"Försöks Kanin"
Jag är väldigt nyfiken på vad folk tycker om allt de här med att folk med Adhd/Add skulle vara försöks kaniner i medicinska sammanhang. Allt snack om försöks kaniner gör mig både arg och ledsen!
jag tror personligen det handlar om att man försväntar sig ett 'under' och bli jätte bra och blir besviken när man inser att mediciner kanske inte hjälper trots många försök. jag har provat jätte mycke medicin. jag har gått upp i vikt, fått bakslag, tappat delar av min personlighet. men jag anser fortfarande att min läkare vill hjälpa mig och inte har mig som en försöks kanin. jag har ju kunat sänga ifrån och ge upp mina försök när jag vill? det är jag som driver inte min läkare. han får ju ingen vinst på att jag provar medicin.
vad tycker ni?
Anna och taxen Max
Jo, kära du, tyvärr är det nog så, att din läkare får "extra provision", om han "sponsrar, skriver ut, eller rekommenderar" olika mediciner. De flesta läkare idag, även dem som är "anställda av landstinget" (läs de läkare som jobbar på vårdcentralen), är oftast även anställda på "konsultuppdrag", av respektiva kommun. De flesta läkare i dag, är "privata", eller jobbar enligt "konsultuppdraget". Eller så har de både och. Så är det nu, när vi har borgerlig regeing, tyvärr.
Men jag skall berätta en sak för dig, när det gäller ust ADHD (eller andra liknande bogstavsdiagnoser".
När min lilla pojke var ca. 1,5 år, börade jag söka hjälp. Han var 14, när han fick diagnosen ADHD, Du anar inte vilken kamp det var! Men i allafall så fick han en "pytteliten dos, av alla mediciner som innehåller Någon typ av amfetamin". Det handlade om o,1mg, eller max o,3mg.
Budskapet var, (och är), att den lilla dosen, har motsats verkarkan, hos dem somm har bogstavsdiagnos. I stället för att de blev "hyper/ depressiva/ okontrollerbara", blev de lugnare. Men det får vara en medicin, som är livslång, precis, som dem som har hjärtbesvär.
Kanske har det experimenterats med olika doser, och darav, har du du fått "bakslag"? Det hela handlar om en "pytteliten microdos", och inget som man experimentera med! För då får det bara motsatt verkan!
Tycker du skall avsäga dig att vara "försökskanin", om inte deras "nya försök" hjälper dig. Jag vet inte hur gammal du är? Men min pojke är 26, och han "funkar" på 0,2mg ren amfetamin./dygn. Tar han mera, blir han en skrikande idiot, precis som alla andra, som tar den "medicinen"/ drogen, om man inte "behöver den".
Så, vill du ha effekt, så skall du noooooga följa, minsta intaget. De olika preperatan har olika namn, men den verksamma substansen, är jut amfetamin.
Hej, jag känner mig själv som en försöks kanin, alltså det är ju inte lätt att hitta rätt medicin då vi alla reagerar olika. Sen har ju just ADHD-mediciner himla massa biverkningar och många kanske upplever att det positiva inte överväger.
För egen del har jag haft paus i 5 år från just ADHD-medicin, jag gav upp isättningen sist. Men har på 5 år fått inse att jag verkligen MÅSTE testa noga och vara uthållig.
Våga vara mkt delaktig i alla din vård, man har rätt att vara ifrågasättande och ställa krav och sätta ner foten. Vården är ju frivillig :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har aldrig känt mig som en kanin. har flera behandlare (tror jag har 5olika på olika områden) och behandlingstyper. jag jobbar på med mina insättningar hand i hand med min andra terapi. tror att allt går hand i hand men som sagt. har aldrig känt mig som en försökskanin. isånnafall är de alla jäkla blanketer å tester och inte medicin.
Anna och taxen Max