Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: diverse-npf
Läst 1305 ggr
hellybelly
0

Tjej med NPF sökes av journalist

Tjej 20 - 50 där NPF-diagnos påverkat relationerna i familjen, till tidningsreportage

Till ett reportage i tidningen Tara söker jag en tjej mellan 20 och 50 år som haft en dålig relation med förälder eller son / dotter. Kanske ni t o m bröt kontakten för att det var så infekterat. Du, din förälder / barn eller båda två - har i vuxen ålder fått NPF-diagnosen och efter det förändrades mycket. Du har hittat tillbaka till mamma / din son/dotter, och relationen är nu bättre än någonsin.

Din mamma/barn ska också medverka. Ni får självklart godkänna texten före publicering. En duktig fotograf tar bilder. Om ni måste resa till Stockholm så betalar Tara resan.

Intresserad? Mejla mig snarast kort din / er historia och ett telefonnummer där jag kan nå dig om jag vill prata med dig. Min mejladress är hellamorner@gmail.om

Med vänliga hälsningar /

Hella Mörner, journalist och stylist

SSKAnna
0

Det är jättebra att en så pass stor tidning riktad till kvinnor tar upp ett viktigt ämne so detta. Det är mycket svårare att få t.ex. en ADHD-diagnos när man är flicka än pojke och ännu svårare när man är vuxen. ADHD ser väldigt olika ut på pojkar och flickor och det är något som tom. sjukvården måste lära sig mer om så att inte flickor lider i det tysta som jag gjorde.

Det som slår mig är bara att du redan verkar ha skrivit artikeln och nu bara letar efter "huvudrollerna". Det är en ganska lång lista på önskemål du har om hur det ska ha varit och förefaller något "fiktivt".

Jag har själv, som 36-åring en skrämmande historia bakom mig innan jag för ett år sedan fick diagnosen och jag önskar att någon kunde uppmärksamma den men tyvärr stämmer den inte in på den version du vill skriva.

Lycka till

//Anna

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

hellybelly
0

Hej!

JAg har skrivit flera artiklar om ADHD i Amelia redan. En om tjejer med olika diagnoser och en annan om tjejer vars kille har en diagnos. Jag har själv en dotter med ADHD och autismspektrumstörning så jag är extra intresserad av ämnet.

En tjej och hennes mamma hörde av sig och ville bli intervjuade. Deras historia var just att de hade brutit kontakten men sedad dottern fått diagnos så blev allt till det bättre. Tidningen tackade ja till artikeln men sedan hoppade tjejen och hennes mamma av. Därför söker jag nu en liknande historia.

Jag försöker alltid hitta positiva, hoppfulla historier när det handlar om tunga livsöden (som det ju kan vara att ha ett NPF). Man ska självklart berätta om problem och hinder - både personliga och i samhället - men jag vill hellre lyfta fram fördelar och hur man kan få ett bättre liv, än att problamtisera och berätta om misär. Det hjälper ingen läsare, varken de som har en NPF, deras anhöriga eller alla andra som behöver veta mer om NPF. Tror jag.

Om du vill får du gärna berätta kort om din historia för mig. Vem vet, jag kanske kan hitta en positiv vinkel där också? Skriv eller mejla ditt telefonnummer så ringer jag upp.

M v h / Hella Mörner, tel 0707 19 80 94