Adhd och medicin.
Hej, vill först säga att jag vill vara anonym av särskilda skäl och hoppas det är i sin ordning.
Jag har ADHD och har precis börjat med en medicin som kallas Concerta, 18 mg, efter 6-7 timmar började jag känna av dessa symtom, skakningar, hjärtklappning, svettades och frös i omlopp, yrsel, illamående och en hemsk huvudvärk. Det var fruktansvärt obehagligt.
Enligt läkaren så sa han att det var ett vanligt förekommande att man kände så, man skulle ändå känna effekt av inre ro med en gång och uppriktigt vet jag inte om jag ännu gör det, (tog första tabletten i lördags morse så är inne på min andra idag)
Jag undrar om andra upplevt liknande av detta preparat och om det gått över efter en vecka ? Berätta gärna era erfarenhet för vill hemskt gärna veta, tack.
Japp precis så får jag med. Efter ca en vecka eller så så började jag med en eftermiddagsdos. Fråga din läkare om det går bra. Tar jag på tidig eftermiddag så har det gått bra.
1, Du får det ? Minskade verkligen dina symotm när du tog på eftermiddagen istället ? Kände du samma en hel vecka ? Jag pratade med läkaren och sjukvårdsupplysningen men vad båda sa så var man tvungen ta dessa tabletter på morgonen, helst innan 9.00, jag frågade om det fanns en orsak till varför detta var så viktigt men det blev bara otydliga svar. Jag skulle återkomma om 14 dagar.
Jo jag får det. Vid 14 tiden ungefär och det hjälper faktiskt med en lägre dos på eftermiddagen.
Biverkningarna som jag fick i samband med intag av Concerta gick över på en vecka.
// #1
2, Hur mycket mg äter du om dagen ? Konstigt att dom vägrar låta mig ta den på eftermiddagen. Tar du den i samband med måltid eller du tar bara ett glas vatten till ?
Nu har jag bytt ut min Concerta till en annan men jag åt 18+18mg. Så lite räckte för att det skall bli effekten efter några timmar när den släppte.
Jag tar kl 8:20. Om jag äter så tar jag samtidigt men annars med ett glas vatten.
//#1
5 Jag måste ta min i samband med frukost, har läst att man endast kan ta med ett glas vatten men det gäller nog bara vissa då.
Okej. Grejen är ju att man helst skall ta den efter att man ätit frukost för man tappar oftast aptiten så om man tar den till frukosten så hinner man inte tappa aptiten innan man ätit klart.
7, men jag blir hungrig av dom. Ska ringa läkaren igen och fråga igen om jag inte kan ta den på eftermiddagen istället, det skulle underlätta för mig. Jag har inte känt av samma symtom som jag gjorde då jag startade tråden så det är skönt men tror du att det tabletterna har gett effekt nu ?
Kan vara. 
9, Vet inte om jag känner en inro ro, det var det första man skulle märka men det har inte gått en vecka ännu så får vänta och se. Tack för hjälpen.

#10 du tror inte att #9 menar att hon äter 18 mg på morgonen och även 18 mg på eftermiddagen?
Alltså inte bara en dos på eftermiddagen, utan en extra dos på em!
#9 Är det inte så du tar din medicin?
Carpe Diem….Fånga dagen
#11, Jo men även om man bara tog 18 mg per dag skulle man märka av den inre ro.
#12:Jag kände inte av nån effekt alls på 18 mg, kände att jag började få inre ro på 72 mg, men äter nu 108 och har fått full effekt nu. 18 mg brukar väl bara vara en startdos, så känner man inte av att det är bättre på den dosen är det nog inte konstigt med det.
13, jag vågar inte börja med högre dos eftersom jag fick dessa biverkningar som jag skrev när jag startade tråden. Än kan jag känna av yrsel, illamående och skakningar men inte så mycket.
Nä ingen inre ro fick jag heller på 18 mg utan bara dessa biverkningar och när det släppte fick jag huvudvärk.
//#1