Tankar om sömn..
Funderar på om jag kanske har för höga krav på det här med sömnen, att jag kanske har för höga förväntningar. Man kanske inte behöver sova så många timmar i sträck, man kanske inte behöver somna så snabbt utan det kanske inte gör nåt om det tar ett par timmar tills sömnen kommer..
Kanske ska ändra tankar ang. sömn..
Hur länge sover ni under en normal natt?
Hur lång tid tar det innan ni somnar?
Sover ni under alla timmar ni sover, eller vaknar ni flera gånger?
När går ni normalt och lägger er, när vaknar ni?
Kan ni sova på dagtid om ni sovit dålig på natten?
En viktig följdfråga är..
Anser ni att ni har sömnproblem?
Och..
Äter ni soömntabletter? Varje natt? Vilka?
Många frågor, men ni kanske kan svara på ett par av dom iaf. :)

jag sover ca 12 timmar per natt. just nu äter jag mirtazapin som jag tar varje natt innan jag går o lägger mig. det e för jag ska kunna sova, mot ångesten som kommer när jag ska sova. vissa perioder kan jag även "vila middag" o sova 3 timmar o ändå sova 12 timmar på natten. går o lägger mig runt 00.00-02.00 o sover till 12.00-14.00
får jag inte sova 12 timmar e jag inte mänsklig dagen effter. o behöver jag gå upp kl 7 på mårgonen e jag försörd i 2-3 dagar efter det, när jag somnar e olika, i bland kan det ta 10 min upptill 2 timmar.
ja det e väl så det ser ut för mig.
Jag får ca 5 timmar per natt, oavsett om jag sovit på dagen eller inte. Oftast blir det bara tre men då tar jag igen det jag missat på dagen istället.
Jag har dock ett sömnbehov på 10 timmar… så jag är inte så rolig när det blir så här. men det är dock oftast på sommaren, när det är ljust så förbenat länge.
Skulle jag gå och lägga mig typ 24 så är jag hundra på att jag skulle vakna pigg som en lärka i behov av kaffe kl. 3. Så istället sitter jag uppe på nätterna så att jag vaknar åtminstone nästan vanlig tid.
Jag tar lugnande på kvällen och då och då en Stilnoct, men det är bara om jag börjar dra mig åt kl 5 snåret och fortfarande inte visat tendens på att behöva sova.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Det vet jag inte säkert men totalt kanske runt 10 timmar, då sover jag runt två timmar på dagen. Jag känner av när jag sovit för lite. Iom att jag vaknar en massa gånger under natten så försvinner kanske en 15-30 min på det. Brukar oftast somna rätt snabbt efteråt.
Mellan 30 min och en timme beroende på hur trött jag är. Ibland längre.
Jag vaknar flera gånger varje natt, vrider på mig mycket dessutom.
Vardagar brukar jag försöka släcka lampan vid kl 22. Släpar mig upp vid halv sju för att hinna allt jag ska innan jag traskar till bussen kl 8.
På vardagarna sover jag alltid på dagen. Brukar sova runt 2 timmar när jag kommer hem från min arbetsträning. Om jag inte gör det blir hela jag förstörd. Behöver min sömn…
Nja, tycker inte jag har ett "normalt" sömnmönster. Tycker jag sover för mycket… Men jag får den sömn jag behöver och det kanske inte är ett problem.
Äter ni sömntabletter? Varje natt? Vilka?
Inte nu länge men har gjort tidigare. Bl a theralen, propavan och zopiklon.
Hur länge sover ni under en normal natt? 13h, ibland 6h. Oftast inget därimellan.
Hur lång tid tar det innan ni somnar? Beroende på, ganska fort efter ångesten/ledsamheten lagt sig.
Sover ni under alla timmar ni sover, eller vaknar ni flera gånger? Det varierar, i vissa perioder vaknar jag ofta men jag sover väldigt hårt.
När går ni normalt och lägger er, när vaknar ni? ca 22:00. Vaknar ca. 11:00.
Kan ni sova på dagtid om ni sovit dålig på natten? Nej, men då är jag seg hela dagen men det är jag ändå…
Anser ni att ni har sömnproblem? Ja, jag sover alldeles för mycket (oftast) men känner mig ändå aldrig utvilad och "degig i skallen" på dagen hela tiden..
Och..
Äter ni soömntabletter? Varje natt? Vilka? Nej. Önskar jag kunde sova mindre och känna mig pigg när jag vaknar.
www.strangegirlyouknow.blogspot.com
Kan ju bara påpeka, tog Stilnoct igår till natten. Lade min 01.10 och nu har jag gjort morgon, och är en bra bit in på första koppen kaffe. så 5 timmar blev det och då räknar jag dom timmarna som jag låg och vred mig som sömn.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

5-8 timmar
Allt mellan 10 min till ett par timmar.
Jag vaknar supermånga gånger per natt. P.g.a fibron eller ångest eller för mycket tankeverksamhet! Vaknar ofta runt 03,00 och då börjar hjärnan att spinna loss och jag kan inte somna igen, blir rastlös för att sen stiga upp vid 05,00. Ibland somnar jag om och vaknar vid 7-8 och är så trött så jag vet inte riktigt hur dagen ska kunna börja!
Kl 22-23 och jag vaknar väldigt olika!
Jag brukar lägga mig på dagen, ofta på spikmattan, för att jag är så trött så jag orkar knappt hålla mig vaken. Men ibland lyckas jag somna och sova någon timme, för det mesta blir jag rastlös, tänker på allt jag skulle behöva göra och så är det bara att stiga upp.
Nja..ja, kanske..eftersom sömnen aldrig, aldrig är ihållande från det att man somnar till det att man vaknar!
Det händer inte en natt
Och..
Zopiklon eller Stesolid. Inte varje natt. Kanske 3-4 ggr/veckan.
Carpe Diem….Fånga dagen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det vet jag inte, 8-10 timmar, ibland mindre.
För tillfället tar det inte så lång tid , några minuter.
Det är periodvis, vissa perioder kan jag vakna flera gånger per natt och ligga där klarvaken, nu är jag i en period där jag sover hela natten utan problem, somnar utan problem osv.
Nu när det är sommarlov går jag och lägger mig runt 01.00 på nätterna, då brukar jag vakna vid 10, ibland 11 om jag har haft många intryck på dagen.
Jag kan nog sova bara jag lägger mig i en säng.
Skämt åt sido, ja, det kan jag verkligen. Hur länge jag kan sova är varierande, men två timmar går finfint!
Kan dock sova på dagen även om jag har sovit bra på natten.
Nej, inte just nu.
Nej.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
- 6 timmar snittar jag, 16 timmar vid depression
- 10 minuter - 5 timmar typ olika
- olika
- mitt mål är att sova 22-06 ofta blir det 00-06 eller rubbat åt andra hållet
- varierar
- i perioder
Och..
- i perioder, Stilnoct, imovane, sobril… gillar inte andra jag testat… ska ev testa melatonin (circadin)

-- finns inga normala nätter för mig.Men allt från 2 timmar till 6-7 timmar.
-- FÖR EVIGT! många många timmar i alla fall 
-- vaknar flera ggr pga ljud jag hör,mardrömmar,smärtan i kroppen,käkarna,att jag domnar bort i vissa kroppsdelar.
-- nej inget normalt här heller.Jag har en tonårsdotter som lever tonårsliv & det är dessutom sommarlov
så jag försöker få in henne om nätterna.Lyckas jag med det är hon vaken och uppvarvad så jag vet inte klockan blir mkt mkt ofta framåt morgontimmarna när jag lyckas somna.Har jag inget planerat sover jag tills jag vaknar och det är som sagt var allt mellan 2 timmar till 6-7 timmar.
-- NEJ,om jag inte är sjuk med mkt hög feber.Jag kan inte somna på dagen heller,om jag skulle göra det (vilket hänt kanske 2 ggr i mitt vuxna liv) skulle jag inte alls någonsin kunna somna på natten/morgonkvisten.Då blir det att bara skita i att sova och vara vaken.
-- JA ! GROVA / SVÅRA SÖMNPROBLEM!
Och..
-- Zopiklon jag tar dom så länge jag känner att dom funkar på nått sätt eller vis.När jag har tagit dom ett tag så har jag väl vant mig vid dom och dom har ingen verkan,då tar jag dom ej på ett tag,ofta tills jag kommit på att jag är mer förvirrad m.m än vanligt pga att jag ej sovit på ett tag nu.Då brukar dom funka ett tag igen.Testat propavan,blir galet seg i kolan,och nästan bakis av den.Samma gäller melatoinin jag fick utskrivet.Samma gäller med attarax.
--
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

#9 Du får inte abstinens efter zopiklonen när du gör uppehåll?
Jag tar också zopiklon emellanåt, men törs inte ta så länge i följd..jag är rädd att bli abstinent då jag inte tar någon
Carpe Diem….Fånga dagen
#10 Jag kan ju ge mitt svar på den frågan, men sen får Svea- ge sitt :)
Jag har ätit Stilnoct av och till i över 12 år, med andra benzopreparat till det. Jag kan göra uppehåll utan abstinens eftersom det inte träffar rätt på belöningscentrum hos mig, jag får ingen kick och blir inte beroende.
Läkare är fortfarande tveksamma till detta men i mitt fall så svarar mina belöningscentra inte på benzo utan på koffein, nikotin och socker. Ta ifrån mig dessa och farliga saker händer. Benzon bryr mig inte om jag inte behöver den.

# 10
Jag är inte rädd på så sätt.Det jag då e rädd för är att jag fortsätter tar tex denna sovmedz när jag VET att den för tillfället inte hjälper mig.Även om jag då skulle ta den pga av just rädsla av abstinens.
Jag känner ju att denna medicin hjälper mig att somna och sova.Men när den sen inte gör det resonerar jag som så att nu är jag "för van" nu gör den ingen som helst nytta.
Genom åren har jag ju fått prova olika sov/insomnings tabletter och med tiden har jag lärt mig vad som är vad,om just den medicinen hjälpte eller stjälpte.
Och jag som många andra har ont eller har gjort någon OP och fått starka smärtstillande utskrivna,samma sak gäller där för,så länge jag har ont och behöver smärtlindring och den smärtstillande medicinen funkar så tar jag dom,sen har jag ingen tankte på ev abstinens.
Det är nog som fina Allamej säger att jag blir inte beroende på det sättet då jag ej blir belönad på det sättet man i vanliga fall blir.
Jag är en människa som älskar sött däremot,en människa som röker,inte för att jag "vill" inte för att jag tycker det är bra på nått sätt men nikotinet belönar mig ALLTID oavsett varför jag tände en cigarett och röker.
Mkt mkt bla bla från mig som vanligt…men men,,
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Jag har ätit Stilnoct varje natt sedan innan årsskiftet, hjälper inte längre, men jag är rädd för att sluta. Vet att jag kommer få rejäla utsättningssymptom, brukar alltid få det av medicin, speciellt av den här typen av sömnmedicin.
Melatonin hjälper iaf så dte äter jag varje kväll. Dricker theralene ofta också, men hjälper bara vissa gånger, dricker det inte varje kväll längre dock.
allt mellan 3-12 timmar
varierar stort mellan 30 min och flera timmar
då jag har svåra smärtor så vaknar jag ungefär 1 gång i timmen utav dom och ofta varje gång jag vänder mig vaknar även emellanåt av andra orsaker som jag inte riktigt vet
har nu äntligen fått smärtstillande att ta varje natt hmm troligen ett misstag av min läkare men jag är överlycklig för jag sover lite bättre på smärtstillande
Varierar det oxå men försöker att släcka lampan senast kl 00
sover nästan alltid på dagen 2-3 timmar och det stör nattsömnen men jag kan inte hålla mig vaken
har enorma sömnproblem och ingen vill hjälpa mig att få nån ordning på det möts hela tiden av att det är för kostsamt med en sömnutredning
Och..
Tar just nu Lergigan vissa nätter 3-4 gånger i veckan och det funkar rätt oki har även testat Atarax Imovane och nån liknande som jag inte minns namnet på