Byta vårdcentral? Socialbidrag?
För att göra en lång historia kort behöver min aktivitetsersättning förnyas. Har således gått till läkare för intyg, men den jävla idioten skrev inte ens nånting om arbetsförmåga eller nånting, så det blir avslag fick jag höra idag. Om jag inte fixar nytt - hållbart - intyg inom 2 veckor, vill säga.
Nå, nu är det så att jag tillhör en vårdcentral som är assvår att få tid på. Sköterskan som min ledsagare pratade med idag vid ett försök till tidsbokning skulle försöka få in mig på en akuttid, men det är så jäkla fullbelagt att det inte alls är säkert att jag ens hinner få en tid innan de här två veckorna gått ut. Så, då funderar jag förstås på hur det funkar med andra vårdcentraler - kan jag boka tid på en vårdcentral jag inte tillhör? Jag ska byta vårdcentral helt men det tar ju månader för det att gå igenom tydligen.
Slutligen har jag en fundering över socialbidrag, som ju blir en sista utväg om det går åt helvete. Nu har ju jag haft aktivitetsersättning i typ 3 år, så min inkomst de senaste 3 månaderna ligger över existensminimum vilket soc ju brukar vilja att man sparar och kan dra av för. Om jag skulle bli beviljad socialbidrag men får under normen iom mitt "överskott" de senaste 3 månaderna, finns det då någon annan utväg för att få ekonomin att gå ihop? Jag har ju utgifter liksom… Ett socialbidrag kan jag klara mig på om än väldigt precist, men under det går liksom inte ihop. Är ensamstående och har ingen att låna av så såna lösningar finns inte heller…
Hjälp..?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
det bästa är nog att ringa och höra om en annan vårdcentral vill ta emot dig
jag tror dock det kan va svårt men är inte helt säker
angående socialbidrag så bästa tipset är att under dom 3 månaderna du får lägre socialbidrag så betala bara det absolut viktigaste hyra är prio 1 mat 2 och sen räkningar…..
ofta så kan man skjuta upp räkningarna lite om man pratar med företaget
jag hoppas det löser sig för dig….på något vis
logga in på "Mina vårdkontakter" mejla din VC och påtala hur viktigt det är att det sker NU, läkaren måste ju förtydliga sitt FKF-utlåtande…
#1: Ah, så det kan vara möjligt då? Då får jag kolla upp det imorrn. Ska till hab och träffa arbetsterapeuten, så jag kan kila förbi vid vårdcentralen där och fråga samtidigt :)
Ja prioriteringar är jag helt med på… Fast alla räkningar som inte kan delas upp först, måste tex ha internet för att kunna plugga (vilket är förutsättningen för aktivitetsersättning iom att jag ska ha för förlängd skolgång… Moment 22 ftw!). Och så avbetalning i mammas och pappas namn, min ekonomi ska ju inte gå ut över de när de ställt upp när dator och kamera pajat. Och djuren… som turligt nog är billiga i drift. I värsta fall får jag väl leva på ris själv, men det har jag kunnat förr och ska väl kunna göra igen… Det är ju inte jättelänge iaf. Ska bara kunna få ihop till det där riset också… O.o
#2: VC har redan kontaktats, det är där sköterskan skulle försöka få till en akuttid. Får se imorrn om en annan VC kan klämma in mig tidigare, om jag får komma dit alls. Fingers crossed!
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram