Utredning av Aspergers
Finns här någon som kan berätta lite om hur en utredning av Apergers fungerar? Hur går det till och hur lång tid tar det normalt? Vad händer efteråt?
Jag skulle vilja genomgå en utredning för Aspergers.
Under förra året hörde jag av mig till Habiliteringen i staden där jag bor och fick till svar att jag behöver formulera en remiss. De nämnde att det skulle vara bra om jag tog hjälp av någon på ungdomsmottagningen att formulera en remiss (jag är 19 år, vid den tiden 18).
Sagt och gjort kontaktade jag UM som sade att deras psykolog kunde hjälpa mig med remissen. Jag har tidigare gått hos deras psykolog ett fåtal gånger då jag led av OCD, dock kände jag mig extremt obekväm med honom och avslutade de besöken. När jag fick reda på att endast han kunde hjälpa mig (trots att jag förklarat hur jag kände) struntade jag i det.
Nu kommer jag snart att flytta till en annan stad och skulle då vilja ta tag i detta igen, eftersom att det fortfarande känns väldigt aktuellt.
Förhoppningsvis känner jag mig bekvämare med den stadens UMpsykolog, om det visar sig att denne behöver hjälpa mig. Hur pass svårt är det egentligen att formulera en remiss själv?
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej Tina!
Spontant reagerar jag på det du skriver som så, att du ska väl för tusan bövlar inte behöva formulera en remiss själv!??
För övrigt kan jag upplysa dig om litegranna hur en utredning kan gå till.
Först vill de bekanta sig lite med dig - umgås, föra samtal osv. för att vara observanta på AS-tecken hos dig.
Sedan får du utsättas för tester. Och där tror jag faktiskt att det finns sådana tester som ganska säkert indikerar AS-syndromet. Så utifrån dem testerna är det tror iaf jag som du kan få en diagnos mer eller mindre säkerställd. För mig tycks det i alla fall ha varit så.

Hej,
det är inte svårt att skriva en remiss. Du säger bara vem du vill träffa. Att själv skriva remiss är vanligare inom sjukvården nu. Den behöver inte vara formulerad på nått visst sätt.
Men gällade AS utredningar tror jag det bästa är för dig att kontakta vuxenpsykiatrin i den staden du flyttar till och be att få träffa en psykiater (dvs en egen-remiss( Du kan även gå till din vårdcentral och be en läkare där skriva en remiss till vuxenpsykiatrin.
#1 Tack för att du ville berätta lite.
Det är ju lite läskigt att inte veta vad som kommer ske eller hur det går till, speciellt då jag tycker att det är extremt obehagligt att träffa främmande.
#2 Kvinnan som jag kontaktade på Habiliteringen bifogade en bilaga där det framgick vilken information de ville skulle finnas med i remissen:
**Medicinsk utredning
**-syn
-hörsel
-neurologstatus
-ev.EEG (vid problem med aggressionsutbrott)
**Social- och pedagogisk bakgrundsutredning
**-uppväxt
-skolgång/arbete
**Nulägesbeskrivning inkl. frågeställning
**-hur ser svårigheterna ut i dagsläget
Jag tyckte att det kändes för svårt att sammanfatta allt själv, så jag valde att vänta då jag redan då vad medveten om att jag skulle flytta inom 1 år.
Tack för att du berättade vart jag kan vända mig! Kan jag gå genom vuxenpsykiatrin när jag är 19 år?
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Vården är en djungel! Och allt beror på vilket landsting du bor i.
Jag tror att om du upplever att det är stressande att skriva en egen remiss, och det kan det ju vara, så vänd dig till din nya vårdcentral när du flyttat.
Kolla upp lite vilka olika vårdcentraler som finns i din nya stad. Ofta är de privata bäst och har korta köer :-) Be sedan läkaren där skriva en remiss. Och eftersom du är över 18 så förutsätter jag att du tillhör vuxenpsyk, men det vet ju läkaren på vårdcentralen.
Lycka till och keep us posted!

Ja, man kan gå genom vuxenpsykiatrin från det man fyller 18.
* ~* Ha en bra dag *~*