte skrev det :) Kom på nu i efterhand att jag kanske skulle lagt till det ^^
Jag har försökt i den mån jag kan att kontakta myndigheter, letat efter regler, ifrågsatt osv. Försökt så mycket som jag kunnat som jag själv varit kapabel till men blivit avvisad så in i bomben.
Landstinget har jag inge källor angående eller något all egentligen men hur kommun beter sig är väldigt illa omtyckt av ALLA invånarna i denna kommun. Men de flesta har sina rötter här och tar sig ingen vart. Men det är ytterst få som lyckas med att ta sig in i politik träsket här då myndigheterna och kommunhuset verkar ha satt upp helt egna djungel liknande riktlinjer "/
Människor är även dem men människan kan även lyckas och det är så märkligt att alla människor som sitter i detta kommunalråd eller vad det heter, inte verkar lyckas med något. Kommunen har förlorat sina invånares förtroende helt enkelt. Allra helst då det inte alls är ovanligt med folk som bryter tystnadsplikten då de verkligen inte får de. Och ist för att sparka och dömma dem så får de bara en annan tjänst. Folk har blivit för fega häromkring. Det antingen vågar inte, eller klarar det inte, att göra sig hörda alltså.
Jag drömmer mig ofta bort till hur jag lyckas skapa världens uppror och lyckas göra iaf nåfon ändring här men det går inte :( Alla är så innötta med konservativt tänkande så allt är ju bara genant eller så låter det "Så ska man inte bete sig" Liksom, nehe! Hur är det man SKA bete sig då? Som zombies? Slavar? Ne, jag förstår inte denna kommun alls "/
#7 Vi har pratat med vårdcentralen här och frågat om det är möjligt att få hjälp i annan kommun då denna inte kan erbjuda kortare väntetid även fast en själv tycker det är brådskande och även dom. Men de säger att kommunen inte betalar det. Isf får man söka hos någon privat klinik och betala hela paketet själv :S
Kommun stenvägrar "/
Återigen, ber om ursäkt för flummigt inlägg och flummiga kommentarer. Läs typ lite mellan raderna eller ngt :P Vet inte riktigt alltid hur jag ska uttrycka mig, blir så fel ibland. :)
Hej. jag bor i lilla Blekinge och här har det gått ganska snabbt. Inom 3 mån startade min utredning och nu ska den bli färdig på bara några få ggr. Hade första mötet i torsdags och nästa den 16:onde och allt ska vara färdigt i Maj..