Ang. medicinering osv
har ju ätit 54mg Concerta typ ett år eller nåt.. Hade gjort ett självskattningstestgrejs, va dom nu heter, före jag började och fick pröva göra en senare. Sen jämförde vi.. Hade svarat exakt samma på allt typ.
Har fått börja med Ritalin nu istället.. iofs bara 2 veckor ännu typ, men vet inte om jag känner nån super skillnad direkt..
är 54mg verkligen hög dos? Läkarna här verkar tro det men jag har fått för mig att flera här äter mkt mer eller åtminstone den dosen PLUS Ritalin..
och ska man verkligen känna skillnad direkt? det verkar ju va flera som bara typ tittat på en tablett och nästan blivit helt normala känns det som utom jag som tydligen måste äta ett kilo innan jag märker nåt :(
är det NÅN annan som liksom behövt lite tid innan dom kännt effekt?
vet jag haft bra resistans mot annat, typ inte kännt av nån medicin alls mer eller mindre. blev sövd av läkare nån gång och han spruta in och sa gonatt men jag bara titta på han fast blev lite seg typ.. så han fick ge mer..
ska jag bara testa knapra själv eller? VILL MÅ BRA NU
vill bara lägga till att jag mena inget dumt mot er som fått bra effekt direkt, det e ju jätte bra, det kanske lät dumt där nu men menade inte så.. förlåt om de lät dumt
Hej,
Jag har ätit Concerta sedan augusti och är nu uppe på 72mg på morgonen + 18mg till på dagen (om jag kommer ihåg att ta då). Sen ska jag ta en Ritalin vid tillfälle, om jag behöver koncentrera mig extra eller så.
(Har inte tagit mer en än halv Ritalin än så länge.)
Tycker inte heller att jag känner mig lugnare eller mer koncentrerad, utan känner mig som vanligt ungefär.
Du ska absolut INTE öka dosen själv! Kontakta läkaren och prata med honom/henne om detta.
Jag äter 108 mg Concerta på morgonen, fyller på med 10 mg Ritalin på em och 10 mg till på kvällen.
Jag märkte en markant skillnad vid 72 mg, trodde jag. Gjorde om datortestat, och det visade bara lite bättring, knappt alls. Så jag fick 108 mg ordinerat, nu märktes det en markant skillnad även på datortestet.
Och 108 mg är vad jag behöver insåg jag, det var lite som när jag fick glasögon på mig första gången. "Jaha, dom där prickarna var visst bokstäver, how intresting!"
"Ojdå, det gick att sitta stilla utan att det kryper i kroppen.. How intresting!"
Jag är väl en sån som ofta testar höja/sänka medicinen emellanåt, läkare har ofta sagt till mig att jag får prova lite som jag vill också.
Jag känner ju i slutändan vad som fungerar och är rätt för mig. Inga moralpredikningar om det, bryr mig inte nämnvärt om såna ändå.
MEN det man ska ha i minnet om man experimenterar med sin medicinering att det har ingen betydelse att man gör det om man inte berätta för läkaren om det sedan. Om man märker att man visst behöver en högre dos, då måste man ju också berätta för läkaren att man testat sig fram och insett att det fungerar bättre med en högre dois, annars kommer ändå inte läkaren skriva ut en högre dos,
Det är väl inte det roligaste att ha experimenterat med dosen på medicinen, och sedan inser man enb dag att man visst har slut poå medícin ett tag innan den egentligen skulkle vara slut. Vad säger man till läkaren då?
Nä, experimentera bäst du vill, men i längden ger det ändå ingenting.
Är inte maxdosen på 54 mg för barn?
#5: Jo.
Ja då har jag läst rätt. 
så… eftersom jag e 27 och typ knappt blivit påverkad av nåt jag fått så… borde väl dom fatta att jag behöver mer? Dom som är läkare osv..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad har du för dos Ritalin?
Ritalinan har ju sin höjd snabbt, men går även ur tidigt, concertan har ju längre verkan men liten effekt (fungerade inte alls för mig).
Eventuellt kanske varken Concerta eller Ritalin är rätt för dig?
Om du pratar med din doktor om att du inte tycker att det verkar fungera och att du vill testa att höja dosen eller något så borde väl det gå bra?
Tar du andra mediciner, eller äter/dricker du mycket saker som skulle kunna motarbeta medicinen för dig, till exempel om du dricker spannvis med energidrycker och sådant..
Lycka till
Where there's a will; there's a way.
40mg Ritalin på morgonen just nu, men inte ätit det så länge än. Visst ibland dricker jag energidrycker, kaffe eller coca-cola men det är ju inte alltid och även om jag inte dricker sånt alls på länge så har jag inte kännt nån skillnad.
Hade ju 54mg Concerta i flera månader före utredning + utan koll från dom.. trappade upp sen sket dom i det. Har hela tiden varit inne på att det inte ger nån effekt men dom har inte sagt nåt om ökning eller något annat förrän nu nån vecka sen då när jag fick byta till Ritalin. Vet inte vad som är mkt Ritalin, men det är den dosen jag fått nu och ska vara på..
Skrev ett mail till terapeuten iaf där jag skrev en hel del dumt tror jag.. får se va som händer nu :/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hm, ja, jag kör på 40 mg Ritalin, men börjar senare nu känna att jag kanske behöver höja dosen litet.
Hm..
Stå på dig, tjata som en gnu, säg att du vill få ordning på det!
*fniss* jag skulle vilja se vad du skrivit till terapeuthen mwahahah xD
Kör hårt, man kan ju be om ursäkt om man ångrar något. ;)
Where there's a will; there's a way.

Hae en lite annorlunda fråga till er!
Min 15-åriga dotter fick utskrivet Concerta nu och ska börja med 18 mg.
Hon har ADD/autism..men är hypokondrisk och jätterädd att börja, tror att hon ska få en massa konstiga biverkningar och framför allt så tror hon att hon ska få en allergisk reaktion och få andningssvårigheter!
Vad och hur ska jag få henne att börja..något förslag?
Jag tror hon verkligen skulle må bra av den!
Carpe Diem….Fånga dagen

Jag åt 10 mg Ritalin på morgonen i en månad innan jag fick sluta. Mig hjuälpte det tyvärr inte, jag önskar så att det fanns nåt annat så att jag kunde bli mindre rastlös, och kanske dessutom samla ihop tankar och känslor lite mer… 
Ja, vet inte, men av det jag läst och hört om så verkar det ju som att dom flesta får en ganska positiv reaktion mer eller mindre direkt dom börjat så hoppas du lyckas övertala henne :)