Adhd medicin och sömn?
Ni som tar medicin för eran adhd/add hur har det påverkat eran sömn? Bättre eller sämre? Skulle vara intressant att veta vilken medicin ni tar också.
Sen jag slutade med mina mediciner i påskas har jag haft det svårt att sova. Somnar väldigt sent typ 2-3 på nätterna och vaknar flera gånger för att sedan vakna helt vid 7-tiden.
Nu har jag fått nya mediciner. Nu är första etappen för bipolära delen och fått Abilify och mot sömnen Imovane. Men med Imovane så somnar jag visserligen när jag tar den men vaknar först vid 4 och sen vid 6. Går inte att somna om sedan. 
Kanske jag skall säga att jag har ADHD också men ingen medicin just nu mot det.

Trist. Imovane (eller zopiklon som den ibland heter) har jag också erfarenhet av. Ren sömnmedicin vad jag har förstått.
Jo visserligen somnar man på den men vaknar förtidigt och inte tycker jag man sover gott och blir utvilad heller. Men vad gör man när man inte kan sova….bättre än inget.
Nä det är en insomningsmedicin och väldigt korttidsverkande. 
Tja jag hoppas på något annat istället.

Ah den räknas som insomning…ja då är det ju inte konstigt att det blir som det blir.
Jo hoppas det finns en bättre lösning.
Hur går det för dig då?

Jo tack det går ganska bra. Har löst mina sömnproblem genom att sova när jag kan. Dvs sen natt till sen förmiddag, det fungerar för mig så länge jag slipper stressa. Tar inga mediciner nu längre. Omgivningen är väl inte så förstående alla gånger…
Har hört så mycket att ADHD medicin skulle göra sömnen bättre….men också det omvända så jag är nyfiken på hur det egentligen ligger till.
Jag somnar lättare om jag tar Ritalin typ två-tre timmar innan jag går och lägger mig. Det gör att jag lättare varvar ned och inte är så orolig i kroppen. Jag har alltid ADHD-medicin i kroppen, förutom under tiden jag sover och på morgonen innan jag tar Concerta.
Dock sover jag ändå kasst, är bättre i perioder och sämre i andra. Just nu är jag inne i en period då det tar många timmar innan jag somnar och jag sover i snitt fem timmar per natt. Behöver åtta för att vara utvilad..
Äter andra mediciner som kanske påverkar sömnen, Voxran har jag för mig kan göra det men Lyrican borde inte det.
Behöver medicin för att kunna somna, men det är pga. jag har ångest som ger panikattacker när jag slappnar av och ska sova. Äter melatonin som gör mig trött på kvällen och gör att jag inte vaknar så många gånger när jag väl sover. Den gör också att jag sover fler timmar på natten..
Melatonin brukar visst vara bra för personer med just ADHD, men jag vara knepigt att få utskrivet då det är licensbelagt.
Äter också Stilnoct, gjort det varje natt i ett halvår, ger kneppt något effekt längre och borde väl sluta. Men vill inte mixtra med mediciner just nu. Sedan typ en månad tillbaka har jag bytt ut lergigan mot theralene, det gör mig trött och tar bort värsta ångesten. Men ja, tar lång tid innan jag somnar ändå..
Äter annat för ångesten också, men inte dagligen som det de mediciner jag skrev här.

Aha, intressant att melatonin skulle vara bra för personer med ADHD.
hmm…jo det är inte alltid lätt att veta vilken medicin som ger vad när man tar flera sorter.
Att personer med ADHD behöver viss del ADHD medicin för att kunna koppla av och sova har jag hört. Undra hur det är med dom med ADD? Speciellt dom som är trötta av sig…
Inte kul att inte få den sömn som man behöver, hoppas det löser sig bättre för dig också Zaphix
Känns som att man knaprar piller och driker äcklig medicin förjämnan, funderar ofta på om jag skulle sova bättre utan alla kemikalier.
Men jag vågar inte prova.
Just melatonin finns visst receptfritt i endel andra länder, har inga biverkningar då det är hormon som redan finns i kroppen, så det tror jag är värt att testa om man inte får ordning på sömnen.
Av melatonin får jag en vanlig trötthet, inte en sån trötthet man får av sömnmedicin eller lugnande. Det tycker jag är skönt, känns så normalt. :)

Det låter skönt att melatoninet ger en vanlig trötthet. Är så less på medicintrötthet. Ska jag testa något mer i framtiden för sömnen så låter ju melatonin bra.
Det är nog så att det kan bli för mycket mediciner ibland. Fungerar det så är det ju bra och dumt att mixtra med men om det inte gör det kan man börja undra.
För mig var det faktiskt en ren kroppslig lättnad att sluta med medicinerna. Jo jag har faktiskt ett par kvar men dom tar jag bara vid behov.

Jag tror att det är mycket individuellt.Och att det har mycket med livssituationen i livet självt att göra.
Jag har melatonintbl som inte hjälper mig just nu.och dom sov/insomningstbl ni nämnt.
Jag äter även medz för min ADHD.och den har i sig hjälpt mig med sovbiten så att jag tex ej varvar upp och börjar göra saker hemma,eller göra saker på nätet,eller totalt försvinna bort i tid och rum om jag finner något intressant eller tror mig kunna lösa något.
men jag sover ofantligt dåligt och lider mycket pga av det.
en dröm vore ju att känna sig "normalt" trött,somna i tid,vakna i tid och känna sig utvilad och att man faktiskt sovit som man ska.inte drogat sig till sömns för det är ett måste att sova.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#13: Okej.
Har du pratat med läkaren om att höja dosen?
Jag äter 12 mg per kväll, alltså fyra av 3 mg-tabletter.
Såklart det inte behöver fungera, men tänkte mest höra om du fått prova att höja för att se om det fungerar bättre då det är en mecicin utan några biverkningar så känns den trevligare än andra att äta. :)

# 14
nej det har jag ej ännu gjort.väntar på en läkartid och då ska vi diskutera denna tablett.
men jag får "biverkingar" av denna tablett oxå.
Hej ;) jag äter Concerta 152mg varje morgon+300mg lyrica vid 2 tar jag 150mg lyrica+10mg abilify och vid 9 på kvällen 300mg lyrica..
Jag har inte haft några "sömnstörningar" alls sen jag börja med concertan..däremot verkar abilifyn störa min sömn något nu (har bara ätit den i 5 dagar än..
Kram 
Gud ser allt,men Djävulen gör något !!

#16 Ah men då vet du vad den sämre sömnen beror på och det är ju bra. Den biverkningen kan ju lätta med tiden också.
Jag antar att du hade hyggligt god sömn innan concertan också?

# Tack så mkt Ekorren. Medzen gör absolut nytta,men jag kämpar på med sömnen.
Ja det är bra iallafall :) Nej gud jag har haft sömnstörningar sen jag var bebis,vänt på dygnet m,merra..
Men concertan fick mig lugn och att få sova 6-8h per natt i sträck
är tvär lugn nu.
Gud ser allt,men Djävulen gör något !!