Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 5915 ggr
Pilon
1

Lata aspergermänniskor

Man kan inte säga att alla Aspergers är värsta ordningsgalningar och man kan inte heller säga att alla Aspergers är lata. Man kan ju vara både och också!

Vissa borstar inte tänderna regelbundet. Andra duschar inte regelbundet. Andra har jätteordning på hygienen men jättestökigt hemma, och tvärt om.

Min fråga är, hur är ni? Hur har ni det hemma? är det ordning o reda? eller är det stökigt? Hur är det med den personliga hyienen?

och varför är det som det är, varesig om det är till det positiva eller det negativa.

Själv har jag en ork som kommer och gå. En period städar jag minst en gång i veckan o dammsuger en gång i veckan i en hel månad för att sen tappa orken och låta allt ligga i 2 veckor och kanske bara ta i tu med städningen. Nu har jag löst diskproblemet med o ha köpt en finfin diskmaskin.

Den personliga hygienen håller jag i regelbundet tack vare en djupt inprintad rutin, tack kära mamma för det :-)

Men dethär med hushållssysslor kan vara ett riktigt elände alltså.
Ibland kommer dendär lusten plötsligt på besök och jag sätter igång och städar och plockar undan och gör riktigt fint och dammsuger. och efter dammsugningen lagom till innan jag ska ta fram moppen så rinner orken ur en igen.. rätt eländigt. Det har gått o ibland försöka pucha igenom ändå, men det funkar inte alltid :-)

MoaL
0

Jag har inga som helst problem med den personliga hygienen - tvärtom får jag nästan panik om jag inte får duscha när jag kliver upp. Däremot ser det oftast rent ut sagt för djä*ligt ut här hemma. :P Det är sällan jag får "städryck" som jag kallar det, och när jag får det är det oftast vid fem-sex på morgonen, innan jag ska gå och lägga mig - och precis som du beskriver rinner oftast orken ur mig när man har hunnit en sisådär halvvägs. ^^ Det händer också ofta att när jag ska plocka undan någon av mina miljoner böcker och papper så börjar jag läsa papperen/böckerna och helt tappar all städlust. O.o

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Tassy]
0

Så länge mina rutiner inte rubbas så flyter allting på finfint. Men annars så tappar jag mig fort och börjar slarva, vilket resulterar i antingen katastrof eller OCD. Oftast en kombo av båda.

[Varulv]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har en naturlig fallenhet för god personlig hygien - gillar helt enkelt inte att känna mig ofräsch - inte för andras skull utan för min egen. Jag vill ha en ren hud och rena kläder för att trivas med mig själv. Fast hemmapaltorna kan jag förstås gå omkring i rättså länge… (men inte underkläder mer än en högst två dagar!).

Tycker annars bäst om gamla slitna kläder (fast rena!) - avskyr nya kläder, men vänjer mig så småningom tills jag börjar gilla dem med.

Tack vare att jag lever i en familj, tvingas vi till en prydlig ordning i hemmet, men fick jag leva som jag ville, skulle jag inte alls bry mig om hur jag hade det hemma - ju stökigare, desto bättre skulle jag trivas! (förutsatt att det var jag själv som oordnade, förstås…).

Så det där med städning, sortering och heminredning, det är för min del helt och hållet krav som kommer utifrån på olika sätt. Bäst beskriver man min natur som "bohemisk", tror jag.

Fast jag har i och för sig inte något emot att leva under ordnade välorganiserade förhållanden. Det är en annan sida av mig, och när den får vara aktiv, kan jag känna mig ganska väl till mods, likaledes.

[Tassy]
0

#3 "Tycker annars bäst om gamla slitna kläder (fast rena!) - avskyr nya kläder"

Precis! Nya kläder är "skarpa" och skaver nåt så hiskeligt! Obestämd

Pilon
0

Detta är mycket intressant =)

[Varulv]
0

#4 Visst är det så, Tassy! Också materialet i kläderna har stor betydelse. Bäst gillar jag kläder av linne; sämst av polyester. Fast det handlar inte enbart om naturmaterial kontra icke-naturmaterial: ull kan - närmast kroppen - stickas och klia nåt förskräckligt!

CelsiusT
0

Jag har svårt att hålla ordning och jag har svårt att skapa ordning ur oreda. Jag har därremot väldigt systematiskt hemma. I skafferiet så står allt på rader och man får inte komma och ändra - då mår jag jättedåligt, samma med hur porslinet står i skåpet. Kan ju berätta att häromdagen så hade jag använt alla tallrikar av alla sorter så det var tomt i skåpet, diskmaskinen skulle tömmas men så kunde jag inte för mitt liv komma på vilket som brukar stå var - det slutade i ångest och gråt. Några timmar senare så tog jag ett djupt andetag och bestämde mig för att strunta i hur det stog förr och göra om det från början (fruktansvärt!!!). Nu irriterar jag mig på det varje gång jag ska ta en tallrik.

Min hygien går på rutin, jag har rutiner som behöver följas men jag har blivit bättre på att rätta in mig efter om jag är bortrest eller om jag inte jobbar samma dagar som jag brukar osv.

Jag är lat och har oreda, men på ett väldigt systematiskt och ordnat sätt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Pilon
0

#7 wow, vad jobbigt det måste vara..

Jag kan känna igen mig i vissa saker som alla ni skriver.
Jag kan inte ha någon som hjälper mig o städa hela huset även om det hade vart fruktansvärt skönt. Jag kan ha någon som plockar ur diskmaskinen, för all disk står sådär så andra också kan se hur dom ska ligga och jag brukar säga att "säg alltid till om du inte vet!" och jag poängterar alltid att det är viktigt för mig att saker står där jag vill ha dom. :-) Men resten av hemmet har inte så pfta en logiskt ordning och om någon skulle börja plocka bland mina saker skulle jag bli galen :-)

[Narcissa]
0

Ordning existerar nästan inte i min värld. Jag har mer än hälften av alla mina kläder på golvet och när jag har tvättat så lägger jag kläderna först på sängen och sen när jag ska sova så lägger jag dem på golvet :) Om jag t.ex tappar något på golvet så tänker jag bara: "oj jag tappade den", och sen tänker jag inte mer på det. Jag har inga problem med att andra städar åt mig sålänge jag inte får veta innan att de ska göra det. Enda undantaget är väl mina råttors och min gerbils bur, där håller jag alltid rent och INGEN annan än jag får städa burarna!

Jag sköter min hygien rätt bra, men jag hatar verkligen att duscha, får tvinga mig själv att göra det, men det blir inte varje dag precis.

Pilon
0

hehe :)

Viktigast att man själv trivs med hur man har det :)

CelsiusT
0

#9 Wow vad jag känner igen mig!! Vad bra skrivet, fick mig att tänka till lite - det är ju så det går till för att få den oreda jag har här hemma =S

Zolah
1

Jag får problem med städning om det passerar ' för stökigt ' så kan jag inte riktigt städa upp det ordentligt. Det är svårt att förklara, min nemesis är disken för om den ligger för länge kan jag inte ta i den ._.

det är tur att jag har en familj som kan hjälpa mig vid dessa tillfällen men jag önskar så att dom skulle slippa det då och då :c

[Narcissa]
0

#11 :)

Pilon
0

#12 bästa lösningen på disken - DISKMASKIN! Kan säga att det är den bästa hushållsmaskinen jag har köpt :-) Den funkar perfekt! lätt o ha, en väldigt rymlig bänkdiskmaskin! det blir liksom roligare och man behöver inte bekymra sig om disken när man lagar mat heller :-) bara o slänga in allt där i sen, kastuller och vispar o slev o tallrikar o glas, bestick och allt vad det kan vara, min och hundens tandborsten åker den med där i ibland :-) och den har flera program att välja på, en sån diskar snabbt, på 20 min och en annan på 40 en annan på 1½timme, osv :) Vilken man väljer beror på hur pass smutsig disken är eller hur skör disk man har i maskinen! Väldigt praktiskt för den late! kan starkt rekomendera, och bänkdiskmaskin behöver man inte ens installera på något märkvärdigt sätt. Köpte min på Elgiganten och dom körde hem den till mig till och med, helt gratis :-) det kunde inte bli bättre! hehe

CelsiusT
0

#14 Håller med! Detta var första vintern för min del med diskmaskin och detta var även första vintern för min del som jag klarat mig själv utan hjälp med städning. Tidigare år så har jag alltid behövt boendestd under vintern för annars har jag ingenstans att sova, inga kläder att ta på mig och ingenting att äta på =P Men denna vintern har det gått bra - känns otroligt skönt att lyckas på egen hand!

Zolah
0
CelsiusT
0

#16 1000:- kostade min begangnad. Sparade några månader =P

Zolah
0

17: jag måste först spara för att ta hand om kisse ( hormon stinn kattdam ) - Men kan kolla sen om det blir bättre, plus att snart så börjar jag skolan igen så då borde jag få spara saker utan att gömma den i en kakburk hemma :P

Pilon
0

Man kan önska sig en diskmaskin i julklapp(födelsedagspresent :-)

Eller åtminstone hälften av pengarna :-)

Zolah
0

#19 problemet är att jag får så mycket av mina föräldrar så jag vågar inte be dom om sådana saker. Dom ger mig mat osv, skäms rätt mycket över det. Längtar till antingen skola, jobb eller tills dom tycker att jag kan få min handikapps penning igen :c

Pilon
0

hahahaha ! dagens i-landsproblem :-)

Zolah
0
Ove-D
0

Jag vill ha relativt rena GOLV. Jag dammsuger knappt en gång i veckan. Torka golvet är bara i köket jag gör någon gång i månaden. Resten av lägenheten torkar jag väl golvet några gånger om året. Dammtorkar jag jag så gott som ALDRIG. Diskar gör jag INTE dagligen (har inte diskmaskin). Annars är hushållet stökigt… det ligger framme saker överallt på bänkar och bord. Soffor vill jag ha "rena" för där sitter man precis som att man går på golvet…

Jag byter gardiner två gånger om året (och tvättar dem då). Tvätta sängkläder anser jag att jag gör för sällan. Det är mindre än en gång i månaden. Känner inte mig motiverad till att göra det oftare.

Jag styrs av motivation. När min minsta son var liten så dammsög jag varannan dag eftersom han kröp runt på golvet. Det samlades dammråttor efter bara ett dygn!!!!

När det gäller min personlig hygien så tvättar jag håret 2-4 gånger i veckan. Inte oftare än varannan dag. Dusha kan jag föra varje eller varannan dag, iaf om jag ska iväg. Om jag bara ska vara hemma kan jag låta det gå tre dagar.

Jag kan gå med skitna kläder men underkläderna (trosor, strumpor och T-shirt) vill jag byta varje dag, annars känner jag mig ofräsch. Borsta tänderna vill jag göra efter frukost och innan jag går och lägger mig för annars känenr jag mig äcklig. Tänderna är viktiga för mig och något som jag också "atttraheras" av hos andra personer, eller kanske tvärt om, äcklas av om de har bruna och trasiga tänder…

[aspie]
0

#23 Otroligt vad bra du skriver (beskriver)

Pilon
0

Du skulle kanske spy om du såg hur en av mina vänners framtänder ser ut :D Jag tittar bort varje gång han ler :-D

Ove-D
0

#23 TACK! Jag har gått en utbildning där vi lärt oss att beskriva/skriva konkret…

kalindas
1

Har flera av problemen ni skriver om ovan. Dock är jag noga med att hålla mej hel och ren. Vill inte på några villkor lukta svett.

Men får jag inte hjälp med att komma igång med städningen, så rasar allt omkring mej. 
Jag kan sköta städning, diskning osv., i flera veckor. Sen kommer en kompis på besök, vi fikar och ställer muggarna på diskbänken. Efter det rasar allt! Istället för att ta tag i de två muggarna direkt, så står de kvar och jag diskar inte sakerna runt omking.

Jag ser att det är stökigt, men tar inte tag i det.

Hade en diskussion med en kompis för många år sedan om detta. Det var innan jag fick en diagnos. Hon förstod inte varför jag inte bara gick och plockade bort saker, som hon gjorde av automatik.
Jag förklarade för henne att det hade krävt att jag hela dagen fick gå och tänka på detta.

T.ex.: "Nu har jag läst en tidning. Nu måste jag lägga tidningen på rätt plats, annars ligger den kvar och de blir stökigt"

Jag kan inte av automatik, bara ta tidningen och lägga den på rätt plats. Istället ligger den kvar sär jag använde den…

Kan städa, men behöver en knuff.

Såg att många ovan hade samma problem och ingen hjälp. Det finns hjälp att få för alla med AS och jag har fått den.

Via LSS kan man få boendestöd.

Jag har en person som kommer en ggr i veckan och hjälper mej att städa. Det är jättebra! För när hon kommer, så tar jag tag i städningen, plus får hjälp med dammsugning som jag hatar.

Så ni som har liknade problem med detta, ta kontakt med LSS. Boendestöd är gratis!

/Elisa

CelsiusT
0

#27 Tror det är olika om det är gratis eller inte. Det var gratis för mig i förra kommunen jag bodde, men här ska dom ha betalt, trots att jag nu har diagnos - där jag bodde innan var jag bara under utredning.

Cochon
0

Min personliga hygien är det inget fel på enligt mig, men ja, enligt vissa andra är den väll lite slapp kanske. xP Jag hatar att duscha och allt sånt känns bara totalt onödigt och byta kläder det är också onödigt (dock så lyckas jag byta underkläder varannan dag *stolt* xD) men nu på sommarlovet så går jag i samma kläder hur länge som helst. Om inte mor hade tagit och slängt in mina kläder i tvätt maskinen så hade jag väll aldrig bytt. (A) Duschandet lyckas jag sköta då jag går på fotboll, duschar alltid efter att jag har spelat fotboll, annars hade den punkten nog inte heller skötts så bra. xP

Ordning och reda vet jag inte riktigt, mor har liksom koll på allt sånt, men om jag hade fått lov att sköta det på det vilkoret att det vara bara jag som skulle ställa i ordning och sånt så hade jag nog klarat det ganska bra tror jag. På mitt rum ser det helt okej ut, dock så har jag ett bord som kan se himla stökigt ut vid första anblicken, men jag hittar det jag vill hitta på bordet, då jag alltid lägger tillbaka saker som jag tar på deras plats.
Om man sedan ska komma in på hur mina små gnagare har det, så är det bara jag som får fiffla där, allt som någon annan gör där blir bara fel. xP

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

kalindas
0

Måste säga att det känns lite som en lyx att få städhjälp gratis. Har ju inga direkt andra problem och ibland känns det som att jag är för "frisk" för att få hjälpen. Samtidigt vet jag hur fort det gror igen om jag inte får hjälp.
Fick min diagnos för ca 1år sedan vid 37års ålder.

Tråkigt att inte alla kommunen har detta gratis. Det är ett bra stöd och hjälp.

/Elisa

CelsiusT
0

#30 Ja håller med. Kände likadant att jag är för frisk, men jag vet ju hur det ser ut när jag inte har hjälpen =S Så det är verkligen trits att man inte kan få hjälp gratis här =(

gulzebra
0

Jag har problem med både städning och hygien… Inte för att jag är lat (eller ja, jag ÄR lat, men…) utan jag får inte tummen ur, vet inte var jag ska börja, vet inte var jag ska fortsätta när det jag börjat med är klart och blir det väldigt stökigt blir det bara ännu svårare att komma igång.

Har hjälp av boendestöd med städningen nu och det underlättar väldigt mycket, så numera städar jag 2 ggr/vecka. Bara närvaron får igång mig och jag har börjat på samma ställe varje gång så jag har fått lite rutin på det, så det går mycket lättare nu än förr, och iom att det inte hinner bli så stökigt mellan gångerna så hindrar inte det heller. Får däremellan smärre ryck och plockar undan även utan boendestöd, mycket för att det inte bli så mycket. Men det händer ofta att när jag exempelvis är klar med soffhörnan så vet jag inte alls var jag ska gå vidare nånstans och då faller allting platt. Samtidigt ser jag inte allt heller. Dammar gör jag tex aldrig, jag ser inte dammet förrän jag faktiskt tittar efter det.
Dammsuger gör jag aldrig, det gör boendestödet så går jag efter med skurmoppen. Jag kan inte med dammsugare riktigt, har aldrig kunnat. Lyckas bara missa en massa skit och går och irriterar mig på att jag inte får upp allt. Har alltid föredragit att sopa istället.

Vill gärna ha någorlunda ordning men det gäller till större delen vissa områden - andra är rätt oviktiga. Tittar man tex in i garderoben med kläder så ligger allt i en enda röra, vika kläder kan fetglömmas direkt, men jag har iaf en hylla för tröjor, en för byxor, en för underkläder osv… Köksskåpen däremot, där vill jag ha det prydligt uppställt. Nu hålls inte det iom att boendestödet ställer dit grejer annorlunda mot hur jag gör vilket stör ögat lite, men det är inte värre än att jag kan leva med det så jag har inte sagt något om det.

Hygien funkar rätt okej, jag är inte helt nöjd men det går. Duschar om jag ska iväg nånstans, däremellan duschar jag när jag känner för det. Vet inte varför men det är nånting som tar emot, men numera blir det iaf några ggr/vecka så jag får väl vara nöjd med det. Är ren för det mesta och är jag skitig ska jag ingenstans ändå! :P Än sålänge iaf, märker att jag blir bättre även ensam numera. Jag gillar att vara ren helt enkelt.
Tandborstning är det värre med, jag har inte fått in några rutiner utan tar det när jag kommer ihåg… Vilket brukar bli när jag ska träffa folk. Jobbar på att få in det som rutin i samband med dusch men jag är asseg på att bygga upp nya rutiner så det lär ta ett tag. Men huvudsaken gaddarna håller, än har jag aldrig haft några hål! :P
Klädbyten är det också värre med, men det är mest för att jag inte har så mycket kläder. Nu är jag äntligen skuldfri så nu håller jag på bygga upp garderoben lite :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

kalindas
0

Känner igen mej i nästan allt du skriver!

/Elisa

[Sandi92]
0

Duschar gör jag varje dag oftast, annars blir mitt hår och min hy fet och oljig. Svettas dessutom väldigt lätt.

Borsta tänderna är jag inte så noga med dock. Tycker det är jobbigt och kräver väldigt mycket koncetration. Har blivit lite bättre på det nu. Måste, för nästa gång kommer jag inte ha gratis tandvård längre och då kommer jag ej ha råd att gå till tandläkaren.

Mitt rum är hyfsat i ordning. Har inga saker på golvet och knappt inget på skrivbordet. Behöver påminnas om att dammsuga och damma och sånt. Brukar hinna bli riktigt stora dammråttor innan jag tar tag i det ibland.

gulzebra
0

#34: Fast tandvårdskort lär du väl ha rätt till? Sånbt har man väl rätt till ganska automatiskt om man ingår i LSS har jag för mig :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Sandi92]
0

#35 Det är många som inte får. Vissa kommuner har ändrat på lagen och säger att man redan måste ha en insats i LSS, som tex kontaktperson eller något för att få tandvårdskort. (vilket jag inte har) Ju mindre och snålare kommun man bor i desto svårare är det att få. Bor i en väldigt dålig kommun, så chansen att jag ska få ett är nog rätt liten tyvärr. :(

gulzebra
0

Ajfan… Vad synd! Sjukt att det kan vara så jäkla olika. Fast ännu sjukare att tandvård inte ses som vanlig vård för alla :/

kalindas
0

Kan man få tandvårdskort om man går via LSS? Gäller det även oss som jobbar och inte går via försäkringskassan och får sjukbidrag?

/Elisa

lilli-l
0

Ah, vad jag känner igen mig i alla inlägg!!

Jag fyller 50 år nu i sommar och det är när min mor kommer och ser hur det ser ut, rörigt värre hemma, och säger att hon kan komma och hjälpa mig med städningen, ja då blir det gjort!

Samtidigt, när hon kommer, blir jag alldeles stressad, för då går det i 170 km/h och jag blir alldeles yr i huvudet, snurrig, av alla frågor om vart alla saker ska stå m.m.

Jag är tacksam för hjälpen, men orkar inte riktigt med. Tänker att det är bättre att jag tar det själv i min egen takt, men då blir ju knappast något gjortFlört

Känner igen mig i att lägga rena tvätten på sängen, för att "sen" plocka in det i skåpen, men oftast händer det att den blir flyttad och liggandes på en stol eller liknande, till jag till slut plockar in den i skåpen.

Min dotter, 15 år, har ju add/autism och gubben är jag helt hundra på att han säkert har någon diagnos, och jag under utredning för troligtvis ADHD..Och det värsta är ju att vi alla är likadana, hela familjen och allt blir liggandes på mig, att ordnas..

Med tvätt, städ, räkningar m.m och då, liksom andra här, då drar det iväg och går förbi "för stökigt" och det blir för jobbigt att ta tag i det!

Och då orkar jag inte och det är ju lätt att känna sig lat, men jag tror att det blir för rörigt, det går inte att ta tag i det.

För ute i stallet och skötsel av djuren, den sköts ju till punkt och pricka. Och när man väl sätter igång något projekt, som impulsen styrt en till, då ligger man ju i som en tok, till det faller, innan man blir färdig..hehehe!

Blir galen på alla dessa saker som jag har igång och aldrig blir slutförda! Suck!

Carpe Diem….Fånga dagen

gulzebra
0

#38: Yes, det är via LSS :)

Sandi92, jag trillade just över http://www.aspergare.org/artikel4.html och enligt det ska du ha rätt till tandvårdskort, och det går tydligen att söka från landstinget istället. Väl värt ett försök! :)