Biverkningar concerta
Frågar åt sambon som ätit Concerta nu i ett par månader. Han mår dock illa ofta och har ont i magen. Illamåendet gör ju att aptiten försämras..
Någon som har liknande erfarenheter? Hur gjorde ni?
Nu tar han 36mg, och det blir värre när han går upp till 54mg, som han egentligen skulle behöva. =/
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Jag mår illa jag med, är hungrig men har ingen aptit, äter jag för mkt eller dricker för mkt så måste jag ligga ner för att inte kräkas upp allt.
Min puls går upp en gnutta av Concerta därav illamåendet tror jag. Jag har usel (hög) puls sedan innan…
Tror inte illamåendet blir värre vid höjning, är nog lika illa ;) men ska väl avta efterhand när man nått måldos…?
Mitt tips är att äta lite och ofta typ 6 ggr per dag. Och när man dricker, endast dricka typ 1,5 dl i stöten. Dra ner på kaffe om man brukar dricka det. Undvika kolsyrat. Mjölk brukar lindra illamående på mig, samt banan.
Jag tar medicinen med några klunkar fil som skyddar magen lite, det hjälper.
Äter jag kall mat dämpar det illamåendet också :)

Jag har nu ätit 18 mg i 2 veckor. Jag mådde illa då och då ung första veckan och hade en jättejobbig huvudvärk!
Men sen så la sig allt och jag väntar nu på att jag ska få höja dosen och det återstår att se, om illamåendet och huvudvärken kommer åter då.
Jag har inga problem med förhöjd puls eller så, snarare tvärtom och jag har märkt att jag sover bättre.
Eftersom jag har fibromyalgi så knaprar jag ju panodil ganska mycket..kanske den skyddade lite mot illamåendet, för jag har inte tappat matlusten eller så.
Kände också av magkatarr i början, men det la sig det med.
Jag äter ganska mycket turkisk youghurt och i början drack jag mycket morot+apelsinjuice med färsk ingefära i. Pressat i en fruktjuicepress eller vad det nu heter..hehe!
Tror ingefäran var bra. Kanske han skulle prova att riva lite på maten. Ingefäran är ju inflammationshämmande och bra mot illamående.
Jag brukar skala en hel ingefära och frysa ner den i en påse och då är det lätt att ta fram och riva lite över maten..annars är den jobbig att riva som färsk, den är ju ganska trådig.
Molkosan är ju ett dundermedel för magen och hela kroppen! Den kallas för lilla husapoteket och är ju ett rent hälsokostmedel..inga krångligheter. Det är bara koncentrat på mjölksyra och brukar finnas i vanliga butiker, vid hälsokosthyllan, annars i en hälsokostaffär!
Det har räddat min mage otaliga gånger!
Läs om den och kanske han kan prova den eller ingefära
Opps..blev ett långt utlägg! Sorry..
Carpe Diem….Fånga dagen