Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: utanför-ämnet
Läst 2417 ggr
Svea-
0

säger ni ord,högt?/i huvet?

-- jag ser på vissa sidor att man skrivit vad man ska ha gjort under dagen och så skriver man,check bakom,tex:

-- kastat grovsopor,check.

nu skriver jag ej så men ser att det e många som gör det.jag gör nått annat och jag håller på att acceptera tror jag i alla fall att jag säger så.ett exp:

-- nycklar,SÅÅÅÅÅÅ,mobilen,SÅÅÅÅÅÅÅ,bajspåsar,SÅÅÅÅÅÅÅÅ…

jag säger alltså saker och ting jag gör högt till mig själv och när det momentet är klart säger jag ,ssssååååååååååå…

jävligt irreterande…men tydligen nödvändigt för min del.

gör ni så här? säger ni nått högt när ni ska tex få med allt ni behöver få med när ni ska gå ut?eller säger ni det högt för er själva,i huvet bara?

kram från en som säger ssssssssååååååååååå,,,,

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

loreleideluxe
0

Jag har hela diskussioner med mig själv HÖGT hahaha!! Oftast är det arbetsrelaterade konflikter/diskusioner som jag liksom nog inte känner mig klar med och som jag tycker jag på något sätt får bättre koll på om de uttalas högt… (????!!!)

Känner mig dock inte det minsta knäpp för det! Ibland frågar min sambo mig vad jag pratar om och då svarar jag "tyst- det är inte dig jag pratar med :-)" …Gör det mest hemma men en gång gjorde jag det i bilen, två män råkade se mig och de verkligen RÅSTIRRADE på mig hahahaha!! Det var verkligen kul- jag kände jag kunde bjuda på det..

Så jag tycker ditt såååå inte är så farligt hihihih!! Fortsätt du!

zatanica
0

Spisen avstängd japp, inhandlingslistans så,nycklar japp, pengar japp, diskat så, katterna fått mat så. HÄr används mest så och japp. När jag ska packa och iväg någon stans kan man tro jag är galen. Först skrivs lapp på vad som ska med. Sedan en lapp med vad jag packat, samtidigt som saker strycks från första lappen. Under tiden pratar jag med mig själv så byxor, så kameran, så tandborsten, tandborste japp, måste ju trippelkolla att allt är med.

För att inte tala om när man ska åka och handla,låsa dörren så, handlingslappen så, pengar japp.

Många har nog skrattat gott när de hört mig.

Så :) inte är du ensam svea om att vara galen och säga så :)

Star68
0

Hihihi… Har ofta dialoger och diskussioner i skallen (ja, nästan hela tiden faktiskt), och ibland märker jag på omgivningen att det tydligen inte bara var i skallen, utan jag har då sagt det högt… :-) Och det där med att checka av känner jag allt igen…men jag vet inte om jag har ett speciellt uttryck för det. Däremot säger jag ofta högt "hmm…få se nu…" när jag ska göra nå't som kräver koncentration, Dvs nästan jämt. ;-) Det är helt okej att tänka högt tycker jag!!! Om man nu inte tänker nå't värre än så förstås…. ;-)

[Varulv]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Själv har jag ett stort och absolut behov att tänka högt, vilket kan ge sig till känna då jag är ensam hemma (eller tror mig vara det…). Då pratar jag högt för mig själv.

Har märkt, att jag på senare tiden har "pippi" på att konstruera tokiga namn - med för- och efternamn. Dessa ringer i min skalle hela tiden - ett tag, för att sedan vara fullständigt borta. Omöjliga att återerinra. För att ofta avlösas av ett nytt, lika tokigt, namn. Rätt kul, faktiskt. Borde ha skrivit ner alla dråpliga namnen! (Men gjorde det ej, tyvärr.)

Svea-
0

Va kul att höra om era egen ord ni säger! och att så många pratar högt oxå ;0) Jag "känner" mig inte knäpp men jag blir förbannat irreterad på mig själv många ggr.

Jag har ju ett gäng djur hemma oxå,vilket innebär att jag pratar med dom oxå,jag för alltså ett samtal med dom vilket många reagerar på.Men pratar du med hunden nu?Med det menar dom då,alltså PRATAR du med hunden,inte säger till hunden.Ja det e klart jag gör,jag pratar med dom som jag pratar med dig och dom pratar med mig oxå svarar jag. Jaahhaaa…säger många då och tittar lite konstigt på mig.Pratar ju även så här med hundarna när jag är ute med dom.När jag möter andra hundägare och dom stannar och vill prata,så säger dom till sin hund.

-- Sitt,stanna,sitt…osv..

Jag säger:

-- Tuva gör inte så…kom här..tack gumman..Ozzy du oxå…Ice…det e ingen fara…kom…Mini du behöver inte vara rädd…jag e här..osv..oftast i alla fall låter det så…

Jag pratar ju med djuren ofta så jag får då oxå frågan många ggr av mina barn mfl , vem pratar du med nu då? Mig eller djuren? hihih..

Däremot pratar jag med mig själv i huvet när jag har nått jag ej tycker är okej,nån mindre konfilkt eller så,vad jag önskar få fram på nått möte osv.Såna saker pratar jag med mig själv om,tyst i huvet.

# Varulv det där med att hitta på tokiga namn gör jag oxå ! Och jag har i princip alltid smeknamn på dom jag tycker om av mina vänner eller barnens vänner.Nån mer som har dessa ideer för sig?

Hur upplever ni det är när ni sover?Jag sover bara så dåligt att det ej går att kallas för sömn,men nått är det jag gör ändå.Men DÅ om nån ggr "drömmer" jag om allting jag vart med om,ska göra,vill göra osv osv.Det är precis som om hjärnan då får fritt spelrum att speedtänka om precis allting,vilket är väldigt jobbigt.Jag får aldrig vila hjärnan,den har sitt eget liv och "tar över" när jag försöker sova.Å andra sidan tycker jag att jag tänker som bäst i detta speedade tillstånd men det blir lixom inget utav dessa speed-tankar förutom en inre stress,oerhörd huvudvärk när jag "vaknar" och jag är mer slut och trött än någonsin när jag "vaknar".

zatanica
0

haha oj åter igen ler man och skrattar igenkännande, ja när man "sover" brukar jag skämta om att jag löser alla världsproblem. Huvudet får verkligen fritt spelrum då och oj vad saker man har löst för att bara ha känslan kavr att ha löst dme när man vaknar. Man borde skriva upp många saker som far genom huvudet.

När/om jag vilar mitt på dagen brukar min sambo kunna peta på mig och säga sluta sov? Sova? jag sover inte säger jag, joho det gjorde du visst. Nej säger jag bestämt, för inte sov jag inte. Hjärnan är då överspeedad och tankar,funderingar och allt bara far fram i huvudet. Vet inte hur man ska beskriva det, men lite som någon form av vaken dröm.

Det är tankar som rusar runt blandat med bilder och det kan va ett jäkla liv i knoppen. MEn inte sjutton sover jag inte.

[Varulv]
0

#5 & 6. Intressant att ni tar upp det där med "vakensömn" just nu, när jag så sent som i morse fick anledning att fundera på just det fenomenet. Jag har nämligen på senare tiden kommit på mig själv med att frekventerat "vakensova". Det yttrar sig så, att jag med mitt medvetande kan iaktta de drömmar som i normalfallet endast är tillgängliga under sovande tillstånd. Jag har till och med kunnat gå in intermittent och i viss mån styra drömmarna. Dröm och tanke har på så vis blivit mera integrerade än annars i normalfallet.

zatanica
0

Ja varulv precis så, man kan lixom styra på något vis.

Kan bli oerhört arg på mornarna om min sambo stör mig.(annars med) Jag kan "vakna" inan jag drömt klart. Men bestämmer mig så klart att jag måste få veta hur det slutar, så jag fortsätter "drömma". Men stör någon då är det kört. Som att störa mitt i en film som man sedan aldrig någonsin får se slutet på :(

Karmatarerskanise
0

Jag säger saker högt när jag ska gå hemmifrån, tex nu är spisen stängd, nu är fönstret stängt osv. Hade jag inte gjort det hade jag aldrig kommit hemmifrån.

Svea-
0

Ja det e i alla fall skönt och lite småroligt att höra att det e flera som pratar högt och säger saker å ting för att komma i håg,vara säker på,komma i väg osv osv.

Jag vet inte hur många gånger jag önskat att jag kan ha en överförings mekanism i min hjärna som för över alla bra ideer,tankar,lösningar,bilder m.m på / till datan så jag sen kan göra nått utav det / dom eller bara få ordning på dom,se dom annat än i mitt huvud.Jag själv hinner ju absolut INTE med att skriva ner allt jag "drömmer" om när jag sover eller när jag tänkar för mig själv.Sen har jag dessutom jättesvårt att förklara mig så andra förstår.Jag tycker det är jävligt att det ej finns nån sån mekanism i min hjärna!!

zatanica
0

Men svea jag tror att du och jag skulle kunna bli bra kompisar och ha mycket skoj i hopp. Nu fick du mej att skratta gott :)

För vi kan ju hjälpas åt att bygga en sådan maskin. Det har jag funderat på i flera år. För oj vilka bra filmer och böcker jag kunde ha gjort om allt i huvudet kom ut. Vaken/sovandes/drömandes ja under hela dygnet. Och oj vad många problem som skulle vart lösta :)

Men håll med om att datorn är en bit på vägen för nu hinner man ju nästan med att skriva i samma takt som huvet kör på i. Mins i skolan hur mycket som bara försvan och blev galet för att man inte han med att skriva.

För att inte tala om som du säger ge folk en inblick i allt det man inte lyckas förklara.

vuxenadhdbipo
0

Jag varierar nog hur jag beter mig, ofta säger eller tänker jag "nycklar, nycklar, nycklar, nycklar" tills jag hittar dem, sen nästa sak "plånbok plånbok plånbok" osv. Samtidigt som jag drar fram som en virvelvind.

Jag är också beroende av listor i tid och otid. Jag får sällan något gjort under dagen om jag inte har en checklista på vad jag ska/vill/bör/måste göra…

Sen gäller det att komma ihåg vart man lagt listan eller komma ihåg att kolla på den ;) Haha men det är en annan femma.

Jag pratar med mig själv i perioder tror jag, mina beteenden går nog i skov… dagligen har jag dock diskussioner i huvudet "en god en ond" som tjaffsar "en positiv en negativ" kanske man också kan säga.

[Varulv]
0

#8 Exakt, zatanica! Det här var egentligen ganska intressant. För inte är väl alla människor så som du och jag beskriver…? Obestämd

Faktiskt igår morse så fortsatte jag drömmen precis på det viset som du beskrev, och min sambo hade "mage" att störa mig! Till råga på allt hade hon fräckheten påstå att jag ju var vaken, för det syntes på mig. Ok - i viss mån vaken var jag, men dock djupt inne i drömmarnas rike. Nu stack sambon hål på den såpbubblan - och så var man oåterkalleligen vaken "på riktigt"!

zatanica
0

Nä du varulv, tror inte det är många som funkar som oss på den biten. De gånger man tagit upp detta och drömmar, ja då stirrar folk konstigt på en. Inte kan du komma ihåg vad du drömmer nästan varje natt och inte sjutton kan du styra dem, du är knäpp säger blickarna.

Men icke och tydligen är vi flera så knäppa är vi inte :)

I morse tvingade jag mig själv att vakna istället, drömde någe skumt där min pappa blev överkörd :( ville inte veta hur det slutade så då tvingade jag mig att vakna. Bara att känslan man haft i drömen kan hänga kvar en stund.

Svea-
0

Tack alla för ni delar med er… tack så mkt!