Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: verklighetsberättelser
Läst 4848 ggr
coffee-girl
0

Energidryck kontra medicin?

Det här kanske är fånigt, men jag undrar ändå hur jag kan reagera som jag gör… Och varför det ena hjälper men inte det andra.

Jag vet både att det är lätt att bli koffein- och sockerberoende när man har ADHD, såväl som jag vet att inte alla (trots att läkaren till en början hävdade att "alla som har ADHD blir friska av Ritalin") får tillräcklig effekt av centralstimulerande.

Jag fick under två veckor i våras Ritalin, 10 mg på morgonen, en behandling som läkaren avbröt pga att jag var blev låg i humöret på förmiddagen, och att jag inte kunde få ner frukosten. Det var inget alternativ (ja jag frågade uttryckligen!) att ta tabletten efter frukost. Nu äter jag ingen medicin alls, förutom acetylcystein mot kronisk hosta och värktabletter.

Det jag däremot upplever hjälper någorlunda (ja faktiskt!) mot tankesnurr och växlingarna mellan håglöshet och speedad stress, är energidryck ett par ggr/dag, elller i nödfall svart kaffe, om jag inte har några ernergidrycker.

Är det ovanligt att cs inte hjälper (eller kanske läkaren gav upp för tidigt innan jag hade fått testa andra preparat/annan dos) men att det funkar med energidrycker…? Obestämd