Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: annat-npf-relaterat
Läst 2405 ggr
Håbe
0

Har jag också någon form av diagnos?

Skrev i ett tidigare inlägg om min sons utredning som pågår. Jag kan inte jättemycket om olika diagnoser men försöker läsa på så gott jag kan och att läsa vad ni andra skriver här i forumet ger en bra bild av hur det är att leva med någon form av diagnos. Problemet är att ju mer jag lär mig, desto mer börjar jag fundera på om jag också hör hit.  Det är så mycket som jag känner igen mig i.  Dels som barn, men framför allt som tonåring och vuxen. Det finns saker som liksom faller på plats. Det skulle kunna förklara en hel del.

Jag har alltid kännt mig lite udda. Som att jag inte platsar med andra människor och att det är svårt att vara "rätt" i umgänget med andra. Som barn kunde jag leka, hade väldens bästa fantasi, hade vänner, men som tonåring, när leken försvann, hamnade jag utanför. Jag vet aldrig vad jag ska säga när jag är med andra. Har enormt svårt med första kontakten med folk. Jag har egentligen inga vänner. Ingen jag umgås med på fritiden och som förälder hamnar jag alltid utanför gemenskapen med andra föräldrar på tex fotbollsträningen. Det är som att jag inte vet hur man gör när man umgås. Det blir bara fel och jag säger fel saker. Det är ett fåtal personer jag trivs med och som verkar trivas med mig. Antingen kommer jag inte på något att säga eller så pratar jag oavbrutet. Jag kan bestämma mig för att idag ska jag vara tyst och sen sitter jag där och håller låda ändå en stund senare.

En sån där sak som jag skäms över är att jag ofta upplever mig själv som ganska oempatisk. Jag vet liksom om i huvudet att det är synd om någon eller så, men jag känner det inte. Min man har varit sjuk en del och visst känner jag empati också, men också väldigt mycket irritation över att saker och ting inte är som de ska vara. Blir liksom arg på honom för att han stökar till det i min vardag. Vet inte hur jag ska förklara det utan att låta som värsta superegot.  Och jag KAN känna empati och medlidande, men inte på samma sätt som andra. Inte lika självklart.

Jag är alltid rastlös och även om jag sitter ner så vickar jag på fötter och tår om inte annat. Pillar på något-nagelbanden, fötterna…..

Jag har också ofta kort stubin och blir arg snabbare än vad jag har tänkt mig. Blir tex lätt arg på mina barn även när jag försöker  låta bli. Inte så att jag slår sönder saker eller så, men går igång för minsta lilla.

Jag har svårt för att ta mig för saker. Jag vet vad jag behöver göra men får det inte gjort. Hela skoltiden har jag gjort alla läxor i absolut sista minuten. Så även när jag pluggat som vuxen. Även om jag har månader på mig innan en uppgift ska in, så sitter jag sista timmarna och får slita ihjäl mig. Samma gäller att sköta om hemmet. Jag lovar mig själv att göra lite i taget, något varje dag men det blir inte av. Till slut är allt så stökigt att det tar mig en hel dag att bli klar.

Jag är alltid ute i sista minuten. Kommer iofs sällan för sent, men får alltid stressa för att jag börjar göra mig iordning för sent. Min tidsplanering håller liksom inte.

Har jättesvårt att behålla uppmärksamheten på tex en föreläsning eller på en utbildning. Det är som att hjärnan inte klarar av att ta in informationen så långa stunder i taget. Tankarna flyr iväg till annat hela tiden. Även svårt att läsa en del facklitteratur. Det är som att jag inte kan förstå texten. Känner mig ofta ganska korkad i de lägena. Alla andra verkar ju fatta.

I skolan var jag den duktiga. Den som alltid hade bäst på alla proven. Var en lugn tonåring som tog mycket ansvar och aldrig var ute och "röjde" som de andra.

Det är fler saker än så här, men framför allt är det den där känslan av att vara udda och inte kunna samspela med andra som påverkar mitt liv. Jag VILL ju vara social. Jag ÄR egentligen social, men det är som att jag inte förstår hur man gör. Jag hamnar utanför och har ingen aning om hur det hände. Igen!

Är det här något som stämmer. Bör jag be om att bli utredd också? Eller är det bara jag som har börjat läsa för mycket?

[Varulv]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håbe, det där kan du bara svara på själv. Flört

En riktig självbekännelse gav du oss i alla fall här. På denna låter det iofs, som om du skulle kunna ha en bokstavsdiagnos. Men det är ingenting som någon av oss andra egentligen kan säga någonting om utifrån dina låt vara utförliga beskrivningar.

Men det du säger skulle visserligen kunna vara en bikt av exempelvis mig. Och jag har asperger-diagnos. AS ger sådana symptom som du uttrycker så väl i din beskrivning.

Så om du anser att detta ditt beskrivna utgör en sanningsenlig självanalys, då bör du förmodligen söka dig en utredning. Bara en sådan kan ge dig de svar du efterlyser.

En viktig sak att ha i åminnelse i sammanhanget är det, att ingen av oss, vare sig du eller jag, kan ställa tillförlitliga diagnoser på oss själva. Det kan däremot proffsen. Ibland behöver de knappt börja utreda en individ, förrän de kan konstatera ett funktionshinder (men ibland kan en mera omfattande utredning vara av nöden).

Sweetelle
0

Håller med om allt Varulv skriver i #1 och kan tillägga att ett kriterium för att det skall anses som funktionshinder är att problemen skall vara så stora att det hindrar en att leva "normalt". Det skall helt enkelt vara ett handikapp i ditt liv. Alla finns ju på en glidande skala, vissa individer ligger längst åt ena hållet och andra längst åt andra. Sedan befinner sig de allra flesta människor någonstans på den linjen och när man är så långt åt ena hållet att det gör att man inte kan fungera fullt ut utan det blir ett hinder i vardagen, då kan man få en diagnos.

Håbe
0

Tack för bra svar båda två.

Nu när jag funderat några dagar tänker jag så här- det spelar egentligen ingen roll om någon psykolog skulle sätta en "stämpel" på mig eller inte. Jag är som jag är och lever ett hyfsat fungerande liv med det. Det där med sociala kontakter är ju väldigt frustrerande och det var nog mest det som kändes som att det fick en eventuell förklaring (ihop med det andra då alltså). Det är så tungt att vilja få kontakt med andra men misslyckas med det hela tiden. Utan att förstå varför, med det lär ju inte en diagnos ändra på. Det är sänkande för självförtroendet bara och det är möjligt att just det skulle kännas lite annorlunda om man fick ett sånt besked. Fast som det känns just nu så kan jag nöja mig med att ha planterat tanken. Att det är möjligt att det finns en förklaring på saker och ting men det upptar inte hela mitt liv. Möjligen skulle det kunna kännas rätt att ta reda på det senare i förhållande till min son om det blir så att han får någon diagnos, men just nu känns det mest bara skönt att ha fått tänka tanken.

Sweetelle
0

Förstår vad du menar. Sedan är det stark ärftlighet på detta och någonstans har ju din son fått det ifrån, även om du eventuellt har en mildare variant.