Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 12806 ggr
[WX5]
0

Adhd-medicin och aptitlöshet

Har sedan jag började med Medikinet tappat matlusten och har haft ett litet illamående lite nu och då. Jag äter mindre än barnen. Kan nog säga att det blir under 1000 kcal per dag. Har inte räknat exakt. Dessvärre tappar jag inte i vikt vilket jag hade hoppats på men det får jag väl ta(?). Om det mot förmodan blir något gott en dag så kan jag nog komma över 1000-strecket för en chokladbit innehåller ju ändå ganska mycket kalorier.

Någon mer som tappat aptiten av sin adhd-medicin?

Emelie-E
1

Jag äter Concerta för ADD och jag har tappat både aptit och hungerkänslor. Under dessa få veckor jag har ätit medicinen har jag nog gått ner i vikt. Vilket egentligen inte är bra då jag redan väger rätt lite.

Jag försöker äta ändå men det går inte alltid så bra. Men ett mål om dagen blir det iaf. Sen försöker jag ta lite smått emellan..

Skulle vart till en sjuksköterska nu på onsdag för att kolla vikt och blodtryck. Men jag kan inte gå på den tiden så jag får vänta ca en månad på en ny tid.. Semestertider nu :/
Men jag hoppas att jag inte tappar så mycket i vikt att jag blir underviktig. Jag ligger inte långt ifrån gränsen..

[WX5]
0

Underviktig låter ju inte bra det heller. Hoppas du får i ordning på din medicin. Än så länge har jag inte fått det med min.

HannaM
0

Att förlora aptiten är en väldigt vanlig biverkning på mediciner mot ADHD.

[WX5]
0

Jo jag har förstått. Synd bara att det finns såna fast det är väl bra för oss som är överviktiga?

[Joje80]
0

Hej. jag har tappat hungern och suget på sött och cola. Dock äter jag alla måltider då Äta bör man annars dör man..Men blir mätt riktigt fort. Äter 20mgx2 Ritalin..För att missbrukat coca cola till att inte vilja ha nån..4l innan om dagen nu dricker jag lite saft i stället om jag e törstig. Åt 2 godisar men det va inte gott. Gjorde morotstavar och dipp och åt lite såna istället. Vill inte ha sött om det inte e en kall glass i värmen..

Vet ej om jag har gått ner nåt. Min man säger att det ser ut som det men ska väga mig i morgon eller på torsdag hemma. Försöker att inte väga mig hela tiden..Utan koncentrera mig på att få i mig näring. Om jag känner mig illamående tar jag en proteindrink som innehåller det kroppen behöver. Äter vitaminer och sånt..Fet fisk äter jag oxå..

Om man bara kan äta lite gäller det att det e näring i det oxå

[WX5]
0

Det försöker jag med iaf lite men allra helst skulle jag vilja hoppa över måltider för att kunna äta senare när jag faktiskt är hungrig och inte bli illamående så får jag skall äta.

HannaM
0

Jag vet att en del som har problem med illamående äter medicinen efter frukost så den åtminstone går att få ner. Sen är det väl att försöka äta rejält då kanske?

Nu har jag inte ätit den här typen av mediciner så jag vet inte vad som kan hjälpa men det finns ju lite olika huskurer mot illamående som tex ingefära. Du har ju barn kanske hade du något bra trix mot graviditetsillamående som kan komma till pass nu?

Annars får du fundera lite över vad som är lättare att äta. Frukt, fil eller liknande, varm mat eller kall mat..

Om det fortsätter vara så att du inte klarar att äta tillräckligt bör du ju ta upp det med dina läkare, antingen om du kan byta medicin. Vet inte om medikinet är motsvarande Ritalin eller Concerta men om den ena inte fungerar är det ju iaf värt att testa den andra. Om det inte går at få det bättre och du ändå vill fortsätta med medicinen skulle du ju kunna se om din läkare kan skriva ut näringsdrycker så du får i dig något. Dom är dock.. ehm.. inte så våldsamt goda direkt men det är iaf energi och näring och inte så mycket man måste häva i sig.

[WX5]
0

Tyvärr inga graviditetsillamående här inte på alla mina fyra graviditeter så jag har inga tips att ta fram. Flört

Bytte från Concerta till Medikinet pga priset. Medikinet är nästan hälften billigare än Concerta. Får ingen rabatt på nån av adhd-medicinen då jag är över 30 år. (Speciella regler i Finland/Åland).

Yoghurt och fil går bra för dom lägger sig inte som en stor klump i magen direkt. Te går bra med och tydligen blir jag mätt på den koppen med ca 1 dl mjölk i.

[Joje80]
0

Här får du lite tips angående grav illamående haha. Tugga tuggummi eller knapra på kex..Hjälpte mig under de jobbiga månaderna

[WX5]
0

Tackar.

vuxenadhdbipo
0

Kan vara så att kroppen ställt sig i svältläge, försök få i dig minst 1200 kcal iaf, ibland vill kroppen ha ändå mer för att inte hamna i svält och minska förbränningen

[WX5]
1

HUr gör man när man blir så där proppmätt och upp över hals full efter en liten måltid? Sen är jag mätt länge efter måltiderna.

vuxenadhdbipo
0

Finns nog inget annat sätt än att tvinga sig, eller kanske lägga till näringsdrycker. Jag hoppas själv på viktminskning då Concerta sätts in, har haft långt uppehåll för förra gången var uppföljning och stöd obefintligt (blev ett monster då effekten gick ur och fick absolut noll hjälp med upptrappning/isättandet (har bytt kommun och psyk sedan dess).

Kanske LCHF/ATKINS/GI-rivstart kan vara något för dig, lite lättare få i kalorier om man adderar mkt fett. Dock är ju fett ganska svårt äta utan aptit… :/

Proteindrink mixad med banan, fet mjölk kanske vore nått jag använder mig av Body Science Diet fuel som är väldigt hög kvalité och bra, proteiner skyddar musklerna ganska mkt vid viktminskning.

Har tidigare tappat över 50 kg som jag gick upp under min graviditet, men nu ligger jag +8 kg, troligtvis pga mina bipolära mediciner och perioden jag åt lyrica (min läkare skyller iaf på den).

[WX5]
0

Kul det där. Jag skyllde på mina mediciner med men inte min psykiatriker. Visst jag hjälpte iinte till men vikten ökade snabbare än om jag varit utan men utan tvekan att jag ändå skulle ha gått upp.

Hoppas själv på viktminskning men det står och stampar lite på samma ställe. Så därför känns det som om jag inte vill öka matintaget heller men kanske måste för att gå ner i vikt.

vuxenadhdbipo
0

Försök använda mer motion och mer mat, kan hända att din förbränning redan ligger lågt. Vilken bipo-med äter du? (senil, har säkert redan läst)… tex litium har ju förmåga ge stor viktuppgång hos vissa (oftast samla vätska)…

[WX5]
0

Jag äter Abilify 15 mg som ger/gav mig magproblem och aptitlöshet.

vuxenadhdbipo
0

Ahhh, men du magproblem kan ju innebära att kroppen sänker ämnesomsättningen, hinner du ta upp näring. Jag har ju själv IBS som jävlas och mina värden kan åka up och ner som f-n.

sköldskörteln antar jag dom kollar med jämna mellanrum på dig?

[WX5]
0

Nä jag får nog inte behålla så mycket för jag är på toan och skiter ca 5 gånger om dagen.

Dom kollade för ett tag sedan men inget regelbundet.

vuxenadhdbipo
0

Jag går upp när jag har diarré (går 3-20 ggr om dagen, växlar mellan trög och lös) vilket borde vara tvärt om, kanske nått liknande för dig. Kroppen är knäpp och tvärtom det "ska" va…. :P ?

vuxenadhdbipo
0

PS. är du laktosintollerant? Är laktos i de flesta pillrena och kan ju orsaka magproblem pga det….

[WX5]
0

Jag skiftar mellan hård och lös (inte diarré) mage och däremellan blir det något lösare än normalt. Det kommer akut nästan direkt efter intag av mat eller att jag sovit en stund eller för natten.

Laktos har jag testat 3 gånger utan att det visar något. Har haft problem med magen sedan tonåren så jag är van.

vuxenadhdbipo
0

Kan vara IBS?

Finns mkt hjälp att få för magen, testat VC och vettig läkare?
Jag ska själv testa utesluta laktos totalt nu men jag reagerar på mkt annars också, har du även kollat gluten?

[WX5]
0

Nä gluten är inte kollat (tror jag)

vuxenadhdbipo
0

Gluten kollade dom med blodprov på mig, så det borde vara ganska snabbt undersökt =)