När räknar man dosen som hög?
Hej hej.
Jag fick i höstas ytterligare en diagnos som får ligga och damma med de andra av samma sort.
Jag har behandlats inom psykiatrin till och från i över tio år. Läkarna har då utgått från den första diagnos jag fick, vilket var 10år sen. Jag har alltså behandlats för Borderline både på medicinsidan och även på Terapisidan. Har gått i Dbt i ca tre år. Innan Dbt så gick jag i KBT i ca 7år.
Jag var inneliggande i höstas då jag ville göra en ordentlig avgiftning av bla Benzo, Lyrica och Opioder. Läkaren sa tidigt i våra samtal att hon skulle vilja att jag fick en ADHD-utredning. Det var lång kö till denna och det pratatdes om att jag skulle få förtur(av personliga skäl). Men läkaren tyckte ändå att det tog så lång tid. Hon började med att gå igenom mina Journaler 10år bakåt i tiden och hon satte även in Concerta på morgonen för att se hur effekten blev.
Min puls var ofta alldeles för hög i och med att jag höll på att avgiftas. Men när jag fick Concertan så gick pulsen ner till en normal puls. Läkarna var nu säkra på att jag svarade bra på denna medicinering och började höja dosen för att hitta rätt dos.
Jag undrar lite kring min dos. Vad folk tycker? Anser ni den för hög? Låg? Jag tar Concerta 54mg 08.00, 12.00, 16.00. Alltså äter jag 54*3 per dag. Jag upplever att jag funkar bra på den dosen och kollar blodtryck och puls då och då och dem är alltid bra. Jag undrar lite kring era erfarenheter om Concerta och när ska man tänka på en dos som hög?
Tar gärna emot bra svar och egna erfarenheter:)
Ingen som kan lite mer om Concerta doser och vill dela med sej av sin erfarenhet?
Inte varit här på ett tag nu men råkade se det här och eftersom ingen svarat så gör jag det.
Jag har inte fått diagnos ännu, men har fått pröva på 54mg på morgon nåt sånt, och sen blev det liksom inget mer av det, men det var iaf antingen för låg dos eller helt enkelt "fel" medicin.
Det jag fick höra av dom här, var att 54mg skulle vara mycket, men då jag har läst på flera ställen (bland annat här) om många som har mycket högre doser så verkar det inte alls vara så.
Däremot är väl 54mg max dosen för barn, medan det inte finns begränsningar på samma sätt för vuxna ännu som jag förstått.
Det jag tänker är väl, om du mår bra av det och inte får biverkningar som är farliga, plus har läkare med på det, så låter det ju som helt rätt dos, alltså lagom (så inte hög) :)
Det är en hög dos, ingen tvivel om saken men om du mår bra av den så fortsätt :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag tar ju en tablett på 54mg tre gånger/dag. Så då äter jag alltså 162mg/dygn. Jag funkar bra på denna dos och jag har fått så mycket bättre impulskontroll. Jag har självskadat på olika sätt sen jag var ca tretton, det blir alltså i ca 16 år. Jag upplever att Concertan har hjälpt mej med att ta kontrollen i sådana situationer där jag förut har fått starka impulser att självskada eller liknande. Jag är såklart medveten om att det är jag (och inte medicinen) som gör jobbet men jag upplever att den hjälper mej att undvika detta beteende som jag jobbat så många år med att sluta med. Jag känner mej "sorterad" i skallen nu om ni förstår?
När jag pratade med läkaren kring dosen så sa hon att personer som har missbrukat innan har ofta en högre tolerans och därför kan man behöva en lite högre dos. Jag har aldrig missbrukat Concerta men en hel del annat genom åren. Fattade det som att man kan ha nån slags korstolerans när man som missbrukare får ordinerat Concerta. Vet någon av er om detta kan stämma? Jag missbrukar ingenting längre skall tilläggas.
I Fass står det bla annat att en kapsel ska hålla i 12 timmar. Vilket inte heller verka stämma då jag har förstått det som att effekten brukar hålla i sej ca 3-4h. Jag står på en tablett tre gånger om dagen (08.00, 12.00 och 16.00). Men allt som står i Fass kring Concerta verkar vara riktat till barn och det känns som att dem behöver ta upp att det nu är mycket vanligt att vuxna med tex ADHD medicineras med Concerta.