Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettnpf-och-psykisk-sjukdom
Läst 10907 ggr
Zaphix
0

ADHD och GAD.

Jag är strax klar med min NPF-utredning, och troligtvis har jag ADHD. Lite läskigt.
Pratade med psykologen som utredde mig idag om min ständiga ångest, jag har inte fått diagnos på det, men jag har alltid trott det var GAD. Men hon talade om för mig att det antagligen har med H'et i ADHD att göra.
Tjejer blir visst inte hyper på samma sätt som män, utan det blir mer oro och rastlöshet inåt, vilket kan vara som ångest..

Någon som har erfarenhet?

Hon berättade också om nån medicin som både hjälpte mog depression och ADHD-problem.. Men kommer inte ihåg namnet. Nån annan som kan komma på?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[aspie]
0

Känner igen de där symtomen. Cipramil fick min dotter för sin ångest och depression. Minns just nu ine vad hon fick för sin ADHD. Tänker…

leijasmatte
0

Det finns ju Concerta och Ritalin som ibland hjälper de med ADHD-problematik. Strattera kan man få ibland och den hjälper både mot ADHD och depression. Hoppas du får den hjälp du behöver. Kram ingela

[aspie]
0

Visst ja, Ritalin var det min dotter fick för sin ADHD och Cipramil fär ångest och depp

KexChoklad
0

Jag har ADHD och har ständig ångest

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

miklo
0

Jag har exakt det problemet. Hyperaktiviteten yttrar sig som oro och ångest (fast jag är kille, haha…). Jag medicinerar med Concerta och det hjälpir mig mot oro och ångest också. Sen finns det mediciner som t ex Strattera och Edronax som främst hjälper mot oro och ångest, om det är det som är det största problemet.

KexChoklad
0

#5 jag äter Strattera ;) , för att jag ska klara av dagen ^^

// Elin

Froddel
0

#6  Vad är det för nåt litet gulligt på bilden du har?

*vill gosa med*

snurro89
0

#6 Ush, jag äter oxå Strattera Är dina tabbleter oxå blå? haha:P

Zaphix
0

Fungerar Strattera bra för er?

Ska till läkaren på måndag och är så nervös. Vet inte vad jag får äta för medicin, om jag ens får en diagnos.. Usch, låt det bli måndag nu.

Min och Dackes blogg

snurro89
0

#9 Jag avskydde, att få diagnos samtidigt visste jag att det var lika bra 'jag var inte normal' ända sen jag fick diagnosen har jag känt mig sjukt stämplad & tror jag blir kränkt, av alla delvis för jag är paranoid oxå. jag har ADD, jag har hyperaktivitet i hjärnan, så kan aldrig sluta tänka, nästan det gör en deprimerad på något sätt jag tar, Strattera, och melatoin. det funkar helt okej, blir iallafall bättre me medecin än utan!

leijasmatte
0

Jag upplevde det som om sonen tyckte det var skönt att få sin diagnos, ADD. Vid intervjun av läkaren innan så upplevde han sig sjuk och det gör han inte längre. Vi har provat med Concerta vilket bara gjorde honom nedstämd. Har också provat EyeQ utan större effekt.  Nu är han lite svår att läsa men det känns som om han faktiskt mår bättre av att veta vad det är med honom. Varför han gör och reagerar som han gör.

linhof
0

TS: det finns en tablett som heter Voxra som funkar mot både ock…. även strattera….

själv äter jag bla voxra o har märkt en stor skillnad på min ADHD Glad

till hösten skall jag börja med Ritalin eller conserta…o sommaren kan inte gå fort nog Glad

Zaphix
0

12: Jaa, justja. Var ju Voxra den hette ja. Har du märkt av biverkningar?

Min och Dackes blogg

KexChoklad
0

#8 aaah fast dom e gula o blåa :P

// Elin

linhof
0

#13njaeee…. jag började behandla med paroxetin….och blev astrött! sen sattes voxra in (har paroxetinet kvar) och blev piggare. jag har även fått seroquel för att kunna slappna av så att jag kan somna…. (den tar jag halv minsta dos av för jag sover  12-14 timmar annars…)vilket funkar superbraGlad

de enda biverkningar jag har fått av voxran är liten viktuppgång (9 kilo på 1/2 år) men paroxetinet hjälper ju till lite oxå…

ADHD:n är bättre…inte optimal men bättre...

Har lättare att sitta still på tex möten, kan ta in info o bearbeta den någorlunda. Klarar av att sitta still o inte slå knut på mej själv…. kan se nästan en hel film utan att behöva röra på mej….  Hela 5:an huset (sergels torg) i huvudet har reducerats till ett vanligt torg…. helt plötsligt så känns huvudet TOMT!!!!

Förut var det ju en miljon tankar som skulle samsas om utrymmet samtidigt, men nu är typ 25-30 % borta….så det känns tomt…

Inget jag vant mej vid än…o tror aldrig att jag kommer göra heller.

Däremot så är ju vissa dagar sämre o andra bättre…precis som för alla andra.

Vi provade att höja dosen till det dubbla för att öka effekten på adhdn men det hjälpte inte så vi gick ner till grunddosen igen.

Till hösten ska jag då få börja med Ritalin eller conserta men får förmodligen behålla de andra 2 då jag har en utmattningsdepression

Zaphix
0

15: Okej, viktuppgång lät inge kul alls, speciellt inte eftersom jag redan är fet. Har en släng av bulimi dessutom, men går ju nu på venlafaxin, och även den går jag ju upp i vikt av så.

Mn annars lät det bra att det fungerar. Varför ska du börja med Ritalin eller Concerta om voxra fungerar?

Min och Dackes blogg

snurro89
0

#11 Ja du vet inte hur han känner sej ändå… men visst lite bra vare

15 Det är väldigt få som drabbas av såna bieffekter, Ritalin funka inte för mej, Strattera funkar.

linhof
0

#16 just vikten är ju den vanligaste biverkningen när det gäller piller överhuvudtaget….. antingen upp eller ner… just för antideppressiva så brukar det vara upp… men ingen regel utan undantag vet du Glad jag vet folk som gått ner när det borde vara tvärtom…o upp när de borde gått ned

sen är det inte säkert du får nån biverkning alls… eller så får man några…eller alla. Det där är ju så olika…

Voxran har inte fullt den effekt jag önskar o vet att om Ritalin eller consertan funkar på mej så blir det ännu bättre…. men det är ju förutsatt att de funkar Flört

#17 jag får inte ens prova stratteran…. vet inte varför riktigt men det har NP dr sagt ifrån om…tror tom att det står i journalen…

sen finns det massor av olika såna här medeciner…. o man kan ju behöva prova ett par olika innan man hittar rätt…om man har otur

snurro89
0

#18 Strattera, & Ritalin har inga sånna effekter Strattera eller så vare Ritalin man kunde gå ner i vikt av eftersom man tappar matlust vanlig bi effekt

linhof
0

#19 Strattera, conserta, Ritalin, metamin, amfetamin mfl sådana medeciner så försvinner matlusten ofta…. =man går ner i vikt.

antideppressiva brukar man gå upp av såsom: paroxetin, voxra. Citalopram tex kan vara åt ena eller andra hållet…även många flera sorter…

man kan säga att de medz som ÖKAR serotoninhalten för dej…hjälper oxå till så man ökar i vikt Flört

Jag är inte bäst på medeciner…men jag kan väldigt mycket om dem flesta. Vill inte att du ska tro att jag försöker knäppa dej på näsan, jag är absolut inte bäst…o har jag fel så ska jag erkänna det genastGlad

(jag hoppas inte det där sista misstolkas nu….)

snurro89
0

haha okei, joda trordej;)

linhof
0

#21 *puh*  såg själv hur tyket det jag skrev lät…. va bra att du inte tar illa upp….. Kyss

[aspie]
0

Vad konstigt att de vågade ge min flicka Ritalin om man går ner i vikt av detFörvånad

snurro89
0

#23 alla går inte ner i vikt av medecin, jag tod Ritalin jag var fortfarande lite småfet..

[aspie]
0

mmmm, men min flicka var redan från början mycket smal. Antar det var därför Linhof inte fick Ritalin oxå. Eller varför fick du inte Ritalin, linhof?

Zaphix
0

Idag har jag varit hos läkaren, fick diagnosen ADHD och diagnosen depression. Eftersom jag är deprimerad så ville hon inte sätta in Concerta eller Ritalin eftersom det visst inte fungerade så bra på deprimerade personer.

Jag fick alltså medicinen Voxra utskriven istället.. Så nu är det nedtrappning på Venlafaxin och insättning av Voxra som står på schemat.

Min och Dackes blogg

KexChoklad
0

usch! för mig är det jättejobbigt .. Jag har världens depression har varit där i ett år nu .. min läkare vägrar ge mig nån medecin emot de

// Elin

snurro89
0

#26 Ritalin kan orsaka depprision, typ o ångest.

#27 hur gammal är du?

linhof
0

Aspie goding Glad det var Strattera jag inte fick… Vi ska testa nån av de andra till hösten…. och att ha kvar deppmedzen va tydligen inga problem.

ibland väger de för o nackdelar…o ja antar att i din dotras fall så var nackdelen överkomlig…. för fördelen med medzen väger mkt tyngre…

#28 japp, du har så rätt så…. därför bör man behandla deppen först….

#26 har du tur så tar voxran lite av udden på ADHDn…som hos mej Glad Men om jag inte har missuppfattat nåt så ska man alltid (eller bör) behandla depp först då tex Ritalin kan ge depp som biverkning…. när den är under kontroll så tar de itu med adhdn…

KexChoklad
0

#28 jag är 13

// Elin

Zaphix
0

29: Ja, hon sa det. Hon ville att min depression skulle försvinna först.. Vi får väl se hur det går med det men.

Hoppas på att Voxran hjälper jag också. Men först hoppas jag att jag överlever Venlafaxin-nedtrappningen. Får sådana biverkningar när jag slutar med medicin. Fick sobril utskrivet för det i alla fall.

Min och Dackes blogg

linhof
1

#31 jag håller alla tummar o tår ja kan för din skull Glad

sen med uttrappningen…du får helt enkelt stå ut…du vet juh att efter det…så kan det bara bli bättre Skrattande

Zaphix
0

Tack för stödet, känns bra. Tack. Glad

Min och Dackes blogg

sighni
0

#27 & 30

Inte ska du behöva gå med en depression i ett år! Om läkaren inte vill hjälpa dig måste du byta. Du måste ju få hjälp omedelbart. Depressioner är inte att leka med och kan dessutom bli kroniska om man inte får hjälp. Jag håller tummarna för dig.

Venlafaxin/efexor hjälper mot både depression och vissa sorters ångest t.ex. GAD och social fobi. Jag vet inte om man skriver ut den till barn men annars måste det ju finnas något lämpligare.

KexChoklad
0

#34 okejj , det låter ju bra. Jag har haft ångest i flera år men under detta året har det varit värst

// Elin

blomfluga
0

Kan man få conserta lr liknande utan diagnos???

Froddel
0

Jag fick Concerta innan jag började med min utredning, fast jag tror att det är väldigt ovanligt att dom skriver ut det före. Den har iaf effekt vilket är bra.

Nu när jag har börjat min utredning så får jag ju inte ta den och det känns som jag har både en myrstack, ett tivoli, en autoban och en centrifug i kropp och huvud. Tankarna skenar "normalt sett" men ska jag svara på frågor eller läsa texter på utredningen så går det trögt (det är som seg kola i huvudet), iaf mycket mera nu när jag inte får ta den.

vuxenadhdbipo
0

Jag har GAD på pappret men som du antyder, det är "symptom"… 

Jag har ätit LYRICA mot GADen som var VÄLDIGT effektivt… MEN snabb toleransökning och ett helvete att trappa ur. Och trappa ur ansåg jag var nödvändigt dels för att jag låg på maxdos och sen för att jag verkligen VILL kunna hantera skiten utan medicin… (tjurskallig AB)

Zaphix
0

#38: Nu fått GAD som diagnos pch äter som du Lyrica med bra reslutat. Ätit det i snart ett år, mycker bieffekter i början, och höjde medicinen för mycket en gång vilket resulterade i rejäla biverkningar. Men efter att jag sänkt dosen igen så har det gått bra.

Har faktiskt inte märkt att jag behövt trappa upp så mycket, utan legat på samma dos sedan i december.

Lyrica har nog räddat mitt liv, vilket gör att jag är väldigt rädd för att sluta med den.

Visst skulle jag vilja hantera ångesten utan medicin, men i nuläget känns det så skönt att oron har minskats, oro jag haft hela livet. Känns som en paus där man kan ta tag i sitt liv och hitta vägar att komma underfund med sig själv, och det är guld värt.

Min och Dackes blogg

vuxenadhdbipo
0

#39 vad härligt att höra att du inte utvecklar tolerans för Lyrica är lite av mirakelmedicin på de flesta. För mig tog det utöver katastofångest och "allmän ångest" bort även massa fysisk smärta tex "falsk ischias" men även bästa effekten: inga IBS-skov. Vilet jag dock måste säga att när jag trappat av klart fick jag ett helvetiskt skov som nu suttit i nästan dagligen i 7½ månad!!!!!!!!!! (saknar ofta Lyrican med andra ord)

sudniF
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skönt att den hjälp dig så Lyrica, hur fungerar den nu?

Minskad ångst låter ju underbart :)

Zaphix
0

Lyrican hjälper mig fortfarande, har mycket ångest kvar, men nivån på den generella ångesten har sjunkit. Nu är problemet panikångest istället, och den hjälper inte Lyrican mot.

Min och Dackes blogg

sudniF
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Usch mindre skoj att det trasslar med panikångest också, tar på krafterna med allt sånt där.

Hoppas du hittar vägar att må bättre och slippa så mycket sånt jobbigt.