Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: annat-npf-relaterat
Läst 2422 ggr
[Joje80]
0

Tandläkare och kostnad

Hejsan.

Funderar på om det finns nåt som hjälper en med tandläkar kostnader? Nåt man kan söka som hjälp. Har grymt dåliga tänder ( inte så att det syns) Men får lätt hål och vågar inte gå till tandl då jag hatar sprutorna och smärtan. Jag e beroende av cola. Dricker för att hålla mig lugn. Vet att det finns dom som får hjälp pga sjukdom och tabl som förstör tänderna. Ibland glömmer jag bort dom på kvällen. Missar det helt enkelt bara. Röker gör jag med så mina stackars tänder e utsatta för allt möjligt. Nu vet jag att min diagnos säkert inte gör så att man får hjälp men jag kan ju tycka att jag har mina missbruk pga diagnosen ADHD. Ciggen för att lugna ner mig när det e som värst och colan som fungerar motsatt för mig än för andra. Jag håller mig lugn men det varar inte så länge därav alla L läsk.  Önskar att jag hade gillat kaffe.

Finns det nånstanns man kan söka sig? Kan man fråga om man kan bli sövd och fixa allt på en gång. Lokalbedövning tar inte på mig som på andra. Skulle göra en operation med ryggmärgsbedövning en gång och den tog inte alls därav min skräck för tandl då deras bedövning släpper efter 30 min. Min rotfyllning va värre än att föda 3 barn kan jag säga..

Vågar inte gå till tandl och sen har jag inte råd med notan sen då man inte får avbetala det längre..Banklån vill jag hels slippa…

Zaphix
0

Jag har rejäl tandläkarskräck och har alltid haft, alltid fått panikångets där inne. Klarar inte av undersökningar utan panikångest, så nu går jag inte dit om det inte är akut.

Har när jag var yngre slagit sönder båda framtänderna, och lagningen där har lossnat ett par gånger, och då måste jag laga det. Så när jag ska fixa det eller laga akuta hål, annars gör jag det inte, så får jag theralene och lustgas. Det hjälper faktiskt. Får fortfarande panik, men den är uthärdlig när jag får lustgasen.

Pengar vet jag inte dock, inte lagat sedan jag hade gratis tandvård.

Måste dock få påpeka att det är bättre att du hittar andra lösningar på stressen än det du gör nu. Lägg inte skulden utom dig själv, utan du kan påverka dina tänder, det finns andra sätt att hantera det på.

Alla har orsaker till varför de får hål, så isf skulle väl alla behöva hjälp med kostnaden.

Äter du centralstimulerande medicin?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Joje80]
0

Jag har inte börjat äta medicin ännu och är rädd för att det blir värre. Vet att det e lätt att skylla ifrån sig men tänkte att jag kanske kunde få ordning på allt på en gång och sen börja om från 0 med att hålla ordning på det. Nu känns det som man bara motverkar en liten del av det. Att man aldrig hamnar på noll för jag har inte råd att laga allt på en gång.

Har gjort vissa akuta påhälsningar hos tandl. Är så glad att mina barns tänder är bra. Dom e jag väldigt noga med men ifrågasätter mig själv varför mina kommer i skymundan. Nu tror väl alla att jag saknar tänder och grå och fula men så e inte fallet. Dock saknar jag en visdomstand de drog ut och de vill dra ut 3 till. Har stor mun och kommer ej åt längst bak så de har hål i sig. Är bara så trött på att jag har tandl skräck,räkningsskräck och bedövningen biter inte så det gör ju ont som satan. Så jag tänkte att om man kunde få lite hjälp med räkningen så kanske man skulle slippa ha ångest att man precis slängde ut 3000kr på en tandjävel..har hänt och det va inte kul den månaden.

Nu är dett drygt 2år sen jag drog ut ena tanden i all hast hos tandl. Men får väl helt enkelt ta tjuren vid hornen och ett par Theralen helt enkelt och jobba av notanFörvånad