Effekt av concerta
Har lite frågor till er med ADHD som äter Concerta.
Vilken effekt tycker ni att ni har fått med den medicinen? (Eller inte.)
Min sambo har ADHD och har fått testa Concerta, men han vet inte riktigt hur han ska känna, tycker han. I början när han hade 36mg så hade han bra effekt, men kändes lite som att det inte var riktigt nog. Nu höjde han till 54mg (med läkaren inrådan förstås) och plötsligt går han tillbaka till innan medicin typ. Han är mer okoncentrerad, mer nedstämd, jättetrött osv.
Nån mer som har erfarenhet?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Han kanske skall gå ner till 36 mg för det är säkert där han skall vara.
Jag äter Concerta, och den effekt jag har fått är att jag framförallt är mer nere på jorden. Inte i ständig stress, inte kunna sitta still utan att det kryper i mig och jag kan göra en sak i taget. Kan fokusera bättre, kan komma på mig själv emellanåt att jag suttit still och programmerat länge utan att det kryper i kroppen och jag blir ofokuserad alls lika mycket som innan.
Har de gjort IVA-test med medicin i kroppen på honom?
Nej det har de inte gjort. Hur gör de det?
Jag ser lite effekt på honom. Han slutför fler saker, är mer frammåt och tar tag i saker. Men sen är han mer irriterad på sistone (iom högre dos) och tröttare, enligt honom själv.
Hans läkare bör ringa på fredag så de kan diskutera igenom detta mer, men han ville höra lite vad effekten varit för andra. :)
Med 36mg kände han att det kändes som att det inte riktigt var nog. Verkligen inte lätt det här med mediciner!
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Jag trodde att 72 mg som jag åt innan jag höjde var nog, men fick fortfarande dåligt resultat på IVA-testet. Men när de höjde till 108 mg så märkte jag skillnad och det märktes skillnad på IVA-testet, framför allt en markant skillnad på testet.
IVA-testet är det där testet med en dator och siffror man aka klicka på. De berättade för mig att man brukar göra ett sånt vid doshöjningar, för då ser man kliniska resultat och inte bara patientbeskrivningar.
Då kan man mäta dom faktiska förbättringarna, även om de såklart går efter vad patienten säger också.
Så om jag var honom skulle jag höra om de kunde göra om detmed meicin i kroppen för att se om det visar nån förbättring.
Han kanske skulle sänka igen, eller så höja och se om det är nån förbättring.