Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2313 ggr
[WX5]
2011-06-02 19:48
0

Osmart

Att vara sjukpensionär har gjort mig osmart. Förstår inte enkla saker om vad folk skriver och texterna bara går runt i huvudet på mig. Medan andra skriver svar så har jag inte fattat vad som stått. Hjärnan orkar heller inte ta in all information heller utan att röran blir ännu rörigare.

Hur gör man bäst i att öva upp minnet och smartheten?

Cochon
2011-06-02 22:10
0

Det finns ju Simon, det är ett typiskt minnesspel, det är fyra 'rutor' som formar en ring, dem blinkar i olika ordning och då ska man komma ihåg ordningen. Jag tycker det är super kul har till och med kommit upp till 41 blinkningar.
Jag vet inte om det finns till datorn, men jag har laddat ner det gratis till min mobil, som inte är någon komplicerad touch utan en vanlig knappmobil. ;P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[WX5]
2011-06-02 22:13
0

Okej. Jag har bara en touch så där rök den idén men den var bra.

[WX5]
2011-06-02 22:14
0

Hehe. Hittade en Simon med fyra rutor på min android. {#emotions_dlg.wink}

Eller den heter Copycat som jag laddade ner.

Cochon
2011-06-02 22:17
0

Hihi, hoppas du gillar det. ;)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[WX5]
2011-06-02 22:17
0

Ja jag har ju lite att träna. Kom upp i 5, hahaha.

Tack för idén. {#emotions_dlg.laughing}

Zaphix
2011-06-02 22:24
0

Har samma problem, varit sjukskriven i över fyra år (dock försök till att plugga och praktik i perioder, numera praktik ett par timmar i veckan) och jag känner mig trög.

Jag är inte dum, jag är allmänbildad och har för det mesta mycket kunskap att tillföra i diskussioner, men jag är trög. Jag har väldigt dåligt minne och jag lyckas inte forma ord så bra. Jag snubblar mycket mer på orden än jag gjorde för ett par år sedan, det gör att jag undviker sociala situationer där jag förväntas kunna prata bra.

Jag förstår saker lätt, greppar snabbt vad texter och talande ord handlar om, men det är när jag själv ska prata som jag blir trög och tappar ord hela tiden.

Är så jobbigt att veta vad man vill säga, man formar orden i hjärnan, men innan dom kommit ut har jag redan glömt bort vad jag tänkte säga så jag svammlar istället..

Har alltid haft kasst arbetsminne, men det har blivit markant sämre senaste åren, och det tror har med att gör att jag befunnit mig i ett deptrimerat stadie under lång tid av dom åren. Det gör mig trög..

Viktigt är väl att göra saker där man får träna sig och hålla igång trots sjukskrivning, jag har en häst vilket medför att jag inte kan undvika att prata med folk nästan dagligen. Även om det ofta känns fel och att jag bara svammlar, så är dte nog nyttigt för mig ändå..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Maine]
2011-06-02 22:48
0

Jag tycker inte att du är "osmart" (gillar inte det ordet, det låter fördummande). Du hjälper ofta till i trådar när folk har problem med bloggar, du skriver artiklar, inlägg mm. Jag uppfattar dig som ganska intelligent faktiskt! {#emotions_dlg.smile}

[Tassy]
2011-06-02 23:41
0

Läs böcker, och pyssla med saker som kräver tankeverksamhet som korsord, sudoku, mattespel etc.

[WX5]
2011-06-03 05:59
0

Tack snälla ni.

Maine: Jag kanske ordet var fel men jag kom inte på något bättre. ;)

Tassy: Förr läste jag böcker som sömnmedel men nu tar man ju bara mediciiner för att bli trött så jag orkar inte läsa längre. Orkar inte läsa långa texter här på iFokus med utan att det hjärnan får hjärnsläpp och allt bara blir till en röra.

Zaphix: Skönt att jag inte är ensam. Nä det är verkligen inte fel att komma ut och jag lider som dig av social fobi samt agorafobi. Har inga vänner att gå ut och prata med. Inga djur heller för just nu orkar jag inte med ett sånt liv men jag vill ha antingen en hund eller en katt. Med hunden hade jag tänkt träna lydnad och agility och klicker.

[WX5]
2011-06-03 10:55
0

"spelade" lite igår och som mest har jag kommit upp i 8 omgångar. Äldsta tjejen klarade 11 nu på förmiddagen.

När jag ändå höll på och laddade så laddade jag hem en supersudoku.

Håbe
2011-06-03 20:57
0

I min gamla mobil så hade jag ett spel som hette Brain Juice. Lite blandade typer av hjärngympa. Bla det att komma ihåg en viss ordning, men även att se mönster och räkna ut vissa mattetal, inte så svåra, men på tid. Vet inte om det finns ladda hem som app. eller om det går att hitta till datorn eller så men det var rätt roligt.

Emaljoh4
2011-06-04 22:44
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

http://www.coolaspel.se/spel/Monkey+Dentist

I det spelet är man tandläkare åt en apa, och då visar de vilka tänder som är dåliga, och så ska man dra ut de. Man måste ta ut rätt tänder, annars förlorar man.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[WX5]
2011-06-05 07:32
0

Roligt spel men på denna dator jag sitter nu (inte min vanliga) så går det knappt att spela så jag testar den senare.