Ang. Concerta
Det finns säkert flera trådar om det här, men jag klarar inte av att leta just nu.
Jag fick igår Concerta utskrivet för min ADD. Till en början kände jag liksom, okej, kan vara skönt att få lite hjälp med koncentrationen och liknande. Men nu sitter jag här och är smått osäker på om jag verkligen ska börja.
För det första, det står att den är för barn och ungdomar mellan 6-18 år, jag som är 22, ska jag verkligen ta den, eller funkar det ändå?
För det andra, kostar det verkligen så mycket, 30 tabletter för 500 kr? Det är ju helt sinnes. Hur ska jag ha råd att betala detta varje månad?
Sen är det biverkningarna, är det vanligt att få biverkningar? Det var ingen rolig lista över allvarliga biverkningar. De mer vanliga känns ju mer okej, de kan man ju få av vilken medicin som helst.
Men så klart är det olika för olika personer, tänkte mest höra här med er om ni fått någon biverkning.
Ja, jag är som sagt osäker och har valt att inte ta någon tablett idag. Får se om ni här kan hjälpa mig att bestämma hur jag ska göra.
#1 Har du uppskattat någon av dom medicinerna? Jag har blivit erbjuden Ritalin men hittills tackat nej. Känt att jag inte orkar gå på medicin just nu (delvis av orsakerna som TS skriver). Men frågan är om det kanske ändå är värt det? På vilket sätt har den hjäpt dig?
Ursäkta att jag lånar tråden, men tänker att det ändå hör till ämnet.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#2: Uppskattar definitivt dom. Äter Concerta som huvudmedicin och fyller på med Ritalin på em och kväll.
Med rätt dos av centralstimulerande så kan jag sitta still bättre, kan fokusera lättare på en sak, hoppar inte runt mellan saker hela tiden. Jag blir lugnare inombords, världen snurrar inte runt lika snabbt längre, kan koppla av på ett annat sätt.
Ett exempel som en hästmänniska som du kanske förstår..
Har haft svårt att rida för tränare innan, inte kunnat fokusera på vad tränaren säger samtidgt som jag ska fokusera på mig och hästen. För att kunna lyssna på tränaren har jag ofta fått stanna hästen och bara fokusera på tränaren.
Med centralstimulerande kan jag rida samtidigt som jag lyssnar på tränaren och tar emot instruktionerna. Det är en häftig upplevelse att kunna det faktiskt. Fått simultanförmåga alltså.
En annan intressant sak är att jag blir en bättre hästmänniska. Jag kan rida bättre då jag lättare kan samverka de olika hjälperna, innan har jag glömt bort en sak när jag fokuserat på en annan.
Har fått bättre tålamod, bättre impulskontroll vilket gör att jag inte blir arg eller går upp i faserna för snabbt för att jag blir irriterad, jag kan tänka efter innan och handlar inte lika imnpulsivt.
Känns som att jag är en uppgraderad version av mig själv.. :)
Testa och se hur det känns ör mitt råd. Ritalin går ur kroppen snabbt, så känns det inge bra så håller det i sig i typ tre-fyra timmar.

#1 Tack för svar =) Hade tänkt ta medicinen idag, men glömde så klart..
Har aldrig riktigt brytt mig förut om vad jag stoppar i mig för tabletter, förstår inte varför det är så svårt med denna. För det tar fortfarande emot.
Men jag ska väl lyckas, någon dag 

En till fråga, ska jag ta medicinen på morgonen och hur länge verkar den? Kanske olika för olika personer?
Jag tar min på morgone kl 08:20 och sedan en tablett på eftermiddagen annars får jag huvudvärk.
Det räcker bara några timmar typ 6.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag är 50 är och medicinerar med Concerta för ADHD och den har hjälp mig jätte mycket.
Har heller inte fått några biverkningar av denna medicin förutom att jag fick huvudvärk av den dom första veckorna men detta försvann efter 3 veckor.
Är tydligen väldigt vanligt men att huvudvärken släpper efterhand.
Jag tar 54 mg på morgonen och ytterligare 18 mg vid lunch tid.
Visst är den dyr men finns andra mediciner som, är mycket dyrare.
Min blodtrycks medicin kostar 1200 kr.
Men som sagt vad som andra skrivit så har vi ett högkostnads skydd så slår man ut det på ett är blir det strax över 100 kr i månaden
Lasse
#8: Förlåt min nyfikenhet, men tyckte det var intressant att du får äta Concerta om du har högt blodtryck? Eller det kanske du hade redan innan utan nån skillnad?
Mest nyfiken då jag första året ofta fick gå och mäta blodtrycket, även om jag hade lägre än normalt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo jag hade redan högt Blodtryck innan jag började med Concertan och medicinerade mot mitt höga blodtryck.
Så fick gå på kontroller varje vecka för att kolla mitt blodtryck så att det inte påverkades av Concertan för vanligt det gör det.
Men mitt blodtryck var oförändrat även med Concertan så nu går jag på dom vanliga rutin kontrollerna 2 ggr om året då som även kollar blodtrycket.
Skulle mitt blodtryck höjts av Concertan så hade jag fått ändra min Blodtrycks medicin för att motverka höjningen sa min läkare.
Lasse
Hej! jag är 28 och har bla oxå ADD som jag medicineras för med Concerta den har för min del förändrat livet skitmkt och hjälpt mot en hel rad saker utanför ADD.n utan oxå gjort mig mindre deprimerad osv,
så sluta inte fortsätt det enda jobbiga är att trappa upp och hitta rätt dos.Jobba på du kommer få ett mer kvalitet i livet
Mvh 28killle med 5diagnoser
1.) 36mg tabletter verkar i ca 12timmar, 18mg i 6timmar. Det är vad jag har fått höra.
2.) Sen kan jag inte säga om du ska ta dom eller ej, det är upp till dig själv.
3.) Eftersom concertan kostar en del, så går det fort att komma upp i de olika rabatt lägena.
Högkostnads trappan fungerar så här:
- Upp till 900:- Betalar du fullt pris
- från 900 - 1300:- får du 50% rabatt
- från 1300 - 1700:- får du 75% rabatt
- från 1700 - 1800:- får du 90 % rabatt
4.) För mig har tabletterna fungerat bra, och jag känner precis som Zaphix att jag blir en mer uppgraderad version av mig själv :P
Lite trådkapning, vad har ni fått för bieffekter av Concerta?
Jag är rädd att det ska förvärra min IBS samt förvärra min kävärk jag verar få av de flesta medicinerna. Minns inte vad sjutton jag fick för biverkningar för 5 år sedan då jag provade. Annat än att jag mådde råtta då den gick ur kroppen… Vilket den gjorde väldigt fort antagligen pga min mage som är upp och ner.
#13: Har inte fått några biverkningar, vilket jag brukar få av andra mediciner.
#14 WOW! Eller otroligt kanske man kan säga :-) Hoppas jag har samma tur när jag hittat rätt dos. En mardröm vore ju att måsta byta medicin och testa hela registret, uhhhh

Vad jag har märkt av så har jag bara fått minskad aptit och hungerkänslor av concertan. Vilket har resulterat i viktnedgång på flera kg på bara 1½ månad.. Träffade sköterskan för första gången igår och vägde mig. Jag får INTE gå ner mer i vikt..
En sak jag undrar över, om man får en biverkning, kommer den hålla i sig hela tiden eller kan den ge med sig efter hand?

#13 Är också orolig över ibs och även min kom-och-gå magkatarr om jag skulle få för mig att prova centralstimulerande. Har du frågat din läkare om det?
Den biverkningen VILL och behöver jag få, annars blir det kallt om röven i vinter ;) Har råkat ;) gå upp 10 kg på två år och har nu väldigt få kläder jag kommer i :-P
Men psykiatrikern lovade viktnedgång, det är modigt gjort då jag alltid gått upp av allt annat :-P
#17 Ja alltså dom vet ju hur stort skov jag haft sedan december vilket fick mig att kasta mediciner i maj, stod inte ut, hade katarr samtidigt som växlande fast o lös mage VARJE DAG :-/
Har blivit bättre med prolaktaspiller och laktosfri kost och när jag dragit ner på sädesslagen. Kan äta en av de mediciner jag hade tidigare. Men tex idag har jag kaskadspytt pga tvärillamående och mage som vred om.
Jag ska höra om det inte går att få medicinen laktosfri, tror boven sitter lite i det. Och jag läste på Attention-riks tror jag att det går att beställa laktosfritt från tillverkarna.
Allternativt så ska jag höra om jag inte (vill helst inte) kan börja med Lyrica igen, den verkade lugnande för min mage. :-/ Fast den motverkar nog Concerta lite?
Att ha risig mage och katarr är fan mer påfrestande än att ha ADHD (eller så kanske det är mer frustrerande då man har myror i brallan att bli sängliggandes enbart pga magskrället).
Glömde skriva att skovet utlöstes dagen efter att jag trappat ur Lyrican som jag hade haft maxdos av i 1½ år. :-/
#19: Jag har gått ned i vikt av Concerta, ser jag väl som en positiv biverkning, tänkte mer i negaiva banor där. :)
Jag äter både Lyrica och Cincerta, varför skulle de motverka varandra?

#19 Ja kass mage är åtminstone för mig mer påfretstande så jag drar mig noga för allt som kan göra det värre. I nuläget äter jag probiotika, inolaxol och dimetikon för att kunna fungera och inte ha en toalett inom en minuts avstånd konstant. Har liksom du uteslutit laktosprodukter och upplever en viss förbättring. När katarren slår på eller när jag äter ibuprofen (till följ av mensvärk) så äter jag också omeprazol. Vore ju intressant att se vad läkarna kan ha för åsikter och tankar kring kass mage och cs.
Som vanlig biverkning finns ju:
Magsmärta, diarré, illamående, magbesvär och kräkningar.
Som mindre vanlig finns:
Förstoppning.
Frågan är om man har ökad risk att få dessa biverkningar om man redan från början har en knasig mage.
#22: Jag har haft ganska rejäl magkatarr sedan barndomen, men cincertan har gjort den bättre. Concentan gör att jag inte är lika mycket på högvarv, alltså minskar stressen för kroppen, och magen böir bättre när jag inte stressar.
Är trevligt då jag inte hittat någon annan medicin som biter på magkatarren.
Vet inte hur det är med IBS, men kanske fungerar så med det också?

Fick reda på nyss att jag kommer få höja dosen. Det hade jag visserligen väntat mig, men känns inte så kul om man nu ligger så illa till i vikten :/
#24 Om du behöver gå upp i vikt men inte har aptit så kan du ju testa dricka måltidsersättning mellan måltiderna? De motsvarar ju ungefär en hel måltid men är mycket enklare att få i sig iom att man dricker dem. Kroppen uppfattar ju inte mättnad lika lätt om man dricker.
Jag brukar dessutom kunna dricka normalt även när jag är illamående eller av andra orsaker inte kan få i mig mat.

#24 Blir det riktigt illa med vikten så be om näringsdryck på recept. Smakar väl sådär men det är mycket energi i lite volym och receptbelagt så får man ju ner kostnaderna.
#23 Borde kunna hjälpa om stress och sådant lyckas gå ner. Fast min mage är så känslig mot just vad jag stoppar i mig, lär nog ta ett tag även med inre lugn att hitta balanserad mage. Hoppas dietist som jag väntar på kallelse från kan hjälpa mig just med magproblemen.

#27 Näringsdrycker tex. Finns som komplett måltidsersättning, googla på fortimel kommer du få se massa produkter. Annars kan man ju spetsa till sin vardag med sånna där viktminskningsbarer dom är ju ofta också kompletta med vitaminer och mineraler och det köret.

#25 Jo, det skulle kanske vara något. Såna fick min mamma när hon inte kunde äta pga smakförändringar efter en gastric bypass operation. Hon tyckte inte dem var goda, men hon fick iaf i sig lite :P
Men det blir till att prata med läkaren i september. Ska äta klart de tabletter jag har av den lägsta dosen och påbörja den lite högre om ca 2 veckor.