Utredning startad
så nu idag har jag påbörjat min ADHD utredning, inga bakslag idag inte. Bara konstiga test. Fick börja med röda och vita klossar som skulle läggas i mönster. gick bra ett tag, sedan tror jag att jag tröttnade och tappade fokus när det blev svårare.
Sedan var det mera former och mönster av alla de slag så man blev snurrig i huvudet.
Förklara vad ord betydde skulle jag med, gick ganska bra tyckte jag, bara två ord jag inte alls kände igen. Men så har jag svårt att förklara vad saker betyder även om jag vet. Sa det til psyk tanten med och hon märkte det.
Huvudräkningen vara bara ett skämt räknade på fingrarna och klarade några, sedan blev det pass, kunde ju inte hålla något i huvudet.
Upprepa siffror går bra tills det blir fler än fyra. Sedan att ta dem baklänges var klurigt där gick smärt gränsen vid 2 tre stycken.
Sedan fick jag sitta vid en dator och skulle trycka när det kom fram bokstäver så snabbt som möjligt. Men kom ett X skulle jag inte trycka. Hm behöver jag säga att det kändes som en evighet och att jag tryckte på typ alla X och när det inte kom några med. Satt och funderade på lite av varje.
På måndag är det samtal med mig och föräldrarna och tisdag skulle vi försöka göra klart sista testerna.
Ja jag skulle ju fylla i något med så hongav mig en blyertspenna en sådan som inte är gul utom träig om ni fattar, HAtar dem och har alltid gjort. Frågade om jag kunnde få en annan.
Psyk tanten reagerade direkt och unndrade varför, ja jag vill ha en gul de där har så läbbigt material. Pang så sa hon det där med AS är nog bra om du gör utredning för med som vi sa :)
Där ser man.
Hej. vad härligt att du e igång. Jag va hos kuratorn idag och vi ska träffas en gång i veckan tills utredningen startar förhoppningsvis innan 1,5mån e det sagt. Hon sa att jag har en sån Nevro…funktionshinder det e det inge snack om men även om jag inte skulle få en diagnos på papper så får jag ändå hjälpmedel och stöttning. Hon sa att bokstäverna gör ingen skillnad för dom men jag försökte att det gör en stor skillnad på mitt synsätt på mig själv.
Va tester mycket jobbiga?? Är rädd för att få en massa formulär. Hatar såna. Känns som prov varje gång.
På min kurator så verkar det vara rätt mycket kring en utredning..På tisdag ska jag komma ihåg att säga till henne om det där med samsjukdomar. Glömde det idag. men det verkar som en Handiphone kommer att fixas till mig oxå ett bolltäcke i framtiden. Blekinge har inte accepterat dom ännu som hjälpmedel till Bokstavsfolk..Det som va bra med Handiphonen va att man lägger in dom program man har nytta av så man slipper allt annat skit som e för de med värre funktionshinder..
Jag vill oxå vara i dina skor nu kan jag säga. Väntan e ju plågsam..
Ha en trevlig fredag
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hmm vad olika det är hur utredningarna går till!
Jag fick börja med att träffa en läkare, fick svara på en massa frågor sen en kroppslig läkarundersökning…fick klä av mig o han kollade min hållning lyssna på hjärta o lungor, kollade mina reflexer i armar o ben mm mm hela mötet + undersökningen tog 1 timme o 40 min.
Sen sa han att jag går vidare o kommer att få träffa en sjuksköterska eller psykolog, det blev en sjuksköterska o det mötet tog 1 timme (mannen min var då med), inför det mötet fick jag hemskickat en massa frågeformulär som jag skulle fylla i o ta med och det gick vi igenom.
Sen ringde det en psykolog o jag fick en tid 2 dagar senare o det var igår… det tog mindre än 1 timme, jag fick svara på en massa frågor o han fyllde i ett formulär…innnan jag gick därifrån fick jag 2 tider till med honom, 2 tisdagar i rad, jag kommer då att få göra lika som nu, svara på frågor o han fyller i formulären.
Efter det vet jag inte vad som händer… men nånstans här ska min sjuksköterska träffa mina föräldrar för att dom ska få svara på frågor om min barndom, men då ska inte jag vara med.
Varför fick du egentligen klä av dig…? 
#1 nä det var inte så värst mycket papper att fylla i, det var lite mera som ett förhör där man skulle svara på frågor och liknande. Typ ordförståelse, beskriva vad ord betyder och lite annat konstigt typ i stil med vad har en fluga och ett träd gemensamt och vad har musik och tidvatten gemensamt 
Ja väntan är inget trevligt alls.
Hm skummt att det är så olika, jag fick fylla i formulär på första mötet, sedan fick jag med ett papper hem som mamma fick fylla i. På möte två tittade hon på pappret vi pratade lite och hon sa att hon ville dra igång mig snabbt.
Fick tid till utredning som ju startade idag. På måndag har jag tid igen då ska min mamma vara med och en läkare med.
Tisdag så ska sista testerna avklaras var det meningen.
Får se när jag får tid för AS utredning sedan om det går lika fort. KAn ju lika gärna bosätta sig där tills man är klar typ.
Jobbigt att behöva fara fram och tillbaka när man har nästan 3 mil
Jag fick klä av mig för att han skulle titta på min hållning, kolla min känsel på armar o ben mm. Dom vill utesluta nevroskador i kroppen. Finns dom som haft skador i kropp som gjort att dom mått skit.
Googla på läkaren jag träffa…ett riktigt geni!! Göran Struwe…
Jag har ju träffat en sjuksköterska (en kille) sen blir det allt som allt 3 möten med en psykolog där jag får svara på frågor där han fyller i formulär om hur jag beter mig i vissa situationer och hur jag tänker mm, som ett förhör typ som du skrev.
Sen vill jag kolla om jag kanske har Borderline oxå så då kommer det tillkomma nåt extra möte.
Sen ska dom bedömma mig o ge mig en diagnos vad jag förstod det som.
Själv har jag högst 10 min med bilen så jag åker snabbt dit o hem till varje möte.
Hej. Jag fick göra exakt samma tester. Har data testen kvar och intervjun kvar. klossarna tyckte jag va enkla tils det va typ 2 figurer kvar. symbolerna va bara ett skämt. rabbla siffror och bokstäver i ordning och baklänges gick åt pipan till slut..
jo de där klossarna gick i rasande tempo ett tag tills man bara flyttade dem planlöst. Min psyktant sa sedan något i stil med du planerade inget på det där momentet va? Planera vadå tänkte jag skulle man planera hur gör man det :)
Planera?? haha. man gör det bara och funkar det inte så nähä..Tänkte på vissa som säger att finns dom som fejkar till sig diagnos( varför man nu skulle vilja det) hur i hela friden då?? Man vet ju inte vad som e vad och vad som betyder vad och hur de tar resultaten och ställer svar utifrån det.. Blir arg på såna människor som int evet nåt men uppenbarligen måste förmedla allt de tänker på..Har du fått nån som ifrågasatt din diagnos??
Ja jag funderade oxå på det där med hur sjutton ska man kunna fejka sig till en diagnos? Man bara gör så gott man kan och har ingen aning om vad de är ute efter. Tyckte ju jag gjort sjukt bra ifrån mig på vissa saker, sedan när hon gick igenom det visade det sig att det var helt tvärt om :) kändes lite skummt.
Nä inte så många ännu som vet om det, men ingen av dem som fått veta har ifrågasatt eller något sådant. Kanske far min, han har inte sagt så mycket, troligen för att ADHD.n nog kommer från honom :) Inegn har varken ifrågasatt eller frågat undrat något, varit mest jaha ok.
Jag har inte fått gjort nåt med klossar. Jag har bara fått svara på frågor i olika formulär. Konstigt hur det går så olika till :o
Ja det är underligt att det kan gå så olika till, borde ju finnas en nationell mall att gå efter, sedan att de har lite fria händer med efetrsom ingen människa är den andra lik.
Men endel psykologer är kanske sådana att de ser fort på personer om de har exempelvis ADHD eller inte. Jag fick den kännslan att min psyk tant såg fort på mig att jag tydligen var ett klockrent fall. För redan vid första eller om det var andra träffen så sa hon det att jag med största sanolikhet skulle få diagnos.
var glad att du slapp klossarna :) det var bara enerverande att flytta dem fram och tillbaka och inte bara ta av alla och lägga dem rätt, varför krångla till det i onödan tyckte jag :)