Stämma skola ?
Jag undrar hur jag ska gå till väga när det gäller att stämma min grundskola ? Jag har inte fått den hjälpen jag har behövt och det innebär att jag inte har grundskolebetyg. Något jag har fått betala högt för i dag psykiskt.Skolan har ignorerat mina problem samt familjens oro över min hälsa.
Jag har idag fått diagnosen ADHD vilket enligt läkarna har varit medfött , som skulle ha upptäckts i tidig ålder om bara skolan + läkare hade lyssnat på min familj och inte ignorerat oss.
Jag kämpar fortfarande för att få gymnasie samt grundskolebetyg. Därför skulle jag vilja stämma min skola så att detta inte drabbar fler än vad det redan gör.
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag också..
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Jag skulle ta mig en tankeställare här faktiskt. Det är ett himla stort arbete med att stämma någon. Vad får du av att du stämmer skolan? Bättre betyg? Eller är det pengar du vill ha för sveda och värk som det heter. Är det värt det så kan det vara värt att stämma skolan.
Tror hon mest ville göra det för att det inte skulle hända någon annan. Så jag uppfattade det
Okej…
Min skola bröt tex (skol?-)lagen i gymnasiet (orkar inte rabbla då blir jag arg igen ;) ) och det togs upp med alla möjliga instanser men det var helt jäva lönlöst. Tror inte du kan får ut något av civilrättsligt stämma dom, annat än blir jävligt mkt fattigare.
Du får göra som mig, ta CSN-lån :-/ och läsa upp på komvux eller liknande, allternativt tenta av osv…….
Det mest komiska i mitt fall är att flera i min klass var psykiskt sjuka men fick stöd och inga IG trots långvariga inläggningar på psyk tex. Jag som låg hemma och var djupt deprimerad fick inte någon hjälp öht. Inte ens det dom är skyldiga, betygssamtal osv.
Livet är bra orättvist ibland. Det är nog i flesta fall bättre att blicka framåt än bakåt. För mig tog det många år att sluta vara förbannad för att JUST JAG drabbades av alla jävla puckovuxna…. (haha nu ser du att jag blir irriterad hahahaha).
Kram och försök hitta lösning framåt istället för bakåt. Den energin är nog mer givande…
Okej måste ju nämna varför jag var som mest förbannad (kan inte hålla mig - rektorjäveln är ett asshoooole i mitt fall), jag fick SLUTBETYG med 7 IG när alla andra i "samma sits" fick samlat betygsdokument. Skillnaden kan vara "livsavgörande". Slutbetyg innebär att man måste läsa upp just de 7 ämnena (som inte fanns på komvux). Medans samlat dokument så finns inte de 7 IGna utan man kan läsa "vad som helst" och få upp betygen och behörigheten mkt enklare. Jag har snitt på 13.29 tror jag… då har jag läst 2½ år 200% takt på komvux, vil inte ens räkna ut hur många tusen extra poäng det är, men det är omöjligt få bort IGn för mig. = har man drömmar om svåra utbildningar är man fucked (om man inte skriver 2.0 på högskoleprovet hahahaha )
(jag är 30+ så det är kanske lättare "strypa" skolväsendet nu, skolnämnden osv har jag för mig jag började med. )
Jag vill inte göra detta för att blicka bakåt eller för att tjäna pengar. Jag vill göra det för att skolan har gjort fel och jag tycker de ska få betala för sina misstag. Nu är det jag som sitter i skiten och får betala för deras misstag. Det är jag som är 25 och inte ens har betyg från grundskolan än mindre gymnasium.
Det tar hårt på självförtroendet , det tar hårt psykiskt. Jag tycker de ska få betala , de som inte trodde mig , de som inte trodde på min familj , de som inte lyssna på min familjs desperata hjälp. Kuratorer som inte tyckte de var något fel på mig.
Jag kan inte gå de kurser jag vill för att jag inte har gymnasiebetyg. Hur de kan släppa iväg en tjej som endast har 4 betyg från grundskolan är för mig helt obegripligt ! De måste ju ha sett att jag behövde hjälp. Lärare brukar ju ha möten titt som tätt om elevernas framgångar/hur det går osv. Då när de såg att de gick neråt för mig , då borde de ha hjälpt mig istället för att skita i mig.
Jag vet att det är en långprocess , och jag blickar framåt. Detta händer inte bara mig de händer många och detta måste få ett stopp. Lärare/skola kan inte bara skita i oss som behöver mer hjälp än andra. Tycker de borde vara så att varje lärarstudent får lära sig om olika bokstavs diagnoser. Många vet ju inte ens att vi "finns" eller tror att vi finns.
Jag gör detta också för min egen skull , så att jag kan få rätt så det känns bra för mig.
Vad bra. Då skall du göra det som känns rätt. Jag skrev inte för att vara elak utan för att få upp ögonen bara. Jag vad det nu heter. Har varit för mycket i solen så jag kan inte tänka så bra.
#8 ingen fara , alla har rätt till sin åsikt. Jag tog inte alls illa upp eller så :)
Åh vad bra att du tog det på rätt sätt. 
Jag tycker du Trin reagerar på ett riktigt sätt. Om inte rätt hävdas, så segrar slappheten och ondskan. då degenererar vårt mänskliga samfund och resultatet blir barbari.
- Kanske dags att bilda föreningen "Vi LSS-omfattades riksförbund" ("VLOR") eller nåt ditåt - ungefär som de, som hävdar arbetsrätten har fackförbund, och de som hävdar hyresrätten har Hyresgästföreningen…

Jag tror ärligt talat att det bara är slöseri på energi att stämma skolan, energi det är bättre att du lägger på att läsa upp betygen.
Tyvärr så är jag negativ och tror inte att en skola blir bättre för att en gammal elev som gick ut skolan för tio år sedan anmäler den. Är det samma rektor? Lärarkår? Kurator?
Jag är skeptisk till hur mycket det ger..
Bättre att engagera sig i Attention för att upplysa om ADHD och hur det kan yttra sig, vilken problematik det medför. Kanske försöka få till ADHD-föreläsningar på skolor för lärarna, lärarutbildningen.. Sånt ger nog mer.
Dessutom ger det mer positiv energi att förmedla kunskap än det ger att stämma någon. Man får mer energi genom att uppmuntra till lärande än att anklaga folk.
#11: Visst, hade ADHD omfattats av LSS så hade det nog varit en bra idé. Annars finns ju redan Attention..
#12 Visst tusan ja! ADHD:are är ju inte funktionshindrade… Glömde! 
Jag är i nästan samma sits som du. Jag fick bara vara i en extra grupp i högstadiet inför slutbetygen i nian. Där igenom fick jag 100p.
Nu när jag gick i 2an så började vi en egen utredning hos BUP, vilket resultetarde i att jag har ADD. Tack vare att jag inte fått någon hjälp med skolan(gymnasiet) alls så får jag gå om och börja från början med allt. Det känns riktigt surt att man egentligen skulle börja 3an men får börja i 1an igen.. Jag hoppas dock att min medicin jag har fått ska hjälpa mig i skolan men även att skolan är samarbetsvillig och vill hjälpa mig i min skolgång så att jag tar studenten med 2500p.
#14 Har en bekant som har det precis som du.. får jag fråga vilken medicin du fått och om du tycker att den fungerar?
Har samma problem. Gick ut skolan med inte ett enda betyg. Skolan har försökt hjälpa till med olika lösningar. Hemundervisningar ect ect ingenting fungerade så dom gav upp. Så nu går man utan betyg och ingen möjlighet att läsa upp för man inte är kapabel till det för man kämpade för få till det i grundskolan..
15- Jag har fått Strattera och jag har inte märkt någon skillnad ännu.