Skaffa hjälp privat
Hej!
Att jag frågar er om tips beror på att psyk för ett bra tag sedan sa att jag inte kommer att få mer hjälp ang min ADHD, mer än medicin (Medikinet) som jag ju skrev i en annan tråd när den saken var aktuell, inte hjälpte. Därför utvecklar jag infte i den här tråden resonemanget om medicin mer än att jag har accepterat att den ADHD-medicin som är tillgänglig inte verkar hjälpa just mig. Det som hjälper är däremot hög konsumtion av energidrycker och kaffe! 
Det kognitiva hjälpmedel jag kunde få var Handi (inte Handifon, jag ställde en direkt fråga rörande just det!), som i mitt fall bara hade varit onödig, iom att min Androidtelefon (som jag ändå alltid har med mig!) kan betydligt mer än Handin. Detta höll för övrigt även tjejen på Hjälpmedelscentralen med mig i, när jag även till henne sa att jag hade en Android. Hon rekommenderade mig att istället för en Handi leta efter nyttiga appar till telefonen, vilket jag har gjort och hittat nån enstaka. Jag uppmaades att utöver det söka efter olika hemsidor för att få tips om andra hjälpmedel, som jag i så fall får köpa själv.
Vet ni var jag kan hitta info om vad det finns som underlättar livet för oss med NPF, och var det går att köpa? Av det jag känner till, så vet jag att jag skulle ha glädje av bolltäcke och en tid-brytare till spisen. Tidbrytaren håller jag just på att spara till, men den är ganska dyr. Kostar ett par tusen att få installerad. Bolltäcke har jag inte nånstans hittat att jag kan köpa, ett sånt skulle jag mer än gärna vilja ha! 
En sak till: Vilka regler gäller för att få tandvårdskort, så att jag för rimliga pengar kan göra vid mina genom åren pillerförstörda tänder som verkligen behöver lagas? Det skulle bli på tok för dyrt att betala själv (preliminärt ett antal tiotusingar utöver de 9 000 jag redan har lagt ut), så i annat fall får jag ha hemska tänder. Jag har tidigare hört att man måste ha AS för att få detta, och att det är omöjligt för oss med "bara" ADHD. Men nu har jag fått veta att även den som har andra funktionshinder (t.ex. ADHD) i vissa fall har fått.
Och nej, jag kommer inte att få ha mer kontakt med psyk ang min ADHD, så att gå den vägen för att få det jag frågar efter (t.ex. tandvårdskort) är omöjligt. i så fall får jag avstå från hjälp.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!

Hej på dig om du har en diagnos så har du rätt till vissa hjälpmedel.
Du skriver att du är intreserad av bolltäcke mm.
Jag pratade med min läkare om bolltäcke vilket han såg som en bra idé
Men inget han kunde skriva ut utan remiterade mig vidare till en arbets terapueft.
Hon sa till mig att eftersom jag har mina svåra sömnproblem och även en diagnos på ADHD så var jag berätigad till detta som ett gratis tekniskt hjälpmedel.
Men arbetsterapueften får inte dela ut det utan ngt som Vård o omsorgs förvaltningen tar beslut om.
Så dom ringde mig och så kom vi fram att ett kjedje täcke passade mig bättre en bolltäcket.
Så dom beställde täcket och 3 veckor senare så kom vård o omsorgs förvaltningen hem till mig med täcket.
Det kostade mig 100 kr i adminitrativa kostnader inget mer.
Lasse
Hej coffee-girl! Det finns en butik som heter Varsam, och den har en massa praktiska prylar för människor med, eller utan, funktionshinder. Smarta saker som man kanske inte kommer att tänka på alla gånger… :-) Jag tror att det finns två "fysiska" butiker, Örebro och Västerås, men även på nätet (iaf förut). Testa med www.varsam.se. Jag vet inte om de har det du behöver men du kan ju kolla om det ev finns något du skulle kunna ha användning för. :-) Och jag håller med om att androidtelefonen är suverän, :-) jag är dock lite tekniktrög, så jag har inte lärt mig så mycket än, men det kommer väl. Lycka till!

Även om dessa butiker finns så rekomenderar jag dig att först besöka en arbets terapueft och ta reda på vilka hjälpmedel du är berätigad helt gratis genom landstinget.
Lasse
Förlåt om jag inkräktar på tråden men blev nyfiken på dessa täcken ni nämner, vad har man funktion av dem? Alltså vad "gör dom"?
:)

#5 Förbättra sömnkvalite, underlätta insomnadet, minska ångest.. dom gör att du blir omsluten vilket kan ge trygghet, du kan bli mer medveten om var du börjar och slutar så att säga.

#3 Tack för tipset! Jag har varit inne och skumläst, och ska kika mer senare!
#4 Jag har (tyvärr) redan besökt arbetsterapeuten, och det tog lång tid av tjat innan jag fick göra det. Hon har redan ett par ggr sagt att det enda jag kunde få var en Handi. Hon sa iofs att det finns andra saker (men sa inte vad det var) som man dock inte skriver ut. Men jag kan naturligtvis fråga ytterligare en gång! 
#6 vad intressant! Tack för upplysningen :-)