Strattera
Snart efter alla semestrar och skit som gör att saker tar längre tid ska jag få testa medicin mot adhd:n.
Grejen är bara den att jag vet inte ännu om jag vill testa eller inte. Ibland vill jag och ibland inte. Tänk om det inte alls fungerar, eller kanske funkar men jag inte är mej själv längre? Vore det inte bättre om världen istället förändrades tänker jag många gånge,r så att man blir accepterad för den man är och inte tvingas till situationer som gör att man mår skit och känner sig ur kass. För vem vill egentligen proppa i sig en massa piller?
På sköterskan lät det som att hon skulle låta mig testa Strattera, någon som har någon erfarenhet av denna? På henne lät det som att det var enda alternativet som fanns för annars skulle man bli en knarkare typ. Känner inte så stort förtroende tyvärr för dem jag träffat på under min ADHD utredning.
När jag träffade arbetsteraputen med kom jag med förslag på saker som skulle underlätta i vardagen. Men inte ett skit har hänt mer än att jag fått paprerna å hennes utlåtande :(
Nej nu hoppas jag mer på att min AS utredning ska komma igång och om det blir diagnos att de ska vara bättre där. Villket jag hört att de ska vara i mit landsting.
Känns ju stabilt att läsa alt det där… Ser ju även ut att vara ett barn alternativ, sjjälv är jag ju snart 28.
NÄr jag pratade med läkaren och sköterskan sa de något om att endel mediciner gick ur kroppen fort och andra stannade kvar. Men mins inte så noga vad de sa mer än at stratera skulle vara kvar i kroppen har jag för mig.
Någon här kanske vet bättre, på något vis känns det ju bättre om medicinen försvinner ur kroppen efter en stund.
Tror det står barn och ungdomar på alla mediciner mot ADHD.
Jag ska få börja med Concerta är det sagt. Har iofs testat det innan kort period 2006. Är beredd på mycket biverkningar, vilket psykiatrikern förvarnat mig om. Antar att man får testa sig fram vilket som fungerar bäst, eller rättare sagt där fördelarna överväger biverkningarna, brukar vara så tycker jag…
Tycker du ska ta medicinsnacket med läkaren inte sjuksköterskan, det är ju trots allt din läkare/psykiatriker som är ansvarig. Jag skulle välja att inte testa Strattera, men det är jag.
#3 ja det lutar skarpt åt att jag inte vill testa Strattera, får man fråga varför du inte skulle testa Strattera?
Tycker hela allt är lite skumt, fick en kallelse innan alla semestrar då jag skulle träffa läkaren och psykologen stod det. Men det var läkaren och hans sköterska, han hivade in arbetsteraputen med, men inte var psykologen med där fast hon skulle. Det var då jag fick tid med sköterskan i början av august då vi ska prata och typ testa någon medicin, men tycker ju att läkaren borde vara med då.. nä blir inte klok på allt.
Tycker det borde vara enklare än vad det är. Får känslan av att de inte har så stor koll på vad de gör. NÄmnde ju Metamina för sköterskan när jag fick tiden. Att jag hört att den funkar bra på många vuxna och undrade lite om den. Det behövs ju tillstånd för o skriva ut o så. DÅ typ kovände hon och sa att det var inte ens o tänka på det var inget alternativ alls någon gång då blev man knarkare…
Tycker ju de borde lyssna på patienten, manförsöker ju bara ta reda på allt man kan.
#4 fått för mig att centralstimulerande höjer både noradrenalin och dopamin? Medans Strattera bara går på noradrenalin. Jag är tämligen säker på att jag behöver nått som höjer båda 
Läkaren har inte ens nämnt Strattera för mig.
Pratade direkt om Concerta och Ritalin.
Man har ju rätt att vara delaktig i sin vård även medicinska. Tycker du ska forska vidare kring fördelar nackdelar något som bara höjer noradrenalin. Sen så sätter du psyk på plats med att vara påläst, kunskap är makt :) Smart tips är att ta med sig anteckningar vid varje möte, kan vara lättare att få fram sin ståndpunkt då, och så glömmer man inte bort hälften hihi
Sköterskan verkar ju lite knasig. Förstår att hon jiddrar om Metamina som beroendeframkallande men det är ju licenspreparat men varför jiddra om mentylfendiant då det bevisligen har hjälpt så många. Metamina ges bara ut som jag förstått det om man gått igenom typ allt annat och antingen reagerat med allergi eller outhärdiga biverkningar? Det är den uppfattningen jag fått.
Sen har jag för mig att dom jiddrat att dom bara får ut viss antal licenser per psykiatriker. När jag testade Concerta 2006 var det även licens på Concerta, iaf påstods det så då bara en enda på mitt dåvarande psyk fick skriva ut det.
OBS. Jag kan säkert ha en massa fel (bäst forska själv höhö)
Jo ska forska vidare, har några dagar på mig till den 8 augusti. Jo har flera gånger haft små typ fusklappar i väskan, bara att jag inte använt mig av dem då man känt sig så dum. Varför ska man altid behöva tilrättavisa de som borde kunna mera? Så tråkit, var samma sak när man gick på arbetsförmedlingen. Man fick själv ta reda på sina rättigheter :( För inte visste personalen där något.
Hoppas på fler kloka råd här, men Strattera könns mindre och mindre som ett alternativ, den könns mer som flumm, då funkar det nog bättre att skriva ut yoga och Träning på recept :)
Men prova Strattera och se om det fungerar, är ju en smidigare medicin är centralstimulerande som jag förstått det. Går väl inte ut ur kroppen på samma sätt, utan håller i sig längre.
Jag skulle klart ha testat Strattera om jag fick chansen innan jag testade centralstimulerande, ser inte varför man inte skulle vilja det.
Fungerar den inte är det ju bara att sluta, precis som med all annan medicin.
#5 Håller med dej där! Varför ens nämna det då ?!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag har en läkare och när jag först träffade honom undrade jag va de va för ufo som lyckades bli läkare. men jag tänkte att de lika gärna gick att prova de han sa även om de kändes ologiskt. de kunde ju inte bli mycke sämre så kunde ju prova de han ville. helt plötsligt öppnades de dörrar för mig. jag mådde bättre och fick tillbaka stora delar av mig själv igen.
jag tror att man kan vara öppen för medicinering eller så är man inte de. men om man inte är de så kan man ju säga 'nej jag vill inte äta tabletter'. det är ju en rättighet man har. men om man när är öppen för tabletter så får man ju prova de dom ordinerar? även om det lårter ologiskt så får man ge dom en chans.
sen tycker jag mediciner för psykiska åkommor är grymt obehagliga. man ändrar ju saker i hjärnan. men samtidigt kan jag inte bli sämre än vad jag är utan medicin. jag har precis börjat på den medicin som är topic.
anting kan du prova de läkaren säger eller så kan du säga nej till mediciner. fast säger man nej kan läkaren inte göra så mycke. då är de ju hbt, samtal och sån terapi som man kan prova.
Anna och taxen Max
Ts jag resonerar som du! Tycker åxå att samhället med arbeten och ens problem i och med adhd/n ska anpassas efter en själv.
D är ju faktist ett handikapp vi har.
Men någon måste ju tjäna pengar på oss och vi ska testas som försökskaniner med skitmedicin som dom säger ska hjälpa..dom man hört ska hjälpa får man ju inte utskrivet *S*
Vet att många här inne inte gillar min åsikt då fler av er blir bättre med medicin.
Jag skriver av egen erfarenhet och mina vänners erfarenhet..ingen annans.
Är starkt imot medicinering mot ADHD.
lycka till önskar jag dig
#10: Det är ett handikapp vi har, därför kan man behöva hjälpmedel för att fungera så att maan fungerar i samhället.
En som är förlamad i benen använder rullstol, jag som har neuropsykiatriska problem använder medicin. Varför skulle det vara så fel med det? Är det fel av en som behöver rullstol för att fungera i samhället atta nvända en sån?
#11 Om du kikar lite på mitt inlägg så ser du att jag skrivit det själv:-))
Att d är ett handikapp vi har..jag har ADHD själv !
Sen anser jag att din jämförelse med förlamade ben och neuropsykriatiska problem inte riktigt är samma sak…
Alla med neuropsykriatiska problem blir inte bättre med medicinering,,jag är 1 av dom och jag vet många många fler.
För dom som medicinering fungerar på så är det helt fantastiskt bra,jag har ej påstått något annat
Så läs gärna nogrannare innan du svarar nästa gång:-))
#12: Jag läste ditt inlägg noga, och även om jag läser det igen så tolkar jag det som att du skriver att du bland annat är starkt emot medicinering av ADHD.
Men jag misstolkade väl, ursäkta.
#13 hihi nej då du behöver inte be mig om ursäkt juuuh *S*
Jag skriver bara efter mina egna och andras erfarenheter jag känner till.
personligen är jag imot medicinering,just pga av*erfarenheter*
Men fortfarande är det bra för den som blir hjälpt av medicinen:-)))
jag blir arg på de där att man ska vara en försöks kanin. jag tror att de inte funkar så på något sätt. man provar sig fram med mediciner. handlar inget om att någon ska få pengar osv. visst man vill sälja medicin för att få pengar men läkaren är den som bestämmer och läkaren arbetar för oss patienter, för att vi ska må bra.
visst man ska själv välja om man vill ha medicin men låta oss som vill ha medicin ha de utan att bli kallade för försöks kaniner.
jag tror att ni som känt er som försökskaniner antingen har missförstått eran läkare och inte haft 'modet' eller va de nu är att säga nej. bara för att en medicin inte funkar har man inte agerat försöks kanin.
ursäkta men jag blev faktiskt både arg och ledsen över allt snack om försöks kaniner. bara skitsnack. läkare är människor och inte gud. dom kan inte trolla bort våra besvär och inte veta exakt vad som funkar på just dig.
Anna och taxen Max
#15 Oj d var inte meningen att göra någon upprörd! Men ordet är ju fritt och du har din upfattningen och jag min..och visst handlar d om pengar,d gör nästan allt :-)