Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1347 ggr
nilu
2011-06-30 15:05
0

Provat diet?

Hej.

Jag har länge misstänkt att jag har någon typ av Aspergers och ju äldre jag blir desto mer tänker jag bakåt och kommer ihåg tillfällen då jag betett mig "onormalt", men som för mig just då känts normalt.

Nu har jag sedan en tid läst lite omkring på nätet och och inser mer och mer att min misstanke skulle kunna stämma, men om jag vill dra igång någon utredning vet jag inte riktigt än. Däremot har jag läst på flera forum att olika dieter kan mildra symptomen, bla att utesluta gluten och/eller kasein.

Gluten är redan borttaget eftersom jag äter enl LCHF sedan 5-6 år, men man kanske ska titta ännu mer på innehållsförteckningarna, det kan ju gömma sig nån liten gluten nånstans.

Mjölk och mjölkprodukter är lite svårare, men om det skulle kunna hjälp så är jag mer än villig att göra ett försök.

Min fråga är förståss om någon av er har provat någon diet och hur det har gått. Alla tips är naturligtvis välkomna.

[Varulv]
2011-06-30 22:20
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tja, diet kan säkert vara bra för både den ena och den andre. Men "botar" Aspergers, det gör ingen diet, tyvärr.

Guld i mun

nilu
2011-07-01 11:52
0

Nej, jag vet att man inte botar med diet, men jag tycker det skrivs väldigt mycket på forumet om olika mediciner och dosering, fast man på andra ställen kan läsa om hur mycket bättre man har blivit med LCHF, gluten- och kaseinfri mat och andra dieter (fast då är det mest föräldrar som skriver om sina barn). Får reservera mig lite om att det inte skrivs om diet här, har nyss hittat denna sajt och har kanske inte letat tillräckligt.

Har som sagt ätit LCHF i flera år och märkt att jag har ett jämnare humör och är mer "pratbar" än när jag gör snedsteg med maten. Har tidigare trott att det beror på att jag då har ätit för mycket socker, kakor och sånt man "unnar sig", men nu misstänker jag att det kan likaväl bero på gluten- och/eller mjölkprodukter.

Skulle bara intressant om någon på forumet har liknande erfarenheter

Emaljoh4
2011-07-01 14:10
0

Jag vet tyvärr inte.

Mådde bättre psykiskt när jag åt nyttig mat, men jag skippade varken gluten eller liknande.

Så visst kan nyttig mat göra att man bättre, men det är ju rätt logiskt.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Zaphix
2011-07-01 14:28
0

Tyvärr är väl inte LCHF den ultimata dieten i ett längre perspektiv, så det är inget jag skulle prova.

Jag blir dock piggare och mår bättre om jag äter varierad mat, alltså får i mig de vitaminer och mineraler jag behöver. Det tror jag fler skulle må bra av, det är lätt att man missar endel om man inte har det i tanken.

Och blir man piggare så kan man antagligen lättare hänga med i socials situationer, även om inte man slipper allt vad AS heter.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

nilu
2011-07-01 14:51
0

Jag hävdar tvärtemot att LCHF är den ultimata dieten ur ett längre perspektiv. Det är ingenting jag tänker prova, jag har ätit så i drygt 5 år och mår alldeles utmärkt, kroppsligt sett.

Men det här skulle inte handla om LCHF-kostens, eller annan diets, vara eller inte vara, nyttigt eller inte nyttigt (för där är det väl ingen som är överens idag) utan jag är helt enkelt intresserad om någon har provat att t ex ta bort gluten och/eller kasein och märkt någon skillnad hur man mår/funkar i vardagen.

[Varulv]
2011-07-01 21:49
0

Ja, min sambo upptäckte att hon var laktos- (och i viss mån gluten-)intolerant, och började tillämpa sådan diet. Och visst upplevde hon sig friskare!