Psykiatrisk störning?
I dagens lokaltidning här i Söderhamn finns en artikel om att den neuropsykiatriska utredningsenheten i Gävle ska läggas ner, och att utredningarna i framtiden ska utföras av de öppenpsykiatriska mottagningar runtom i länet. En man som diagnostiserats med ADHD i vuxen ålder uttrycker oro inför att kvaliteten på utredningarna kommer att försämras, eftersom inte samma kompetens som tidigare finns att tillgå.
Länets medicinskt ansvarige för vuxenpsykiatrin, en läkare vid namn Mats Porath, kommenterar det hela med att specialkompetens inte ska behövas. Denna typ av utredningar ska "varje kvalificerad psykiatriker och psykolog klara av", enligt honom. Han fortsätter med att meddela att han helst vill få bort begreppet neuropsykiatriska utredningar. Och sen kommer det: "Vi borde säga att vi utreder psykiatriska störningar, dit hör de här, och ha en enda kö, inte bestämma i förväg om det handlar om ADHD eller något annat. Sedan skulle vi prioritera de som har störst behov av en utrednng." (Min kursivering.)
För sex år sedan bad jag för första gången om att få en utredning med frågeställningen Aspergers syndrom. Jag kom till stadens öppenpsykiatriska mottagning, fick en enkät i min hand, fyllde i den, medan jag reflekterade över att det var konstiga frågor som inte hade mycket med AS att göra, men lämnade in den utan att ifrågasätta. Jag litade på psykologens kompetens. Dennes utlåtande och bedömning var att jag inte uppvisade något annorlunda mer än möjligen en antisocial tendens. Och med detta lät jag mig nöja.
Det var först flera år senare det gick upp för mig att han inte visste vad han gjorde. Han hade låtit mig fylla i en enkät siom syftade till att diagnostisera personlighetsstörning!!! Och det har jag ingen, vad jag vet i alla fall, och inte enligt den enkäten heller.
Nu uttalar alltså chefen för länets psykiatri att vilken psykolog som helst ska kunna ställa diagnos avseende neuropsykiatriska funktionshinder. Jag har utifrån min erfarenhet ingen tilltro alls till den inställningen. Dessutom visar läkaren prov på en fullständigt oacceptabel okunnighet när han hävdar att NPF hör till "psykiatriska störningar."
I maj i år fick jag äntligen min remiss till utredning, som jag trodde till utredningsenheten. Nu, i och med beslutet om nedläggning av denna, visar det sig att jag ska till samma ställe som förra gången. Visserligen till en annan psykolog, men ändå. Som tur är har jag denna gång betydligt mer gedigen kunskap själv, jag är påläst och målmedveten, och jag hoppas att det räcker ända fram.
Bara lite rubbat om det skulle visa sig att jag är den som innehar högst kompetens inom området NPF, eller hur? ;-)
Fair Winds and Following Seas!
usha! Jag besparar mig många ord nu, men det är samma ställe som jag jävlats med i något år nu, urk! Är så glad att det blev flytt för min del. Jag blev arg så jag kokade när jag läste tidningen.
Men detta är ju för bedrövligt! Det räcker ju med att läsa för att fatta att rätt kompetens saknas. Kan du inte be om att få bli utredd i annan kommun?
#0 Latmasken är en mycket besvärlig parasit och det är nästan omöjligt att utrota den.

#3 Räknar med möjlgheten ;)
#4 Så sant!
#5 Ja, du borde väl veta. Trots att du inte försökt.
oj, här osar det troll…

Troll i bakhåll, kanske? LOL

Vill bara meddela, i rättvisans namn, att min utredning förlöpte hur väl som helst. De personer jag mötte var kunniga och inkännande. Min diagnos blev Asperger/ADHD, precis som jag själv kommit fram till. Nu väntar jag på kallelse inställning av medicin (Ritalin), som jag ska få utvärdera.
Jag har erfarenhet från TVÅ utredningar (ADHD) första på neuropsyk hos psykolog som just jobbar med NPF. Andra hos "vanlig" som dock jobbar på en enhet med de som är npf+psykiskt sjuka.
Tycker båda varit kunniga och bra dock drog nr två BORT min ADHD. Vilket jag fick ifrågasätta mkt. Min psykiatriker gav mig dock tillbaka den.
Så ja, det kan vara lite konstigt och olika. För mig handlade det DOCK om intervjuverna kring min barndom, vilket de som intervjuvades inte direkt sa mina brister som barn. Vilket jag fått veta är skam och skuldkänslor från deras sida.
Jag hoppas du får proffessionellt bemötande och jag ber om ursäkt för jag klarade bara läsa bitvis av inlägget (helt uppvarvad och okoncentrerad :-/)

@vuxenadhdbipo: Onödigt krångligt för din del, låter det som. Hoppas att slutresultatet blir/blev bra.
Om du läser mitt inlägg precis ovanför ditt, ser du hur det gick för mig