Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 7972 ggr
Emelie-E
0

Hoppa över medicin

Gör det något om man en dag hoppar över sin medicin? Äter Concerta.

Jag mår nämnligen illa och lite så, så vill inte riskera att spy upp tabletten om det nu skulle hända.

Banankaka320
0

Man ska ju aldrig hoppa över psykmediciner för allt blir värre oftast, men det tar väl två timmar för tabletten att gå igenom allt?

Ring och fråga 1177, men jag skulle nog försöka se om man blir bättre på kvällen och ta tabletten då istället

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle ta den om jag var duGlad
Om du tar medicinen och inte kräks så blir det som vanligt, annars så är det väll inte så stor skillnad på att inte ta den och kräkas upp den. 
Är det någon speciell tid du måste ta den eller går det bra när som helst? Illamåendet kanske går över snart och då kan du ju ta den då. Har du ätit frukost så att det inte är därför du mår illa?

vuxenadhdbipo
0

Tar du medicinen tillsammans med tex fil/yoghurt, testa annars det, det lägger sig lite som en hinna i magen för mig. Är du laktosintollerant så innehåller medicinen laktos, då kan jag tipsa om tabletter som heter PROLAKTAS och finns i välsorterade APOTEK.

[WX5]
0

Jag kan glömma att ta min medicin men tar så fort som möjligt men har jag glömt en hel dag så tar jag ingen extra. Men glömmer jag en hel dag får jag ont i huvudet.

Emelie-E
0

Eftersom den helst ska tas på morgonen så hoppade jag över den igår. Vill inte riskera att ta en dyr tablett och sen spy upp den..

Men jag har inte känt någonting för att jag inte tog den, så det gick bra ändå =)

Mitralis
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Fast många läkare avråder från att ta medicin med fil eller youghurt just för att det lägger sig som en hinna och stör upptagningen av medicinen.

HannaM
0

Just concerta/ritalin brukar inte vara så stora problem att hoppa över som jag fått uppfattningen. Hör t om många som fortfarande går i skolan som enbart äter den under skolperioder och struntar i den under lov eftersom dom inte gillar medicinen men behöver effekten för skolarbetet.

[Tassy]
0

#7 Instämmer.

Emelie-E
0

#7 Det är också vad jag har förstått..

Igår tog jag den inte pga rädsla att spy då jag mådde illa.. Idag tog jag den, och vad gjorde jag inte? Jo, spydde.. Och då har jag inte ens mått illa idag..

Jag hoppas kroppen hann ta upp den iaf.

Och jag måste verkligen ta tag i det här med varför jag spyr och har ont i magen :/

blomfluga
0

BUP sa i går på medicin info mötet att alla ADHD mediciner hjälper för "stunden" man tar "hur man vill",(i samråd med läkaren enligt plan såklart) en del ungar tar bara på morgonen och har effekt i skolan men inte på kväll eller kanske inte och inte på helger å lov tex…så är det väl för vuxna med i så fall??!!….(bortsett från Strattera som man arbetar upp i dos så kroppen får rätt dos efter ett tag)…

När jag fått all info igår för min son, så kan jag säga att behandlingen för min egen del är under all kritik…. måste ta tag i det så fort jag laddat batterierna!!!

Nya rön hela tiden gissar jag….. detta var nyskrivet i alla fall!

Allamej
0

Jag tar min Concerta när jag känner att jag behöver den. Äter jag den hela tiden så slutar den fungera.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor