Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 14668 ggr
Supinesophie
0

Concerta abstinens?

Hej! Första gången jag skriver här.. (förlåt om det redan finns en tråd om detta, länka gärna till den isåfall)

Jag äter i alla fall Concerta pga ADHD/ADD (har av nån anledning inte fått någon vettig utredning eller diagnos men i alla fall).

Idag och en annan dag så har jag glömt att ta medecinen och då gått runt och mått mycket illa och haft yrsel och huvudvärk. Kan man få abstinens av Concerta? Jag äter även en medecin som heter Lamotrigin, så det kan lika gärna vara den.. Vad tror ni?

Tacksam för svar

[WX5]
0

Ja jag får det av att ha missat att ta eftermiddagsconcertan i tid. Känner av om jag missat med samma sak du nämnt. För mig är det Concertan.

Supinesophie
0

Okej, tar du stor dos? Jag har ganska liten dos och tar bara en depot-tablett på morgonen som räcker 12 timmar. Brukar må rätt så piss på morgonen ibland.. Det blir bättre när jag tagit concertan i alla fall :)

[WX5]
0

Just nu är jag inne i "startfasen". Tar bara 18 mg morgon och eftermiddag tills burken tar slut sedan skall jag gå över till 30 eller 40 mg Medikinet.

tarotlasse
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Med dom låga doserna ska du inte få några abstinens besvär.

Abstinens besvär är oftast väldigt jobbiga med kallsvettningar kräkningar o att man skakar i hela kroppen. 

Inte alls det du beskriver ju.

Lasse

[WX5]
0

Vem pratar du med Lasse? Mig eller TS?

tarotlasse
1

#5 Jag besvarade trådskaparens fråga om abstinens.

Lasse

[WX5]
0

Okej. Blev och fundera. Flört

Supinesophie
0

Fast jag sa inget om hur stor min dos var ;) Finns det inte olika grader av abstinens då? Eller är det allt eller inget?

tarotlasse
1

Man börjar alltid en Concerta behandling med en liten dos för att sedan öka dosen tills man hittar rätt.

Så bara logiskt tänkande om din dos.

Bara att jämföra den dos som du tar som medicin o den som missbrukar centralstimulerande på gatan o som drabbas av abstinens om dom inte får sin dagliga dos.

En Missbrukare sätter i sig en normal månads dos för oss som medicinerar normalt  vid ett tillfälle o får dom inte sin dos så drabbas dom av abstinens besvär och det är ngt fruktansvärt.

Så går inte att jämföra med den lilla dos vi tar som medicin visst kan vi råka ut för besvär om vi missar vår medicin en dag.

Men dom besvären kunde du lika gärna drabbats av om du inte medicinerade du får ju medicinen för att den ska hjälpa dig.

Tar du inte medicinen så får du inte den hjälpen mina nära kan ju märka på mig när jag missat min medicin för kan då vara väldigt rastlös ofokuserad. 

Men har du medicinerat under en längre period och inte tar medicin på flera dagar kan man få abstinens liknande symptom har jag hört Därför man ska trappa ner medicinen succesivt om man ska göra ett uppehåll.  

Att man minskar dosen 0 sedan bara tar 18 mg o tillslut bara varanan dag tills man slutar helt.

Så visst kan man väl säga att man kan få lindrigare abstinens besvär.

Har deltagit på överlevnads kurser då man får klara sig av vad naturen ger under en vecka o då sett rökare o snusare som reagerat med huvud värk illa mående o.s.v

Vilket man kan kalla  abstinens besvär  samma med rökare som slutar som kan drabbas av detta o känna ett enormt sug efter nikotin.

O jag tvivlar på att du känner ett  enormt sug efter din medicin vilket är  en del av abstinens besvären.

Jag missbrukade själv i tonåren och blev gripen av polisen för misstanke av narkotika brott.

Efter 3 dagar i häktet så fick jag abstinens besvär vilket visade sig som kallsvettningar frossa  o kräkningar.  jag låg på golvet o bara skakade och det kom ur alla ändar ur mig.

Så läkare fick tillkallas.

Har sett vänner som råkat ut för samma sak o som bara testat Heroin vid ett tillfälle så ett enormt  beroende framkallande som kan ge abstinens av bara en enda gång.

Fick för några år sedan fidsk jag morfin för en rygg skada vilket jag inte kunde hantera även om det var 30 år sedan jag slutade med droger.

När läkarna märkte detta och drog in medicineringen så samma sak då, jag låg i 3 dagar med frossa skakningar o kräkningar för att jag inte fick detta gift.

Men det var väldigt kraftiga doser jag tog långt över rekomenderade doser,

Hade jag tagit rekomederade dosen så hade jag alldrig råkat ut för dessa absitnans besvär.

Lasse

Supinesophie
0

Tack för ditt svar lasse, förstår att man inte kan jämföra abstinens och abstinens. Jag har tagit Concerta en längre tid (eftersom jag har minne som en guldfisk så vet jag inte exakt hur länge), men jag brukar inte glömma det. Nu har det hänt två gånger och jag hade samma besvär båda gångerna, fysiskt illamående, huvudvärk och yrsel. Kan inte minnas att jag mådde så innan jag började ta medecinen. Men visst känner jag av ADHDn också utöver "abstinensen". Jag tar 36mg och det börjar kännas som att det är för lite eftersom jag har börjat få tillbaks ADHD/ADD symtom, svårt att sitta still, okoncentrerad, oordning i skallen osv..

tarotlasse
0

#10 prata med din läkare om detta inte alls ovanligt att man efter hand får höja dosen o 36 mg är ju en relativt låg dos.

Jag tar själv Concerta 54 mg på morgonen o 18 mg på lunchen.

O vet dom som tar ännu högre doser så väldigt individuellt från person till person vad för styrka man behöver-

Min son som även han tar 54mg + 18 mg  har nu under sommarlovet minskat dosen eftersom han inte behöver koncentrera och anstränga sig så mycket när han inte studerar.

När han sedan till hösten börjar med studierna igen så höjer han dosen igen enligt läkaren.

Samma sak med mig har ett urselt minne och glömer då och ta medicinen o i bland råkar jag ta dubbel dos.

Men har själv alldrig drabbats av dessa symptom ni beskriver inte heller sonen har drabbats av detta när han glömt sin medicin.

För ett par år sedan fick sonen göra ett uppehåll med medicinen över sommarlovet står så i lagen att man ska göra uppehåll i medicineringen ngn gång under en 2 års period.

Men inte många jag hört som har gjort dessa uppehåll.

Men när sonen gjorde sitt uppehåll så sa läkaren att efter ca 14 dagar utan medicin kunde man drabbas av huvudvärk illamående osv.

Flera skriver att det går ur kroppen väldigt fort men det är inte sant  verkan av medicinen går över men substansen finns kvar i kroppen i flera veckor.

Gör du t.ex ett drog test kan man se om personen tagit ngt narkotika klassat ämne så långt som 3 veckor tillbaka.

Så substansen finns kvar i kroppen längre en vad vi tror.

Lasse