Drag av Asperger, kontakta någon?
Jag har vad man väl kan kalla för "drag av aspergers", känner i mycket igen mig i min systerson med AS och i texter jag läst här bland annat, men det är i "mindre doser" jag fungerar "bra" i samhället om man bortser från vissa sociala aspekter.
Jag har funderat på om man skulle gå och prata med någon, eller om man skulle vinna på att ha kontakt med personer med AS.
Jag tänker om jag inte skulle ha en del att vinna på det, kanske hjälp/tips för studierna som jag ska påbörja i höst, praktiska tips om hur man kan hantera/tänka i olika sociala situationer mm.
Nu vet inte jag, det kanske inte alls är drag av Aspergers jag har, jag kanske bara är lite "speciell", men det är ändå något jag funderat över väldigt länge.
Vet inte om ni får ut något ur mitt inlägg över huvud taget, men nu är det skrivet i alla fall. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Känner du dej osäker så kontakta VPM och be om en utredning.
Brukar själv säga att jag har "drag av AS" då jag har ganska få saker som är tydliga. Efter testet på VPM så låg jag på gränsen. På en poängskala som var 32p för att få diagnosen låg jag på 29p. Detta med alla AS oavsett kön. Men psykologen räknade om med enbart tjejer med diagnos (då den är annorlunda än mäns) och då hamnade jag inom AS.
Så precis som dej ligger jag på gränsen. Kvinnor sägs även vara mer sociala än män.
Sen är ju valet om du vill ha en diagnos eller ej. Diagnosen jag fick är enligt mej både en fördel och nackdel.
Jag får hjälp via LSS, vilket har förbättrat min levnadsstandard (ordning i lägenheten). Kan lättare förstå och till viss del förklara mina problem för andra. De som är pålästa förstår då vad det handlar om.
Dock får man samtidigt en "stämpel" att man inte är som man ska och människor som inte förstrå diagnosen räknar en som utvecklingstörd! 
Det är även vissa problem att få arbete pga diagnosen. Samtidigt har arbetsgivaren (när och om man får en) förhoppningsvis mer tålamod.
Det du kan göra om du vill ha hjälp med de problem du känner att du har och inte vill sätta en diagnos på det. Kontakta VPM eller din Vårdcentral och be att få hjälp med kognetiv-terapi.
Lycka till! 
/Elisa

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Som det känns för mig så skulle det vara skönt med en diagnos, jag har ju känt mig udda sedan barnsben, det skulle vara skönt att veta att det finns en anledning och att det finns andra som en själv.
Ordning i lägenheten skulle inte vara fel, när jag väl tar tag i det så är det ett veckoprojekt (minst) att få alla pinaler på bra platser… (Inte för att någon annan skulle få göra det helt själv, då skulle ju sakerna hamna på fel platser…)
Ska nog se om jag vågar kontakta VPM, tyvärr har jag ett par bekanta som jobbar där här i stan och det är väl inte direkt något jag vill skylta med första gången jag går dit…
Jättetack för ditt svar!
Medis på akvariefisk.
Fick själv diagnosen för snart 2år sedan vid 37års ålder. Har också varit annorlunda sen jag var liten. Inte passat in i mallen hur man ska uppföra sig eller tänka. Lekte annorlunda lekar och led inte av ensamheten.
För tio år sedan vägrade jag inse att jag hade problem. Då tyckte jag bara det var otur att jag aldrig fick behålla ett arbete.
Men ett test på nätet fick mej att börja fundera.
/Elisa

#3 jag gjorde testet, men jag förstår inte hur man läser resultatet? http://www.rdos.net/Aspie-quiz/poly12c.php?p1=64&p2=64&p3=73&p4=73&p5=46&p6=71&p7=43&p8=47&p9=27&p10=70&p11=25&p12=61
Medis på akvariefisk.
Vad stod det i texten ovanför spindeln?
På mej står det…
"Din Aspie poäng : 97 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 112 av 200
Du verkar ha både Aspie och neurotypiska drag"
Om du inte har sidan öppen så du kan spara den I PDF. Så testa att göra om testet.
Mitt ligger i filen. 
Såg att du hade en stor del åt tvång i din spindel. Stämmer det med hur du mår också?
/Elisa

Jag sparade det. =)
Det står:
Din Aspie poäng : 107 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 82 av 200
Du verkar ha både Aspie och neurotypiska drag
Det var väl inte några tvångsgrejer som jag mår särskilt dåligt av direkt, det var att jag blir frustrerad om jag blir avbruten i något viktigt, har svårt för när folk kommer för sent eller för tidigt, tycker det är jobbigt när jag inte får sitta på min favoritplats mm.
Medis på akvariefisk.
**[img]http://www.rdos.net/Aspie-quiz/poly12c.php?p1=96&p2=99&p3=96&p4=99&p5=98&p6=96&p7=73&p8=88&p9=73&p10=91&p11=83&p12=87[/img]**
Din Aspie poäng : 179 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 23 av 200
Stor sannolikhet att du är Aspie
fick jag väntar på utredning tycker du lojs ska fixa en remiss om du känner att det skulle kännas rätt.

Nu har jag skickat ett "brev" till VPM via mina vårdkontakter. Läskigt.
Medis på akvariefisk.
Delvis OT. Tänkte på "spindeln" i testet. Är det någon som kan svara vad JAKT betyder?? Är det att jag har ett okänt sug av att jaga? 
Du har verkligen en övervägande lutning mot AS. Hela din spindel var ju åt höger! 
Själv hamnar jag nästan mellan stolarna på denna diagnos. Dock var det ännu längre ifrån på ADHD diagnosen de provade mej på först.
Bra! 
Hoppas att du får hjälp och svar på dina funderingar!
/Elisa
#8 håller tummarna för dig nu då.
haha ja jag undrade över jakt med, ser framför mig hur man gömer sig bakom stolar o grejer o jagar diverse folk, damråttor mm :) Ingen aning om vad de menar.

#9 och #10 Tack båda två! Får se vart det här leder. =)
Medis på akvariefisk.

Jag och min sambo gjorde det testet med.
Jag hade tydligen på aspie 95/200 och den andra typ 116/200. Visst känner jag mig annorlunda på vissa saker och är inte helt förvånad.
Min sambo fick 47/200 och 163/200. Så han är säker ^_^
Då ligger du och väger på gränsen, precis som jag gör. 
/Elisa
Fast alltså.. Känns väl lite väl att ta i att dra igång en utredning för att man har drag av en diagnos..
Frågan är ens om landstinget vill göra en utredning på en som kanske har drag av en diagnos, så mycket hjälp lär du inte få efteråt heller eftersom du inte kommer omfattas av LSS om du inte har en hel diagnos.
Kostar ju endel för landstinget att göra utredningar då det tar många timmar och är omfattande.
Vill inte låta negativ eller förminska dina problem, men var nöjd med att du fungerar bra i livet. Alla har saker som de har problem med och sätter liute hinder för dom, men fungerar man bra i livet i övrigt så är det ju rätt normalt.
Du kanske kan läsa lite på nätet och hitta tips om hur du ska klara av de sociala situationer du har svårt för, kan ge mycket även det. :)
Nu blir jag väl antagligen påhoppad av endel för att jag är negativ och formulerar mig fel, men det tar jag.
Finns ju inget som säger att hon inte får en diagnos. Som du ser på testet och skrev om ovan. Så ligger jag på gränsen i min diagnos och #0 hade mer tydliga drag i sitt test än vad jag har och jag fick min diagnos.
Sen är det inget som säger att hon just får diagnosen AS. Men hon kan ju få diagnos att hon visar upp autistika drag eller liknade.
Med någon typ av diagnos är det trots att större chans att få hjälp med sina problem via LSS.
Jag är evigt tacksam för min diagnos, då min lägenhet inte längre liknar en soptipp, då jag får den lilla extra hjälpen att ta tag i hushållsarbete och samtidigt så äter jag bättre när jag har ordning och kommer fram till spisen. För även om mina psykiska problem inte är stora, så har detta underlättat mycket!
/Elisa
#15: Fast ett internettest säger väl egentligen inte så mycket, man missuppfattar lätt frågorna och har olika sätt att tolka dom. Känns för mig inte som att det är nåt att gå efter.
Men frgågeställnngen för en utredning verkar ju ska vara om TS har drag av AS, och det är väl med den frågeställningen som en utredning skulle baseras på.
Men du hade väl alltså problem med att fungera i samhället, och då är det ju vettigt med en utredning. Hade du fungerat bra i samhället och haft lite sociala problem hade det o mina ögon inte varit befogat med en utredning.
Ska man utreda allt får man nog snart fråga sig vart gränsen går för när det är värt att utreda och inte, och i mina ögon är det när man inte fungerar som man ska i samhället, problem i vardagen.

#14 Vi får väl se vad jag får för svar om inte annat.
Precis som Kalindas har jag problem med ordning i vardagen (släpper därför inte in folk hemma när det är ostädat, dvs för det mesta, inte ens pojkvän eller mina föräldrar) och det är även andra saker som skulle kunna förenkla min vardag om jag fick nya verktyg att arbeta med.
Medis på akvariefisk.
Väldigt intressant test :)
Din Aspie poäng : 115 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 96 av 200
Du verkar ha både Aspie och neurotypiska drag
Jag har inte gjort en regelrätt AS-utredning men vet att jag har drag, men går väl ihop med min ADHD antar jag, trodde dock inte jag skulle få så höga poäng :-O Fick ju fylla i både att jag har ADHD-diagnos och social fobi innan testet startade så det borde ju tagits hänsyn till?
En del frågor var jätteroliga, skrattade en del hihi!

Jag fick svar idag, jag skulle ringa upp något telefonnummer, men det pallar jag inte med min telefonfobi, så jag får nog förbli outredd…
Medis på akvariefisk.

#14 Antar att jag gör det :) På nått sätt är det skönt att veta varför vissa saker är "uuuäääää" utan att man kan förklara eller förstå varför
Kan du inte be en vän att ringa åt dej?
Hade gärna hjälpt dej om jag kunde, för telefonen är min bästa vän..
Men då blir du ju tvungen att ringa mej också och det blir ju lixom fel.
Så det bästa hade varit om du kunde få någon du känner att ringa åt dej. Eller får du helt enkelt melja tillbaka och tala om att du har telefonfobi och så får man hoppas att de kan hjäpa dej ändå.
/Elisa
#19 & 21
Men mejla då kalindas, vetjag Lojs! Nappa på hennes erbjudande att ringa åt dig!

/Elisa
Min man har Aspberger, men ingen skulle kunna gissa till sig det bara genom att prata med honom. Han är social, rolig och omtyckt. Bryr sig om och ställer upp för sina vänner. Har vissa specialintressen,men det har hans vänner utan diagnos också. Problemområden är motivation till att ta tag i saker, allt från att boka optikertid till att ställa tallriken i diskmaskinen. Allt som han inte passionerat älskar får gärna ta den tid det tar, liksom.
Att sitta på "Apberget", det kan väl de flesta, så vi apbergare. Men mår vi bra av det i längden? Själv skulle jag vilja svara "nej" på den frågan.
Som den apbergare jag är, mår jag bäst av att få rå mig själv; slippa uppfylla allehanda krav utifrån; få ha det orepresentativt och stökigt hemma hos mig själv; slippa alla dessa "måsten" såsom att diska, städa, damma, skaka mattor, osv.
Men jag kan mycket väl låta mig dresseras till att utföra alla dessa nämnda sysslor. Men då måste jag få ha "egentid" då jag får vila ut och bli mig själv ett tag igen - inför nästa "nt-match".
Vi apbergare kan bli nästintill precis såsom nt, men i själ och hjärta är vi ändå ett eget släkte.

Hej lojs o välkommen till sidan, hoppas innerligen du vågar ringa -trotsa rädslan!! stöd finns här hos oss på sidan
vänl hälsn foz8
#25 Jag gillar det du skriver! För att jag känner också så… Huvudet på spiken liksom… :-) Jag blir mer och mer övertygad om att jag kan vara en "aspie" i grund och botten…efter att ha läst om det, och inte minst av det ni alla delar med er av. Jag har möjligtvis också (iallafall drag av) AD(H)D (vilket jag trott hela tiden att jag har). Men jag har ingen diagnos, och vare sig jag har rätt eller ej så försöker jag ta till mig mycket av det positiva ni skriver här. Jag gillar er mer och mer och önskar jag hade vänner som er irl också! :-)

#26 Tyvärr, jag pallar inte att lipa i telefonen pratande med en total främling, min gräns går en bra bit innan det…
Jag får se om jag kan ta det från någon annan vinkel, i framtiden.
Medis på akvariefisk.
#27 Känner du dig som en tänkbar aspie, då är du en tänkbar aspie! Kul att du gillar vår "stil" (om vi nu har någon)!

Jag tar upp min tråd igen, kanske är bra att fortsätta i sin egen?
Googlade lite på Aspergers och hittade till slut hit: http://user.tninet.se/~fxg297r/vuxna_organisering_och_planering.htm, det är som om de skriver om mig… När jag ska städa så är det ca ett 3-4-dagarsprojekt dels eftersom jag har kaos, dels eftersom jag får så många småprojekt som kommer emellan. Problemet är bara att det sällan blir mer än 1-2 dagar eftersom jag tappar motivationen halvvägs igenom när det börjar se beboeligt ut, låter det vara så och begraver mig i något intressantare istället.
Jag skulle vilja fråga er hur ni löser sådant i vardagen? Jag bor för första gången i mitt liv själv sedan ett år tillbaka och det är svårt att hålla struktur när ingen irriterande människa tjatar om att det borde städas…
Hur ser man till att det blir gjort liksom?
Medis på akvariefisk.
Kör du med scheman/listor? Kanske hjälper att få in en rutin att göra saker bestämda dagar och i viss ordning? Och hitta balansen på vad som är lagomt?

#31 Jag älskar att skriva scheman och listor! Problemet är att det sällan är roligt att följa dem längre tid än typ två veckor. Packning inför resor och liknande går alltid kanon eftersom jag gör bra listor (vanligtvis när jag borde göra något annat, typ på en lektion…) och det går såpass fort att jag inte tappar intresset och börjar med något annat. (Under förutsättning att jag inte börjar i för god tid, jag "måste" ha en smula tidspress för att det ska bli riktigt effektivt.
Tack för ditt inlägg! =)
Medis på akvariefisk.
#31 hihi du låter väldigt lik mig i det avseendet… jag har kämpat på med listor i typ 20 år… jag kan återkomma när jag fått mer kött på benen, har precis börjat få mer inriktad praktisk hjälp med arbetsterapeut ska få hjälp med det där "lagomt" och arbeta ut schema osv… (och pröva ut hjälpmedel) :)

#33 Det får du gärna göra, jag behöver de tips jag kan få! :)
Medis på akvariefisk.
Du har ingen kompis som kan hjälpa dej att städa?
Innan jag fick hjälp av LSS, så brukade jag erbjuda middag till mina vänner, mot att de kom hit och fick igång mej. 
Är också dålig på att hålla listor och tider. Glömmer därför att äta och går upp i vikt för jag äter fel.
Det som fungerat bäst är en mat & sov klocka, som jag ställer in så den ringer och påminner mej.
/Elisa

#35 Jag har bara två nära vänner förutom pojkvännen och bara en av dem får komma in hos mig när jag har det stökigt, problemet är bara att hon är lika dåligt på att städa som jag är. (Det är därför hon får se min röra.) Varken mina föräldrar eller min pojkvän får komma in här när det är stökigt. (Dvs, pojkvännen har inte fått komma hit på hela sommaren…)
Men det är en extremt bra idé dock! Ibland bjuder jag in någon om några dagar, bara för att få en anledning att städa, men inte när det är ett så stort projekt som det är nu.
Jag äter bara en, max två gånger om dagen när jag går hemma, lever på ofta kaffe med vispgrädde om dagarna och äter ett mål på kvällen. (Det är bra när man jobbar och har särskilda matraster, då kommer man ju ihåg. =)) Men det går ganska ok, äter lchf så det är inte så farligt att äta sällan.
Hur gör man för att inte strunta i klockan då? Jag sätter ofta tider för mig själv, men det slutar med "bara en liten stund till vid datorn", vilket brukar bli timmar.
Medis på akvariefisk.
Lojs, det mesta av det du beskriver skulle kunna vara JAG. Att det ska vara så svårt att få ordning på saker och ting! Jag brukar också skriva listor….men följer dem inte! ;-) Jag väntar också med spänning på tips från vuxenadhdbipo… :-)
Tycker att du trots din rädsla för att ringa, måste försöka få den hjälp du absolut behöver!
Kan du inte nämna för din pojkvän om dina problem, så borde väl han kunna hjälpa dej?
Din kompis med dåligt ordningssinne kanske skulle kunna hjälpa dej med städningen eller ni hjälpa varandra? Erbjud dej att hjälpa henne städa om hon hjälper dej. Det rä ju en win win situation. 
Ang. äta LCHF så visst är det praktiskt för oss som äter sällan eller glömmer bort det.
Men en sak som du bör tänka på är att LCHF kräven ganska stora mängder mat och risken är att du äter för lite och får i dej för lite näring.
Vet själv då jag åt LCHF liknade, fick tillsägelse på kolhydrater i fokus att jag åt för lite…
Nu verkar du inte vara överviktig, såsom jag är, men var försiktig med att äta för lite!
Då jag anser att mitt sätt att äta liknar en ätstörning, så ringde jag för några år sedan till anorexicentrum här i stan och sa att jag behövde hjälp. Detta var innan jag fått diagnos.
Svaret jag fick där var: Du är vuxen och ska klara av sånt själv!
/Elisa
Jag har kommit på alldeles själv nu att jag ska köpa en stor whiteboard, tror faktiskt det skulle hjälpa just mig :)
Annars har jag fått tips att man kan göra lite ordenligare "schema" själv som man laminerar och så använder whiteboardpennor när man planerar… man kan ju utforma schemat lite hur man vill då och behöver inte göra en ny för varje dag/vecka eller hur man nu gjort tidigare :)
Men stooor whiteboard blir nog mitt val… lättare att inte förlägga den om inte annat hahahahaha
Sen har jag börjat testa lite ordentligare med post-itlappar… börjar bli riktigt tjusigt här hemma höhöhö…
och så ska jag beställa en lite smartare medicindosett än vad jag haft tidigare. Tycker jag har haft svårt att avgöra om jag verkligen tagit dagens medicin…
Ohhh kom på mer,,, man kan köpa strömbrytare med timer, tex till kaffebryggaren. supersmart :) och det finns saker att sätta på nyckelknippan så man alltid ska kunna hitta den.
På ytterdörren kan man sätta checklista på vad man ska ha med i handväskan?
Jag har själv inte kunnat tänka fram sånt själv hahahaha!
Och om man har tex iphone kan man lägga in en app som gör att man kan söka efter den via datorn om man tappat bort den (nog för att jag hade glömt det tills jag noterade det i förrgår hahaha)