Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 17259 ggr
[Joje80]
0

Ni som äter Ritalin

Hej. Nyfiken på hur era dagar ser ut med doser och hur ofta??

Jag ska börja nu i en vecka( startade igår) med 20mg på morgonen och sen lägga till en 20mg till på em. Så ska jag ha tills jag träffar henne igen om 4v..Hon sa att en del kan behöva upp till 60mg om dagen.

Jag mår lite illa men det kan jag ta. Har ju varit gravid 3ggr med kräkningar och illamående 4mån i varje grav. Känner lite effekt men inte mycket. Blir lite lugnare i mitt beteende och i hjärnan dock väldigt lite men det e ju oxå bara startdosen. Inga andra biverknigar än så länge. Slängde bipacksedeln så jag inte letar och blir hyprokondriker på köpet. Dock sitter den lilla effekten jag får i bara 3tim..Hur länge brukar det verka??

Hoppas ni får en toppen dagSkrattande

Svea-
0

Halloj Joje80

för min del har det tagit lång tid att hitta fram till rätt dos av medz.och jag tror så här i efterhand att det ska ta en viss tid för man själv ska hinna "upptäcka" hur medzen funkar.det jobbiga är ju att det kan vara svårt att själv upptäcka att medzen funkar.dom man lever med är ofta dom som upptäcker först.

jag själv tar Ritalin på kvällen som en extra skjuts inför natten.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

[Joje80]
0

Tycker att det mesta inom detta med utredning och allt handlar väldigt mycket om väntan och tid..Tålamod e väl inte min starka sida. Tack för ditt svar

lilli-l
0

#2 Jag håller med dig om att det här med utredningar tar lång tidSkrikandes

Jag har varit under utredning nu i 1,5 år! Och jag blir galen. Jag är också en sån där, att tålamod inte är min starka sida.. Jag orkar inte vänta och ändå så drar allt ut på tiden!

Det är ju inte så att man suktar efter en diagnos, utan det är det att jag vill ha klarhet i "vad är det som felar"!

Jag fyller 50 år nu i sommar och har ätit , ja, gud vet, alla möjliga sorters mediciner..mesta dels antideppresivt och det blir aldrig bättre!

Nu när dottern fick sin diagnos, 15 år gammal, add/autism, då trilla poletten ner.

Eftersom jag satte mig in i allt med hennes diagnos, så kände jag igen mig otroligt, fast jag är ju som en virvelvind istället och hon är tillbakadragenFlört

Samtidigt så är min 22-åriga son också som en virvelvind och jag har ju förstått nu att han förmodligen har ADHD, han är inte utredd, men när jag ser tillbaka på hela hans uppväxt, så förstår jag.

Han är och har alltid varit den glada, positiva killen, så jag har tänkt att han har väl bara supermycket energi i kroppen, nu förstår jag ju bättre!

Ska till psykologen den 14 juli, och sen blir det väl ett sista läkarbesök och då ska väl utredningen vara klar.

Men detta väntande! Blir alldeles stressad inombordsRynkar på näsan

Carpe Diem….Fånga dagen

[Joje80]
0

Usch vad länge. Jag fick remissen skickad i mars till psyk,Utredningen började 7/5 och fick diagnosen 7/6..Så min gick jätte snabbt igentligen..Tycker ändå det e drygt men när man läser era berättelse ser jag hur lyckligt lottad jag e. Min sons utredning tog 7mån..Uppehåll under sommaren. jag slapp det då han som gjorde utredningen skulle på pappaledighet så han fick skynda sig. 3 träffar och lite tester och frågor sen va det klart..Fick den preliminära iagnosen 25/5..

tarotlasse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bi pack sedeln kan du finna på Fass.

Gå in på fass hem sida sök på den medicin du vill ha information om så får du upp alla information och brukar vara samma text som finns i bipacksedeln.

Lasse

[Joje80]
0

Jag har läst på Fass men det stämme rinte med verkligheten riktigt så jag bara undrade hur det såg ut allmånt. Vet dom som går på betydligt högre doser än det som står som högsta i Fass och där står inte riktigt hur ofta man tar det osv. Men tack ändå

tarotlasse
0

Men det hittar du inte i Bipacksedeln heller det är samma sak som i Fass.

Sedan kan ju läkaren ordinera en annan dos eller hur många ggr.

Efter som det är så individuellt kan ju inte detta stå i bipacksedeln utan står på ordinationen som apoteket klistrar på förpackningen.

Lasse

[Kaktuz]
0

Tycker du ska läsa dem vanliga biverkningarna, eller be någon annan göra det och hålla koll på dej. Det gjorde jag, så noterade omgivningen. Jag började på 20 mg, sen 20mg x 2, sen 30mg + 10mg (snabbverk), sen sista tiden 10 mg extra på eftermiddagen. Sen gick det inte mer. Fick sluta. Började med Medekinet, men det verkade inte lika mycket. Gav mest biverkningar. Nu stå jag stilla.

[Kaktuz]
0

Tycker du ska läsa dem vanliga biverkningarna, eller be någon annan göra det och hålla koll på dej. Det gjorde jag, så noterade omgivningen. Jag började på 20 mg, sen 20mg x 2, sen 30mg + 10mg (snabbverk), sen sista tiden 10 mg extra på eftermiddagen. Sen gick det inte mer. Fick sluta. Började med Medekinet, men det verkade inte lika mycket. Gav mest biverkningar. Nu stå jag stilla.

filantrop
0

Jag fick min diagnos ADHD för tre månader sen. 20mg Ritalin 3 gånger om dagen plus behovsmedicin 10mg. Det tog cirka två månader innan efekten blev fullständig och jag fick lugn.

[Joje80]
0

Hejsan. tack för era svar. Jag va mest nyfiken på hur andra doserade. Jag tar nu 20kg 2ggr om dagen men det räcker inte länge. Första går ut vid 12. Sen ska jag ta andra vid 15( 3 tim med ilska och illa mående) sen går det ut vid 18 igen…Men jag ska till läkaren om dryga 2v så vi ska justera det..Va bara nyfiken av mig.

Eftersom jag inte har så mycket biverkningae utan illamående och lite trötthet när de går ur kroppen e jag inte så orolig för att öka den senare..Mår ju dålugt när de gr ur inte när det e i omlopp om man säger så..

lilli-l
1

#11 20 kg! 2 ggr om dagen! Inte undra på att du mår illaFlört Tänk så det kan bli med stavfel!Skrattande

*kramar*

Carpe Diem….Fånga dagen

[Kaktuz]
0

Ät innan du tar. Drick mycket.

[Joje80]
0

#12 Haha. Aha det e därför jag mår illa Förvånad Egentligen e jag bra på att stava men det går så snabbt när man skriver och jag e sen på att läsa igenom grejer. Enda biverkningen jag hade hoppats på vad att gå ner sisådär 3kg men inte än..Ska väga mig ordentligt i morgon men än så länge handlar det om 4hg..Men kanske bra att man inte rasar i vikt

[mossquinnan]
0

Fick min diagnos för ca 2 år sedan..började äta Ritalin..i början va d ganska bra men sen då dosen skulle ökas vart det tvärstopp..är spänd i vanliga fall ..men nu vart detta mycket värre..nästan slutade andas.

Då tog jag en snabbverkande varje morgon på 10mg..då vart jag bättre.

Men efter ett tag kände jag ej igen mig själv..mitt spralliga och glada *jag* var som bortblåst:-(

Då slutade jag på egen hand och mådde mycket bättre.

Nu vet jag iaf vad som gör att vissa saker ej funkar..och skäms inte alls för att säga det till folk som *kanske* undrar varför jag e så stollig imellanåt.

jag är i alla fall mig själv..och d tänker jag fortsätta med *L*

Hoppas det kommer fungera bra för dig och alla andra åxå som börjar och även som äter medicin mot bokstavs *kaos*Glad

lilli-l
0

Vilken medicin är vanligast hos vuxna med ADHD?

Concerta säger dom ju att det är till barn, men ändå ville läkaren skriva ut det till mig.

Och är det stor skillnad mellan Concerta och Ritalin?

Vad är egentligen skillnaden mellan dom två?

Någon som är riktigt haj på detta?Glad

Carpe Diem….Fånga dagen

vuxenadhdbipo
0

Tror Concerta är vanligast bland vuxna också, det brukar ju vara det man testar först vad jag hört. Eftersom den sitter i ganska länge (upp till 12 h?).

Sen får man testa sig fram, har man tur så kanske det funkar på en gång. Ibland verkar det bli så man blandar de olika medicinerna, långtids med korttids.

Skillnaden mellan Ritalin och Concerta är jag inte så påläst på, annat än att frisättningen är olika men verkningsämnet (?) i båda är mentylfendiant (stavas det så?)…

lilli-l
0

Ok. Ska till Psykologen på onsdag (ÄNTLIGEN!) och får se då vad som blir sagt. Sen är väl sista steget..läkare..

Men, eftersom nu utredningen hållit på så förbenat länge, ja då tror man ju att det kommer att ta ett halvår till, innan jag får den sista tiden, läkaren!

Men jag kedjar fast mig på onsdag och säger att jag går ingenstans innan dom skriver ut Concerta eller Ritalin åt mig, för nu orkar jag inte längre.

Carpe Diem….Fånga dagen

vuxenadhdbipo
0

#18 innan medicin ska man göra blodprov osv också, kräv att få psykiatrikertid NU, vet själv hur det är att vänta vänta vänta… :/

tarotlasse
0

Skillnaden mellan Concerta o Ritalin är bara skalet  annars innehållet är exakt det samma. 

Ritalin har ett skal som gör att medicinen utsöndras under ca 4 timmar.

o Concertan har ett skal  som gör att att medicinen utsöndras under 12 timmar.

Så är det olika fabrikat men som sagt vad är det precis samma innehåll.

Gå in och läs på Fass där kan du läsa vad dom innehåller o hur dom fungerar och jämför du dom så är det exakt samma sak.

Fast olika styrkor och olika utsöndringstider.

Lasse

[Joje80]
0

Jag tog inga tester på min kropp innan jag fick recept. Nu vet jag att allt står rätt till då det inte va längesen jag va inlagd och gick igenom en massa prover..

Idag fick jag höra nåt kul. En arbetskamrat som jag inte hade träffat på ett tag pga hon har sem. Hon sa att det märktes att tabl hjälpte lite. Kroppsspråket och även mitt tal hade blivit lugnare och mer kontrollerat.. Alltid kul att höra. Jag känner själv att hjärnan har det lugnare men kryper fortfarande i kroppen och rastlös som fanken och behöver öka ett antal mg till för att hamna på medel nivå..Det allra bästa tycker jag e att jag har slutata äta godis,kakor och annat sött. Och jag har helt tappat sugen på Coca cola!!! Jag som drack 3-4liter om dagen innan. Nu har jag druckit 1/5l på en veckas tid. Inte sugen. Dricker hellre Fun light..Förvånad Snacka om att spara pengar. Maken blev chockad då han inte hittade nån läsk hemma. Frågade om jag hade glömt köpa..Men jag sa att jag inte behövde colan mer..Han köpte hem en godis påse till mig i lördags..Hmm åt 3 bitar sen ville jag inte ha mer. Va inte sugen helt enkelt. Jag äter mindre vid varje måltid men jag äter iallafall. Har inte rasat i vikt så det e ju skönt. Blir väl en del glass i sommar oxå. Jag blir mätt väldigt fort dock men det skadar ju knappast..

lilli-l
0

Lasse

Jag ska gå in på Fass och läsa om de två medicinerna.

Men jag kan inte då förstå dom som säger att Concerta inte hjälpte, så då fick dom Ritalin och det var bättreFörvånad

Joje80. Vad gött att du kunnat sluta med allt socker. Bara det gör ju att man mår bättreFlört eller hur?

Vi får väl se nu då, imorgon när jag ska till psykologen, vad som händer!

Carpe Diem….Fånga dagen

tarotlasse
0

Jo jag har också hört det och jag har hört dom som får biverkningar  av Concerta o inte av Ritalin och tvärtom.

Men beror säkert på vilka styrkor man tar av dom olika medicinerna.

Jag vet däremot att dom som får sömnsvårigheter som biverkning  av Concerta så brukar man ge Ritalin i stället eftersom den inte har lika lång verkan som Concerta.

En del tar en Concerta om dagen andra tar Ritalin 2 - 3 ggr om dagen.

Men bägge sorterna  består av Metylfenidat och bipacksedlarna med föreskrifter och biverkningar är det samma bara namnen som är utbytta och innehållet av höljet i tabletten och vilka socker arter som är tillsatta  annars är dom identiska.

Lasse